Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Transdev vill inte betala för utebliven id-koll

Den 4 januari nästa år ställer SJ in all trafik till Danmark från Sverige. Samtidigt blir det färre avgångar och i vissa fall kortare tåg för Öresundståg mellan Malmö och Köpenhamn.

21 december 2015 14:23

Orsaken är de id-kontroller som införs för resande till Sverige. Det blir transportörerna som ska ansvara för att kontrollerna genomförs. SJ anser sig inte hinna göra id-kontroll och samtidigt hålla tidtabellen. I dag körs sex avgångar per dag.

Samtidigt ser SJ över möjligheten att återuppta trafiken. SJ har tidigare, utan framgång, bett att få ett enskilt spår på Köpenhamns huvudbangård för att snabbt kunna genomföra kontrollerna. Tanken är att det kan bli möjligt längre fram.

Id-kontrollerna på tåg kommer att utföras på flygplatsen Kastrup av danska tågbolaget DSB, som i dag kör vartannat tåg över bron.

-Det stämmer, säger Mikael Silver, driftschef på Transdev Öresundståg. DSB sköter kontrollerna, inte vi eller Skånetrafiken.

Det blir också, än så länge, DSB som får stå för kostnaden. Enligt infrastrukturminister Anna Johanssons pressekreterare Elin Tibell ersätter inte svenska staten DSB för detta. Inte heller de svenska bolagen betalar för kontrollerna.

Kontrollerna kommer att gå till så att Öresundstågen kör från Köpenhamn och stannar på Kastrup där passagerarna får kliva av, ta trappan upp, gå igenom id-kontroll och sedan ta sig ner till perrongen igen. Det blir inte samma tåg som plockar upp efter kontrollen.

-Passagerarna får ta nästa tåg, säger Mikael Silver.

Personalen ombord på Öresundstågen åker med tåget hela vägen från Köpenhamn till Malmö, utom de som går av sitt pass på Kastrup.

-Den som slutar sin tur på Kastrup måste gå igenom kontrollen, men de får en fast track, där de går igenom i uniform och med vårt företags id-kort, säger Mikael Silver.

I den förordning om id-kontroller som regeringen fattade beslut om i fredags, den 18 december, framgår att transportör är den som ”faktiskt utför en transport”. Det är transportören som har ansvar för att id-kontroller görs och i de fall de inte görs kan Transportstyrelsen utfärda sanktionsavgift på 50 000 kronor.

Enligt Mikael Silver betyder skrivningen inte att Transdev är ansvarigt att betala eventuell sanktionsavgift.

-Det är tveksamt om det är vi som faktiskt utför transporten, säger han. Vi kör åt Öresundståg AB och Skånetrafiken, som har avtalet för tågtrafiken över bron. Det kommer att bli en förhandlingsfråga.

Enligt förordningen är det polisen som ska kontrollera att transportörerna genomför kontrollerna. Hur det ska gå till funderar Polisen över just nu.

-Vi fick förordningen i fredags och vi tittar nu på hur vi ska genomföra vårt arbete i den här frågan. Det är för tidigt att säga något om det, säger tf presschef vid Polisen Fredrik Wallén.

 

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Reallönesänkning

Hur köpkraften förändras under tiden. En reallönesänkning gör att man kan köpa färre varor och tjänster än tidigare.