Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Transdev vill inte betala för utebliven id-koll

Den 4 januari nästa år ställer SJ in all trafik till Danmark från Sverige. Samtidigt blir det färre avgångar och i vissa fall kortare tåg för Öresundståg mellan Malmö och Köpenhamn.

21 december 2015 14:23

Orsaken är de id-kontroller som införs för resande till Sverige. Det blir transportörerna som ska ansvara för att kontrollerna genomförs. SJ anser sig inte hinna göra id-kontroll och samtidigt hålla tidtabellen. I dag körs sex avgångar per dag.

Samtidigt ser SJ över möjligheten att återuppta trafiken. SJ har tidigare, utan framgång, bett att få ett enskilt spår på Köpenhamns huvudbangård för att snabbt kunna genomföra kontrollerna. Tanken är att det kan bli möjligt längre fram.

Id-kontrollerna på tåg kommer att utföras på flygplatsen Kastrup av danska tågbolaget DSB, som i dag kör vartannat tåg över bron.

-Det stämmer, säger Mikael Silver, driftschef på Transdev Öresundståg. DSB sköter kontrollerna, inte vi eller Skånetrafiken.

Det blir också, än så länge, DSB som får stå för kostnaden. Enligt infrastrukturminister Anna Johanssons pressekreterare Elin Tibell ersätter inte svenska staten DSB för detta. Inte heller de svenska bolagen betalar för kontrollerna.

Kontrollerna kommer att gå till så att Öresundstågen kör från Köpenhamn och stannar på Kastrup där passagerarna får kliva av, ta trappan upp, gå igenom id-kontroll och sedan ta sig ner till perrongen igen. Det blir inte samma tåg som plockar upp efter kontrollen.

-Passagerarna får ta nästa tåg, säger Mikael Silver.

Personalen ombord på Öresundstågen åker med tåget hela vägen från Köpenhamn till Malmö, utom de som går av sitt pass på Kastrup.

-Den som slutar sin tur på Kastrup måste gå igenom kontrollen, men de får en fast track, där de går igenom i uniform och med vårt företags id-kort, säger Mikael Silver.

I den förordning om id-kontroller som regeringen fattade beslut om i fredags, den 18 december, framgår att transportör är den som ”faktiskt utför en transport”. Det är transportören som har ansvar för att id-kontroller görs och i de fall de inte görs kan Transportstyrelsen utfärda sanktionsavgift på 50 000 kronor.

Enligt Mikael Silver betyder skrivningen inte att Transdev är ansvarigt att betala eventuell sanktionsavgift.

-Det är tveksamt om det är vi som faktiskt utför transporten, säger han. Vi kör åt Öresundståg AB och Skånetrafiken, som har avtalet för tågtrafiken över bron. Det kommer att bli en förhandlingsfråga.

Enligt förordningen är det polisen som ska kontrollera att transportörerna genomför kontrollerna. Hur det ska gå till funderar Polisen över just nu.

-Vi fick förordningen i fredags och vi tittar nu på hur vi ska genomföra vårt arbete i den här frågan. Det är för tidigt att säga något om det, säger tf presschef vid Polisen Fredrik Wallén.

 

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Lönespridning

Skillnader i lön mellan olika grupper som beror på olika faktorer som utbildning, yrke, bransch, ålder, kön och efterfrågan.