Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Tågstrejk
Nyhet

Transdev vill hyra in lokförare

Transdev, tidigare Veolia Öresundståg, vill ta in bemanningsföretag för att täcka behovet av lokförare under sommaren samt vid utbildning av lokförare.

19 februari 2015 13:17

Seko säger nej eftersom det finns uppsagda med återanställningsrätt som ska ha vikariat i första hand. Sommaren 2014 sades såväl lokförare och tågvärdare upp från flera av Transdevs stationeringsorter, bland annat Malmö.

Mikael Silver, driftschef på Transdev Öresundståg, uppger till Sekotidningen att alla lokförare, och tågvärdar, som haft återanställningsrätt har fått erbjudande om anställning.

-Erbjudandet har kommit medarbetare tillgodo via telefon, e-post och i vissa fall även rekommenderat brev, allt för att säkerställa att vårt erbjudande kommit medarbetaren tillgodo, säger han.

Det stämmer inte, enligt Seko.

Minst en lokförare, som sades upp i höstas och har anmält att hen vill utnyttja rätten till återanställning, står utan jobb.

-Ja, vi har minst en medlem som inte fått något erbjudande om vikariat. Transdev förnekade inte heller det när vi hade vår förhandling om bemanningsföretag, säger Sekos ombudsman Monica Danielsson.

Trots dessa uppgifter står Mikael Silver fast vid att samtliga uppsagda fått erbjudande om vikariat.

Anledningen till att Transdev hyr in lokförare är att personal som redan finns inom företaget inte räcker för att täcka upp semestrar och utbildning för lokförare.

-Vi klarar att utbilda tågvärdar själva, men inte lokförare, säger Mikael Silver.

Om ni nu behöver hyra in personal, betyder det att uppsägningarna var onödiga?

-Nej, vi hade för många fast anställda efter DSB. En del av dem har vi nu erbjudit vikariat för personer som är föräldralediga eller har andra ledigheter.

Är det inte bättre att ha fast anställda som täcker upp när det är många frånvarande?

-För att täcka föräldraledighet eller annan form av tjänstledighet så görs detta med vikariat och inte med tillsvidareanställningar, säger Mikael Silver.

I samband med tågstrejken sommaren 2014 blev parterna överens om att sätta en gräns för andelen visstids- och deltidsanställda till vardera fem procent.

Är inhyrning ett sätt att komma runt den överenskommelsen?

-Nej, jag vet inte exakt hur stor andel visstids- och deltidsanställda vi har. Jag har inte suttit med i arvodistrådet som ska hålla koll på det.

Som chef borde du väl få den kunskapen ändå?

-Tyvärr har jag inte de exakta siffrorna nu.

Relationen mellan Seko och Transdev har varit upp och ner efter strejken. Under hösten tyckte parterna att det blev bättre, men för närvarande är såväl fackets som de anställdas misstro stor. Det finns ett utbrett missnöjde bland de anställda över det tjänstepaket (turlistor) som gäller sedan december 2014. Det handlar framför allt om att alla har 13-timmarsturer i sitt schema.

Seko har flera tvister om olika delar i tjänstepaketet. Facket menar att det inte finns protokoll som styrker alla de avsteg som gjorts. Dessutom står ord mot ord om vad man gått med på.

Mikael Silver förnekar att det finns brister i protokollen. Han säger att Seko och övriga fack sagt ja till tjänstepaketet i sin helhet.

-De fackliga representanterna var ju med när vi skrev ihop hela förslaget, säger han.

Men Seko står på sig. Det handlar inte om att godta eller förkasta hela paketet, anser facket. Det parter normalt tvistar om är enskilda paragrafer.

För att lösa upp de knutar som finns i relationen mellan parterna vill Mikael Silver att fokus läggs på härifrån och framåt, vad vi lärt oss och hur kan vi göra det bättre för vår personal.

Har Transdev tagit ett sådant initiativ?

-Ja vi har lagt fram olika förslag på datum när vi kan träffas. Nästa möte är den 25 februari.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Alltid redo till havs

Alltid redo till havs

Att hämta och lämna lotsar, bistå Sjöräddningen och att sprida de dödas aska. Det är huvuduppgifterna för båtmännen ombord på tjänstebåt 2013 i Malmö. Läs mer

Privat jobbförmedling
Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) kommenterar Arbetet och Sekotidningens avslöjande om att Arbetsförmedlingens externa jobbcoacher får vara hur dåliga som helst på 27 orter i landet – utan att slängas ut. Läs mer

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

En tre månader lång strejk har inte hindrat att passagerartrafiken öppnas för konkurrens. Men en ny lag ska stoppa privatisering av SNCF, det statliga franska järnvägsbolaget. Läs mer

Privat jobbförmedling
Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Arbetsförmedlingen slänger ut matchningsföretag som inte hittar jobb till arbetslösa deltagare. Men i 27 kommuner kan företagen ha hur dåliga resultat som helst – och ändå få vara kvar. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Drygt 40 städare på Solreneriet i Stockholm har under lång tid fått fel lön. Enligt Seko har städföretaget, som jobbat på uppdrag av MTR, varit skyldiga städarna en halv miljon. Efter förhandlingar har Seko nu lyckats få ut merparten av pengarna. Läs mer

”Vi sköter marken kring slottet”

”Vi sköter marken kring slottet”

Läs mer

Demokratins räddare

Demokratins räddare

Demokratin är hotad från två håll, menar Sverker Gustavsson som forskar om populismen och dess framväxt. Nu är han aktuell som medförfattare till boken ”Vad krävs för att rädda demokratin?”. Läs mer

Ta politikernas oro på allvar

Ta politikernas oro på allvar

Politiker som som har svårt att hantera sin oro innebär på sikt en fara för samhällsutvecklingen. Ett tips är att sluta lyssna på dem som skriker högst och istället satsa på en rättvis fördelning av välfärden. Läs mer

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

När de borgerliga partierna tillsammans med Sverigedemokraterna tar kampen mot anställningstrygghet, då måste vi visa att socialdemokraterna står för tryggare jobb och justa villkor. Det skriver tre riksdagskandidater och Seko-medlemmar i en debattartikel. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Det är trångt, mycket ensamarbete, trakasserier, hot och våld inom Kriminalvården. Det visar en medlemsundersökning som Seko gjort bland medlemmar på anstalter, häkten och i transportverksamheten. Läs mer

Privat jobbförmedling
Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Bemanningsbolag jobbcoachar arbetslösa på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Samtidigt anställer de själva sina deltagare och får bonus för varje fixat jobb. I en gemensam granskning har Sekotidningen och Arbetet tittat på hur det går till. Läs mer

Parterna lägger förslag om strejkrätten

Parterna lägger förslag om strejkrätten

De fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco har gjort upp med de privata arbetsgivarna i Svenskt näringsliv om förändringar av strejkrätten. Förslaget innebär att stridsåtgärder ska endast få vidtas för att uppnå kollektivavtal med fredsplikt. Läs mer

Järnvägsunderhåll
Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Regeringen föreslår att Trafikverket ska sköta hälften av järnvägsunderhållet i egen regi. Seko gillar förslaget, men det finns privatanställda som är kritiska och känner sig förbisedda av förbundet. Läs mer

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Seko Green Cargo har sagt upp arbetstidsavtalet som infördes 2017. Anledningen är att schemana för lokförarna blev sämre trots löften om motsatsen. Läs mer

Individgaranti

En garanterad lägsta löneökning för varje enskild anställd.