Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Tågstrejk
Nyhet

Transdev vill hyra in lokförare

Transdev, tidigare Veolia Öresundståg, vill ta in bemanningsföretag för att täcka behovet av lokförare under sommaren samt vid utbildning av lokförare.

19 februari 2015 13:17

Seko säger nej eftersom det finns uppsagda med återanställningsrätt som ska ha vikariat i första hand. Sommaren 2014 sades såväl lokförare och tågvärdare upp från flera av Transdevs stationeringsorter, bland annat Malmö.

Mikael Silver, driftschef på Transdev Öresundståg, uppger till Sekotidningen att alla lokförare, och tågvärdar, som haft återanställningsrätt har fått erbjudande om anställning.

-Erbjudandet har kommit medarbetare tillgodo via telefon, e-post och i vissa fall även rekommenderat brev, allt för att säkerställa att vårt erbjudande kommit medarbetaren tillgodo, säger han.

Det stämmer inte, enligt Seko.

Minst en lokförare, som sades upp i höstas och har anmält att hen vill utnyttja rätten till återanställning, står utan jobb.

-Ja, vi har minst en medlem som inte fått något erbjudande om vikariat. Transdev förnekade inte heller det när vi hade vår förhandling om bemanningsföretag, säger Sekos ombudsman Monica Danielsson.

Trots dessa uppgifter står Mikael Silver fast vid att samtliga uppsagda fått erbjudande om vikariat.

Anledningen till att Transdev hyr in lokförare är att personal som redan finns inom företaget inte räcker för att täcka upp semestrar och utbildning för lokförare.

-Vi klarar att utbilda tågvärdar själva, men inte lokförare, säger Mikael Silver.

Om ni nu behöver hyra in personal, betyder det att uppsägningarna var onödiga?

-Nej, vi hade för många fast anställda efter DSB. En del av dem har vi nu erbjudit vikariat för personer som är föräldralediga eller har andra ledigheter.

Är det inte bättre att ha fast anställda som täcker upp när det är många frånvarande?

-För att täcka föräldraledighet eller annan form av tjänstledighet så görs detta med vikariat och inte med tillsvidareanställningar, säger Mikael Silver.

I samband med tågstrejken sommaren 2014 blev parterna överens om att sätta en gräns för andelen visstids- och deltidsanställda till vardera fem procent.

Är inhyrning ett sätt att komma runt den överenskommelsen?

-Nej, jag vet inte exakt hur stor andel visstids- och deltidsanställda vi har. Jag har inte suttit med i arvodistrådet som ska hålla koll på det.

Som chef borde du väl få den kunskapen ändå?

-Tyvärr har jag inte de exakta siffrorna nu.

Relationen mellan Seko och Transdev har varit upp och ner efter strejken. Under hösten tyckte parterna att det blev bättre, men för närvarande är såväl fackets som de anställdas misstro stor. Det finns ett utbrett missnöjde bland de anställda över det tjänstepaket (turlistor) som gäller sedan december 2014. Det handlar framför allt om att alla har 13-timmarsturer i sitt schema.

Seko har flera tvister om olika delar i tjänstepaketet. Facket menar att det inte finns protokoll som styrker alla de avsteg som gjorts. Dessutom står ord mot ord om vad man gått med på.

Mikael Silver förnekar att det finns brister i protokollen. Han säger att Seko och övriga fack sagt ja till tjänstepaketet i sin helhet.

-De fackliga representanterna var ju med när vi skrev ihop hela förslaget, säger han.

Men Seko står på sig. Det handlar inte om att godta eller förkasta hela paketet, anser facket. Det parter normalt tvistar om är enskilda paragrafer.

För att lösa upp de knutar som finns i relationen mellan parterna vill Mikael Silver att fokus läggs på härifrån och framåt, vad vi lärt oss och hur kan vi göra det bättre för vår personal.

Har Transdev tagit ett sådant initiativ?

-Ja vi har lagt fram olika förslag på datum när vi kan träffas. Nästa möte är den 25 februari.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

OB-tillägg

Ett extra tillägg för arbete som utförs under obekväm arbetstid på nätter och helger.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer