Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Tranås drabbas hårt när SJ sparar

Tranås drabbas hårt av SJ:s varsel. Drygt hundra personer förlorar jobbet i en kommun där arbetslösheten redan är över 10 procent. – Man får vara beredd på att börja pendla, säger Annica Lundqvist som jobbat i 15 år på SJ.

13 februari 2014 13:47

Det är medlemsmöte på SJ:s kundcenter i Tranås och samtliga medlemmar är på plats. Det har gått en dryg vecka sedan beskedet kom – chockartat. Ingen var beredd på vad som väntade.

– När vi fick beskedet blev det nattsvart. Jag varken hörde eller såg vad som hände efter att vi fått veta, säger Annica Lundqvist.

På måndagen fick de anställda i Tranås ett sms om att det skulle vara ett möte dagen efter.

– Vi började väl spekulera då. Vi tänkte att om höjdarna kommer hit så är det kört. Och så kom de in på mötet och då fattade vi, säger Oscar Valladares.

Han beskriver beskedet som chockartat. Och folk reagerade väldigt olika.

– Det kändes alldeles tomt och jag tänkte bara jaha. En del grät, men vi bara garvade för det var så konstigt.

Kollegan Andreas Jonsson reagerade likadant.

– Det var märkligt, jag satt och garvade hela dagen – som en försvarsmekanism.

Båda har jobbat i fyra år och vet inte vad som väntar nu när de blir arbetslösa. Söka jobb eller börja studera är alternativen. För Oscar Valladares kom varslet extra olägligt då familjen väntar sitt tredje barn.

– Men samtidigt är den glädjen så mycket större än besvikelsen över att bli av med jobbet.

Inte heller Louise Lago låter sig nedslås trots varslet och trots att hennes sambo också jobbar här. Och trots att de nyligen fått sitt andra barn och precis köpt ett hus.

– Först blev det ju en chock. Men sedan kan jag se det som en utmaning, en chans att göra något annat. Om man har fast jobb kan man lätt fastna där fast man egentligen vill prova något nytt.

Hon tänker att hon ska utbilda sig, kanske till tandsköterska.

– Det är klart att det är jobbigt, kanske svårare än vi föreställer oss. Men samtidigt har vi bestämt att vi kommer få jobb så småningom, så det löser sig.

Tobias Gyllensten är klubbordförande på SJ i Tranås. Samtidigt som han själv är drabbad måste han finnas till hands för medlemmarna, svara på deras frågor och möta deras oro.

– Från avdelning har de sagt att jag ska kliva tillbaka och ta hand om mig själv. Men det går inte. Samtidigt fungerar det som rehabilitering för mig att ta hand om medlemmarnas bekymmer, för då kan jag processa det för egen del också.

Han tycker att SJ går alldeles för fort fram med neddragningarna och inte tar hänsyn till konsekvenserna. Argumentet att samtalen gått ned kraftigt köper han inte riktigt.

– Man redovisar bara antalet besvarade samtal, och då finns en nedgång. Men vi har fått så många andra, administrativa uppgifter som inte redovisas för. Svara på mejl, betala ut reseersättningar och så vidare.

SJ har också beslutat att lägga ner alla resebutiker runt om i landet förutom i Stockholm, Malmö, Göteborg, Sundsvall och på Arlanda. När det sker, den sista mars, ser Tobias Gyllensten en stor risk att trycket på kundcentren kommer öka. Dessutom ser han stora risker för att ombordpersonalen på tågen kommer att drabbas hårt.

– Resebutikerna och vi tar ju hand om många av problemen som uppstår vid trafikstörningar. Finns det inga resebutiker och det är en timmes telefonkö kommer ju de problemen hamna på ombordpersonalen i stället. Med ökad risk för hot och våld som följd.

Gunilla Delin jobbar i resebutiken i Norrköping. Hon har jobbat på SJ i 33 år, varav 24 i resebutiken.

– Suck! Det känns inte alls bra. Vi vet ju vad vi är värda. Det är ju så mycket mer än försäljning, väldigt mycket kundservice också.

Hon tycker även att SJ kunde ha skött varslet lite bättre. Beskedet kom på en telefonkonferens med samtliga resebutiker uppkopplade.

– Det var envägskommunikation. En person, som inte ens presenterade sig, talade om att vi skulle läggas ned. Det kom verkligen som en chock.

Hon är emellertid inte så oroad för sin egen framtid.

– Jag har 15 månaders uppsägningstid och sedan är det bara ett år till jag kan gå i pension. Det är ju mycket värre för de unga.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

Aferdita Bajrami städar Världskulturmuseet i Göteborg. Hon stortrivs på jobbet. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Lock out

En stridsåtgärd då arbetsgivarsidan utestänger de anställda från sin arbetsplats. Den som är lockoutad får ingen lön.