Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Louise Lago har nyligen fått sitt andra barn. Nu blir hon och sambon av med jobbet när SJ lägger ner i Tranås Foto: Mattias Dahlgren
Nyhet

Tranås drabbas hårt när SJ sparar

Tranås drabbas hårt av SJ:s varsel. Drygt hundra personer förlorar jobbet i en kommun där arbetslösheten redan är över 10 procent. – Man får vara beredd på att börja pendla, säger Annica Lundqvist som jobbat i 15 år på SJ.

13 februari 2014 13:47

Det är medlemsmöte på SJ:s kundcenter i Tranås och samtliga medlemmar är på plats. Det har gått en dryg vecka sedan beskedet kom – chockartat. Ingen var beredd på vad som väntade.

– När vi fick beskedet blev det nattsvart. Jag varken hörde eller såg vad som hände efter att vi fått veta, säger Annica Lundqvist.

På måndagen fick de anställda i Tranås ett sms om att det skulle vara ett möte dagen efter.

– Vi började väl spekulera då. Vi tänkte att om höjdarna kommer hit så är det kört. Och så kom de in på mötet och då fattade vi, säger Oscar Valladares.

Han beskriver beskedet som chockartat. Och folk reagerade väldigt olika.

– Det kändes alldeles tomt och jag tänkte bara jaha. En del grät, men vi bara garvade för det var så konstigt.

Kollegan Andreas Jonsson reagerade likadant.

– Det var märkligt, jag satt och garvade hela dagen – som en försvarsmekanism.

Båda har jobbat i fyra år och vet inte vad som väntar nu när de blir arbetslösa. Söka jobb eller börja studera är alternativen. För Oscar Valladares kom varslet extra olägligt då familjen väntar sitt tredje barn.

– Men samtidigt är den glädjen så mycket större än besvikelsen över att bli av med jobbet.

Inte heller Louise Lago låter sig nedslås trots varslet och trots att hennes sambo också jobbar här. Och trots att de nyligen fått sitt andra barn och precis köpt ett hus.

– Först blev det ju en chock. Men sedan kan jag se det som en utmaning, en chans att göra något annat. Om man har fast jobb kan man lätt fastna där fast man egentligen vill prova något nytt.

Hon tänker att hon ska utbilda sig, kanske till tandsköterska.

– Det är klart att det är jobbigt, kanske svårare än vi föreställer oss. Men samtidigt har vi bestämt att vi kommer få jobb så småningom, så det löser sig.

Tobias Gyllensten är klubbordförande på SJ i Tranås. Samtidigt som han själv är drabbad måste han finnas till hands för medlemmarna, svara på deras frågor och möta deras oro.

– Från avdelning har de sagt att jag ska kliva tillbaka och ta hand om mig själv. Men det går inte. Samtidigt fungerar det som rehabilitering för mig att ta hand om medlemmarnas bekymmer, för då kan jag processa det för egen del också.

Han tycker att SJ går alldeles för fort fram med neddragningarna och inte tar hänsyn till konsekvenserna. Argumentet att samtalen gått ned kraftigt köper han inte riktigt.

– Man redovisar bara antalet besvarade samtal, och då finns en nedgång. Men vi har fått så många andra, administrativa uppgifter som inte redovisas för. Svara på mejl, betala ut reseersättningar och så vidare.

SJ har också beslutat att lägga ner alla resebutiker runt om i landet förutom i Stockholm, Malmö, Göteborg, Sundsvall och på Arlanda. När det sker, den sista mars, ser Tobias Gyllensten en stor risk att trycket på kundcentren kommer öka. Dessutom ser han stora risker för att ombordpersonalen på tågen kommer att drabbas hårt.

– Resebutikerna och vi tar ju hand om många av problemen som uppstår vid trafikstörningar. Finns det inga resebutiker och det är en timmes telefonkö kommer ju de problemen hamna på ombordpersonalen i stället. Med ökad risk för hot och våld som följd.

Gunilla Delin jobbar i resebutiken i Norrköping. Hon har jobbat på SJ i 33 år, varav 24 i resebutiken.

– Suck! Det känns inte alls bra. Vi vet ju vad vi är värda. Det är ju så mycket mer än försäljning, väldigt mycket kundservice också.

Hon tycker även att SJ kunde ha skött varslet lite bättre. Beskedet kom på en telefonkonferens med samtliga resebutiker uppkopplade.

– Det var envägskommunikation. En person, som inte ens presenterade sig, talade om att vi skulle läggas ned. Det kom verkligen som en chock.

Hon är emellertid inte så oroad för sin egen framtid.

– Jag har 15 månaders uppsägningstid och sedan är det bara ett år till jag kan gå i pension. Det är ju mycket värre för de unga.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Centralt avtal

Ett rikstäckande kollektivavtal mellan centrala arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer. Ett sådant avtal täcker alla medlemsföretag i den centrala arbetsgivarorganisationen och alla anställda i dessa företag, oavsett om de är medlemmar i facket eller ej.