Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Louise Lago har nyligen fått sitt andra barn. Nu blir hon och sambon av med jobbet när SJ lägger ner i Tranås Foto: Mattias Dahlgren
Nyhet

Tranås drabbas hårt när SJ sparar

Tranås drabbas hårt av SJ:s varsel. Drygt hundra personer förlorar jobbet i en kommun där arbetslösheten redan är över 10 procent. – Man får vara beredd på att börja pendla, säger Annica Lundqvist som jobbat i 15 år på SJ.

13 februari 2014 13:47

Det är medlemsmöte på SJ:s kundcenter i Tranås och samtliga medlemmar är på plats. Det har gått en dryg vecka sedan beskedet kom – chockartat. Ingen var beredd på vad som väntade.

– När vi fick beskedet blev det nattsvart. Jag varken hörde eller såg vad som hände efter att vi fått veta, säger Annica Lundqvist.

På måndagen fick de anställda i Tranås ett sms om att det skulle vara ett möte dagen efter.

– Vi började väl spekulera då. Vi tänkte att om höjdarna kommer hit så är det kört. Och så kom de in på mötet och då fattade vi, säger Oscar Valladares.

Han beskriver beskedet som chockartat. Och folk reagerade väldigt olika.

– Det kändes alldeles tomt och jag tänkte bara jaha. En del grät, men vi bara garvade för det var så konstigt.

Kollegan Andreas Jonsson reagerade likadant.

– Det var märkligt, jag satt och garvade hela dagen – som en försvarsmekanism.

Båda har jobbat i fyra år och vet inte vad som väntar nu när de blir arbetslösa. Söka jobb eller börja studera är alternativen. För Oscar Valladares kom varslet extra olägligt då familjen väntar sitt tredje barn.

– Men samtidigt är den glädjen så mycket större än besvikelsen över att bli av med jobbet.

Inte heller Louise Lago låter sig nedslås trots varslet och trots att hennes sambo också jobbar här. Och trots att de nyligen fått sitt andra barn och precis köpt ett hus.

– Först blev det ju en chock. Men sedan kan jag se det som en utmaning, en chans att göra något annat. Om man har fast jobb kan man lätt fastna där fast man egentligen vill prova något nytt.

Hon tänker att hon ska utbilda sig, kanske till tandsköterska.

– Det är klart att det är jobbigt, kanske svårare än vi föreställer oss. Men samtidigt har vi bestämt att vi kommer få jobb så småningom, så det löser sig.

Tobias Gyllensten är klubbordförande på SJ i Tranås. Samtidigt som han själv är drabbad måste han finnas till hands för medlemmarna, svara på deras frågor och möta deras oro.

– Från avdelning har de sagt att jag ska kliva tillbaka och ta hand om mig själv. Men det går inte. Samtidigt fungerar det som rehabilitering för mig att ta hand om medlemmarnas bekymmer, för då kan jag processa det för egen del också.

Han tycker att SJ går alldeles för fort fram med neddragningarna och inte tar hänsyn till konsekvenserna. Argumentet att samtalen gått ned kraftigt köper han inte riktigt.

– Man redovisar bara antalet besvarade samtal, och då finns en nedgång. Men vi har fått så många andra, administrativa uppgifter som inte redovisas för. Svara på mejl, betala ut reseersättningar och så vidare.

SJ har också beslutat att lägga ner alla resebutiker runt om i landet förutom i Stockholm, Malmö, Göteborg, Sundsvall och på Arlanda. När det sker, den sista mars, ser Tobias Gyllensten en stor risk att trycket på kundcentren kommer öka. Dessutom ser han stora risker för att ombordpersonalen på tågen kommer att drabbas hårt.

– Resebutikerna och vi tar ju hand om många av problemen som uppstår vid trafikstörningar. Finns det inga resebutiker och det är en timmes telefonkö kommer ju de problemen hamna på ombordpersonalen i stället. Med ökad risk för hot och våld som följd.

Gunilla Delin jobbar i resebutiken i Norrköping. Hon har jobbat på SJ i 33 år, varav 24 i resebutiken.

– Suck! Det känns inte alls bra. Vi vet ju vad vi är värda. Det är ju så mycket mer än försäljning, väldigt mycket kundservice också.

Hon tycker även att SJ kunde ha skött varslet lite bättre. Beskedet kom på en telefonkonferens med samtliga resebutiker uppkopplade.

– Det var envägskommunikation. En person, som inte ens presenterade sig, talade om att vi skulle läggas ned. Det kom verkligen som en chock.

Hon är emellertid inte så oroad för sin egen framtid.

– Jag har 15 månaders uppsägningstid och sedan är det bara ett år till jag kan gå i pension. Det är ju mycket värre för de unga.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Lönestruktur

Visar hur lönerna är uppbyggda och hur olika löner förhåller sig till varandra.