Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Tranås drabbas hårt när SJ sparar

Tranås drabbas hårt av SJ:s varsel. Drygt hundra personer förlorar jobbet i en kommun där arbetslösheten redan är över 10 procent. – Man får vara beredd på att börja pendla, säger Annica Lundqvist som jobbat i 15 år på SJ.

13 februari 2014 13:47

Det är medlemsmöte på SJ:s kundcenter i Tranås och samtliga medlemmar är på plats. Det har gått en dryg vecka sedan beskedet kom – chockartat. Ingen var beredd på vad som väntade.

– När vi fick beskedet blev det nattsvart. Jag varken hörde eller såg vad som hände efter att vi fått veta, säger Annica Lundqvist.

På måndagen fick de anställda i Tranås ett sms om att det skulle vara ett möte dagen efter.

– Vi började väl spekulera då. Vi tänkte att om höjdarna kommer hit så är det kört. Och så kom de in på mötet och då fattade vi, säger Oscar Valladares.

Han beskriver beskedet som chockartat. Och folk reagerade väldigt olika.

– Det kändes alldeles tomt och jag tänkte bara jaha. En del grät, men vi bara garvade för det var så konstigt.

Kollegan Andreas Jonsson reagerade likadant.

– Det var märkligt, jag satt och garvade hela dagen – som en försvarsmekanism.

Båda har jobbat i fyra år och vet inte vad som väntar nu när de blir arbetslösa. Söka jobb eller börja studera är alternativen. För Oscar Valladares kom varslet extra olägligt då familjen väntar sitt tredje barn.

– Men samtidigt är den glädjen så mycket större än besvikelsen över att bli av med jobbet.

Inte heller Louise Lago låter sig nedslås trots varslet och trots att hennes sambo också jobbar här. Och trots att de nyligen fått sitt andra barn och precis köpt ett hus.

– Först blev det ju en chock. Men sedan kan jag se det som en utmaning, en chans att göra något annat. Om man har fast jobb kan man lätt fastna där fast man egentligen vill prova något nytt.

Hon tänker att hon ska utbilda sig, kanske till tandsköterska.

– Det är klart att det är jobbigt, kanske svårare än vi föreställer oss. Men samtidigt har vi bestämt att vi kommer få jobb så småningom, så det löser sig.

Tobias Gyllensten är klubbordförande på SJ i Tranås. Samtidigt som han själv är drabbad måste han finnas till hands för medlemmarna, svara på deras frågor och möta deras oro.

– Från avdelning har de sagt att jag ska kliva tillbaka och ta hand om mig själv. Men det går inte. Samtidigt fungerar det som rehabilitering för mig att ta hand om medlemmarnas bekymmer, för då kan jag processa det för egen del också.

Han tycker att SJ går alldeles för fort fram med neddragningarna och inte tar hänsyn till konsekvenserna. Argumentet att samtalen gått ned kraftigt köper han inte riktigt.

– Man redovisar bara antalet besvarade samtal, och då finns en nedgång. Men vi har fått så många andra, administrativa uppgifter som inte redovisas för. Svara på mejl, betala ut reseersättningar och så vidare.

SJ har också beslutat att lägga ner alla resebutiker runt om i landet förutom i Stockholm, Malmö, Göteborg, Sundsvall och på Arlanda. När det sker, den sista mars, ser Tobias Gyllensten en stor risk att trycket på kundcentren kommer öka. Dessutom ser han stora risker för att ombordpersonalen på tågen kommer att drabbas hårt.

– Resebutikerna och vi tar ju hand om många av problemen som uppstår vid trafikstörningar. Finns det inga resebutiker och det är en timmes telefonkö kommer ju de problemen hamna på ombordpersonalen i stället. Med ökad risk för hot och våld som följd.

Gunilla Delin jobbar i resebutiken i Norrköping. Hon har jobbat på SJ i 33 år, varav 24 i resebutiken.

– Suck! Det känns inte alls bra. Vi vet ju vad vi är värda. Det är ju så mycket mer än försäljning, väldigt mycket kundservice också.

Hon tycker även att SJ kunde ha skött varslet lite bättre. Beskedet kom på en telefonkonferens med samtliga resebutiker uppkopplade.

– Det var envägskommunikation. En person, som inte ens presenterade sig, talade om att vi skulle läggas ned. Det kom verkligen som en chock.

Hon är emellertid inte så oroad för sin egen framtid.

– Jag har 15 månaders uppsägningstid och sedan är det bara ett år till jag kan gå i pension. Det är ju mycket värre för de unga.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Nöjda parter på ME-avtalet

Båda parter är nöjda med det nya maskinföraravtalet som Seko och ME slöt i går. Utökad arbetstidsförkortning byttes mot längre ramtid för ordinarie arbetstid. Dessutom innehåller avtalet nya skrivningar för in- och uthyrning. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Medling

En metod för att lösa tvister mellan arbetstagarorganisation och arbetsgivarorganisation. Utförs av opartiska medlare som utses av statliga Medlingsinstitutet.