Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Trafikverket vill ha bättre koll på järnvägen Foto: Per-Erik Björkman
Nyhet

Trafikverket vill sköta en del av underhållet i egen regi

Trafikverket tycker att det är bättre att permanent återta en del av underhållet i egen regi än att göra det i ett par testområden under begränsad tid. På så sätt får man bättre koll på anläggning och undviker osäkerhet på marknaden.

27 februari 2017 15:30

I somras gav regeringen Trafikverket i uppdrag att utreda olika åtgärder för att sköta mer järnvägsunderhåll i egen regi. I fredags lämnades slutrapporten till regeringen där Trafikverket bland annat har tittat på hur man ska kunna bedriva underhåll i egen regi. I regeringsuppdraget stod det att man skulle titta på minst två avgränsade områden där man skulle sköta underhållet för att sedan kunna jämföra med upphandlat underhåll.

Men i slutrapporten lägger Trafikverket fram ett alternativt förslag, som innebär att man permanent återta en del av underhållet i stället för att driva det som pilotprojekt.

­– Vi ser det som ett tydligare alternativ. Då vet alla vad som gäller och kan anpassa sig efter det. Om man driver pilotprojekt kan det uppstå osäkerhet om vad som kommer hända efter och man kan skrämma bort entreprenörer från marknaden, säger Bo Vikström på Trafikverket som lett utredningsarbetet.

Slutsatsen är att det är bra med visst underhåll i egen regi, eftersom Trafikverket på så sätt får bättre koll på vad underhållsarbetet innebär och därmed blir en bättre beställare. Här har myndigheten gjort en viss omsvängning då man tidigare ansett att allt underhåll bör upphandlas.

– Man kan nog säga att vi svängt lite i den frågan. Nu ser vi fördelen med att ha en viss del i egen regi, just för att bli en bättre beställare, säger Bo Vikström.

Enligt honom skulle det handla om 10-15 procent av det totala underhållet som skulle skötas av Trafikverket. Det motsvarar den andel som skulle drivas som pilotprojekt, enligt regeringens uppdrag.

– Det måste vara tillräckligt stort för att ha effekt, men inte så stort att vi tar för mycket marknadsandelar.

Seko, som tidigare förespråkade pilotförsök, håller nu med om att det är bättre med en permanent lösning. Anledningen är att Trafikverket menar att pilotprojekten måste pågå i 10 års tid för att kunna utvärderas. Detta skulle då under lång tid påverka marknaden och skapa en osäkerhet om framtiden.

Men Kristoffer Thonäng, utrederar på Seko, förordar en mycket större andel än den Trafikverket föreslår.

– Det måste bli en betydande del som körs i egen regi för att få kontroll över anläggningen. Infranord är ju ett statligt ägt bolag och de har ungefär 50 procent av marknaden, så en sådan andel skulle ju inte påverka marknaden för de privata bolagen.

Trafikverket hade också i uppdrag att utreda hur man ska genomföra kontroller för att upptäcka behov av underhållsinsatser i järnvägen och sköta leveransuppföljning i egen regi, det vill säga kontrollera att entreprenörerna lever upp till kraven i sina kontrakt.

Något som redan har redovisats och hunnit bli regeringsbeslut.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Höga halter av kvävedioxid i tunnelbanan

Det är tidvis höga halter av kvävedioxid och damm vid underhållsarbete i Stockholms tunnelbana. Det visar mätningar som Strukton Rail gjorde under våren 2017. Mätningarna skedde vid fyra olika arbetsmoment. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Lågavlönade får bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Sekos motparter

Följande arbetsgivarorganisationer är motparter till Seko på central nivå:

  • Almega ITA
  • Almega Tjänsteförbunden
  • Arbetsgivarverket
  • Elektriska Installatörsorganisationen, EIO
  • Energiföretagens Arbetsgivarförening, EFA
  • Kommunala företagens samorganisation, KFS
  • Maskinentreprenörerna, ME
  • Pacta
  • Sjöfartens Arbetsgivarförbund, SARF
  • Stål- & Metallförbundet
  • Sveriges Byggindustrier, BI