Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Trafikverket vill ha bättre koll på järnvägen Foto: Per-Erik Björkman
Nyhet

Trafikverket vill sköta en del av underhållet i egen regi

Trafikverket tycker att det är bättre att permanent återta en del av underhållet i egen regi än att göra det i ett par testområden under begränsad tid. På så sätt får man bättre koll på anläggning och undviker osäkerhet på marknaden.

27 februari 2017 15:30

I somras gav regeringen Trafikverket i uppdrag att utreda olika åtgärder för att sköta mer järnvägsunderhåll i egen regi. I fredags lämnades slutrapporten till regeringen där Trafikverket bland annat har tittat på hur man ska kunna bedriva underhåll i egen regi. I regeringsuppdraget stod det att man skulle titta på minst två avgränsade områden där man skulle sköta underhållet för att sedan kunna jämföra med upphandlat underhåll.

Men i slutrapporten lägger Trafikverket fram ett alternativt förslag, som innebär att man permanent återta en del av underhållet i stället för att driva det som pilotprojekt.

­– Vi ser det som ett tydligare alternativ. Då vet alla vad som gäller och kan anpassa sig efter det. Om man driver pilotprojekt kan det uppstå osäkerhet om vad som kommer hända efter och man kan skrämma bort entreprenörer från marknaden, säger Bo Vikström på Trafikverket som lett utredningsarbetet.

Slutsatsen är att det är bra med visst underhåll i egen regi, eftersom Trafikverket på så sätt får bättre koll på vad underhållsarbetet innebär och därmed blir en bättre beställare. Här har myndigheten gjort en viss omsvängning då man tidigare ansett att allt underhåll bör upphandlas.

– Man kan nog säga att vi svängt lite i den frågan. Nu ser vi fördelen med att ha en viss del i egen regi, just för att bli en bättre beställare, säger Bo Vikström.

Enligt honom skulle det handla om 10-15 procent av det totala underhållet som skulle skötas av Trafikverket. Det motsvarar den andel som skulle drivas som pilotprojekt, enligt regeringens uppdrag.

– Det måste vara tillräckligt stort för att ha effekt, men inte så stort att vi tar för mycket marknadsandelar.

Seko, som tidigare förespråkade pilotförsök, håller nu med om att det är bättre med en permanent lösning. Anledningen är att Trafikverket menar att pilotprojekten måste pågå i 10 års tid för att kunna utvärderas. Detta skulle då under lång tid påverka marknaden och skapa en osäkerhet om framtiden.

Men Kristoffer Thonäng, utrederar på Seko, förordar en mycket större andel än den Trafikverket föreslår.

– Det måste bli en betydande del som körs i egen regi för att få kontroll över anläggningen. Infranord är ju ett statligt ägt bolag och de har ungefär 50 procent av marknaden, så en sådan andel skulle ju inte påverka marknaden för de privata bolagen.

Trafikverket hade också i uppdrag att utreda hur man ska genomföra kontroller för att upptäcka behov av underhållsinsatser i järnvägen och sköta leveransuppföljning i egen regi, det vill säga kontrollera att entreprenörerna lever upp till kraven i sina kontrakt.

Något som redan har redovisats och hunnit bli regeringsbeslut.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Lönesättning

Att fastställa lönenivåerna för en grupp eller i ett företag.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer