Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Trafikverket vill ha kvar konkurrens i järnvägsunderhållet Foto: Infranord
Nyhet

Trafikverket vill inte ta tillbaka underhållet

Trafikverket avråder från ett återtagande av järnvägsunderhållet i en rapport till regeringen. Mindre underhåll för pengarna tror man skulle bli följden.

18 september 2012 11:18

”Den svenska järnvägen fungerar bra”.

Det, något kontroversiella, uttalandet står att läsa i Trafikverkets utredning till regeringen angående organiseringen av järnvägsunderhållet. Förvisso med tillägget: ”under de omständigheter som finns”

Bakgrunden till rapporten är att en enad opposition, som är i majoritet i trafikutskottet, under våren röstade igenom ett krav på regeringen att komma med ett förslag på hur underhållet ska organiseras på ett effektivt sätt.

I botten finns ett antal motioner från s, v och mp där man i varierande grad kräver att Trafikverket ska återta underhållet i egen regi.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd uppdrog då till Trafikverket att utreda hur det skulle kunna ske och konsekvenserna av ett eventuellt återtagande.

Nu har verket alltså levererat sin rapport där man alltså konstaterar att man, förmodligen, skulle få mindre underhåll för pengarna om man skötte det självt.

– Men de konstaterar själva att det inte finns någon forskning som stöder det de säger, utan bara tror att det kommer bli si eller så. Jag ser rapporten som ett enda stort självförsvar, där Trafikverket skyller ifrån sig på alla andra för att järnvägen inte fungerar, säger Jörgen Lundström, ordförande för Seko på Infranord.

Jörgen Lundström
Jörgen Lundström

Som exempel nämner han ett avsnitt där den låga kundnöjdheten diskuteras.

– Där konstaterar man att problemet är att kunderna har för höga krav och att media skriver för mycket om problemen. Det är bara alla andras fel.

En av orsakerna till att Trafikverket avråder från ett återtagande är att omorganisationen skulle kosta mycket pengar. Men det ger inte Jörgen Lundström mycket för.

– Hur mycket har det inte kostat att komma dit vi är i dag, till en helt avreglerad marknad som inte fungerar.

Trafikverket hyser också farhågor om kompetensflykt, minskad effektivitet, mindre innovationer och konstaterar att många av problemen inte skulle lösas med en återreglering. Till exempel kommer det vara lika svårt att får plats i spåret för underhåll då det är så stort tryck på järnvägen.

Om det ändå tas beslut om återtagande för verket ett resonemang om vilka delar och på vilket sätt det skulle ske. Man konstaterar då att det bästa vore att ta tillbaka allt underhåll, både avhjälpande (akut) och planer, samt mindre reinvesteringar. Större reinvesteringar och nybyggnation skulle då fortfarande upphandlas.

Infrastrukturministern vill i dagsläget inte kommentera frågan  

– Vi kommer att återkomma till riksdagen så snart som möjligt med vårt svar. Men jag vet inte exakt när. Innan dess lämnar vi inga kommentarer, säger Caroline Karlsson, pressekreterare hos Catharina Elmsäter-Svärd.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Johnny Karlberg

    Massmedia matar oss med det som är dåligt.

    De 100.000 tals människor som kommer fram tryggt varje dag skrivs det inte mycket om, men om det står 30 stackare på en kall perrong då kan det skrivas till pennan glöder.

    Folk får en uppfattning om att SJ inte fungerar pga av massmedia.

    Men vem vill läsa om vardagen??

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Bonus

Ett särskilt tillägg som brukar vara kopplat till prestation.