Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Trafikverket vill ha kvar konkurrens i järnvägsunderhållet Foto: Infranord
Nyhet

Trafikverket vill inte ta tillbaka underhållet

Trafikverket avråder från ett återtagande av järnvägsunderhållet i en rapport till regeringen. Mindre underhåll för pengarna tror man skulle bli följden.

18 september 2012 11:18

”Den svenska järnvägen fungerar bra”.

Det, något kontroversiella, uttalandet står att läsa i Trafikverkets utredning till regeringen angående organiseringen av järnvägsunderhållet. Förvisso med tillägget: ”under de omständigheter som finns”

Bakgrunden till rapporten är att en enad opposition, som är i majoritet i trafikutskottet, under våren röstade igenom ett krav på regeringen att komma med ett förslag på hur underhållet ska organiseras på ett effektivt sätt.

I botten finns ett antal motioner från s, v och mp där man i varierande grad kräver att Trafikverket ska återta underhållet i egen regi.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd uppdrog då till Trafikverket att utreda hur det skulle kunna ske och konsekvenserna av ett eventuellt återtagande.

Nu har verket alltså levererat sin rapport där man alltså konstaterar att man, förmodligen, skulle få mindre underhåll för pengarna om man skötte det självt.

– Men de konstaterar själva att det inte finns någon forskning som stöder det de säger, utan bara tror att det kommer bli si eller så. Jag ser rapporten som ett enda stort självförsvar, där Trafikverket skyller ifrån sig på alla andra för att järnvägen inte fungerar, säger Jörgen Lundström, ordförande för Seko på Infranord.

Jörgen Lundström
Jörgen Lundström

Som exempel nämner han ett avsnitt där den låga kundnöjdheten diskuteras.

– Där konstaterar man att problemet är att kunderna har för höga krav och att media skriver för mycket om problemen. Det är bara alla andras fel.

En av orsakerna till att Trafikverket avråder från ett återtagande är att omorganisationen skulle kosta mycket pengar. Men det ger inte Jörgen Lundström mycket för.

– Hur mycket har det inte kostat att komma dit vi är i dag, till en helt avreglerad marknad som inte fungerar.

Trafikverket hyser också farhågor om kompetensflykt, minskad effektivitet, mindre innovationer och konstaterar att många av problemen inte skulle lösas med en återreglering. Till exempel kommer det vara lika svårt att får plats i spåret för underhåll då det är så stort tryck på järnvägen.

Om det ändå tas beslut om återtagande för verket ett resonemang om vilka delar och på vilket sätt det skulle ske. Man konstaterar då att det bästa vore att ta tillbaka allt underhåll, både avhjälpande (akut) och planer, samt mindre reinvesteringar. Större reinvesteringar och nybyggnation skulle då fortfarande upphandlas.

Infrastrukturministern vill i dagsläget inte kommentera frågan  

– Vi kommer att återkomma till riksdagen så snart som möjligt med vårt svar. Men jag vet inte exakt när. Innan dess lämnar vi inga kommentarer, säger Caroline Karlsson, pressekreterare hos Catharina Elmsäter-Svärd.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Johnny Karlberg

    Massmedia matar oss med det som är dåligt.

    De 100.000 tals människor som kommer fram tryggt varje dag skrivs det inte mycket om, men om det står 30 stackare på en kall perrong då kan det skrivas till pennan glöder.

    Folk får en uppfattning om att SJ inte fungerar pga av massmedia.

    Men vem vill läsa om vardagen??

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Individgaranti

En garanterad lägsta löneökning för varje enskild anställd.