Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Trafikverket vill ha kvar konkurrens i järnvägsunderhållet Foto: Infranord
Nyhet

Trafikverket vill inte ta tillbaka underhållet

Trafikverket avråder från ett återtagande av järnvägsunderhållet i en rapport till regeringen. Mindre underhåll för pengarna tror man skulle bli följden.

18 september 2012 11:18

”Den svenska järnvägen fungerar bra”.

Det, något kontroversiella, uttalandet står att läsa i Trafikverkets utredning till regeringen angående organiseringen av järnvägsunderhållet. Förvisso med tillägget: ”under de omständigheter som finns”

Bakgrunden till rapporten är att en enad opposition, som är i majoritet i trafikutskottet, under våren röstade igenom ett krav på regeringen att komma med ett förslag på hur underhållet ska organiseras på ett effektivt sätt.

I botten finns ett antal motioner från s, v och mp där man i varierande grad kräver att Trafikverket ska återta underhållet i egen regi.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd uppdrog då till Trafikverket att utreda hur det skulle kunna ske och konsekvenserna av ett eventuellt återtagande.

Nu har verket alltså levererat sin rapport där man alltså konstaterar att man, förmodligen, skulle få mindre underhåll för pengarna om man skötte det självt.

– Men de konstaterar själva att det inte finns någon forskning som stöder det de säger, utan bara tror att det kommer bli si eller så. Jag ser rapporten som ett enda stort självförsvar, där Trafikverket skyller ifrån sig på alla andra för att järnvägen inte fungerar, säger Jörgen Lundström, ordförande för Seko på Infranord.

Jörgen Lundström
Jörgen Lundström

Som exempel nämner han ett avsnitt där den låga kundnöjdheten diskuteras.

– Där konstaterar man att problemet är att kunderna har för höga krav och att media skriver för mycket om problemen. Det är bara alla andras fel.

En av orsakerna till att Trafikverket avråder från ett återtagande är att omorganisationen skulle kosta mycket pengar. Men det ger inte Jörgen Lundström mycket för.

– Hur mycket har det inte kostat att komma dit vi är i dag, till en helt avreglerad marknad som inte fungerar.

Trafikverket hyser också farhågor om kompetensflykt, minskad effektivitet, mindre innovationer och konstaterar att många av problemen inte skulle lösas med en återreglering. Till exempel kommer det vara lika svårt att får plats i spåret för underhåll då det är så stort tryck på järnvägen.

Om det ändå tas beslut om återtagande för verket ett resonemang om vilka delar och på vilket sätt det skulle ske. Man konstaterar då att det bästa vore att ta tillbaka allt underhåll, både avhjälpande (akut) och planer, samt mindre reinvesteringar. Större reinvesteringar och nybyggnation skulle då fortfarande upphandlas.

Infrastrukturministern vill i dagsläget inte kommentera frågan  

– Vi kommer att återkomma till riksdagen så snart som möjligt med vårt svar. Men jag vet inte exakt när. Innan dess lämnar vi inga kommentarer, säger Caroline Karlsson, pressekreterare hos Catharina Elmsäter-Svärd.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Johnny Karlberg

    Massmedia matar oss med det som är dåligt.

    De 100.000 tals människor som kommer fram tryggt varje dag skrivs det inte mycket om, men om det står 30 stackare på en kall perrong då kan det skrivas till pennan glöder.

    Folk får en uppfattning om att SJ inte fungerar pga av massmedia.

    Men vem vill läsa om vardagen??

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Löneutrymme

Det utrymme som finns för löneökningar; det som arbetsgivarsidan nästan aldrig har när man börjar förhandla.