Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

Trafikverket svarar om banunderhåll

i Sekotidningen i april publicerade vi ett antal uppgifter om Trafikverkets underhållsarbete. Uppgifter som Trafikverket här ifrågasätter.

21 maj 2014 15:56

I artikeln ”Alltmer banunderhåll görs akut” i SEKO-tidningen i april publicerades ett antal uppgifter om Trafikverkets underhållsarbete. Vi har inte fått tillgång till rapporten av Per Corshammar som ni hänvisar till men är förstås intresserade av att få det. Det vi däremot kan konstatera är att utifrån de siffror som redovisas så har vi en annan bild och beskriver här vår syn.

Inledningsvis menar Corshammar att det är bättre och blir billigare att satsa på förebyggande underhåll än att göra akututryckningar. Vi håller med om att det är bättre om det går att göra saker förebyggande än att bara gå på utryckningar. Vi hävdar dessutom att vi satsar på förebyggande underhåll. I artikeln skrivs det att år 1993 så var andelen förbyggande underhåll ca 85 % mot att det idag skulle vara på ca 10 %. Den uppgiften ställer vi oss frågande till vad den baserar sig på. När vi tittar på våra siffror så uppgick förebyggande underhåll (inklusive reinvesteringar) till 67 % under 2013, 58 % under år 2012, 60% under år 2011 och 61% under år 2010. Detta är långt över den nivå som Corshammar påstår och visar även på den pågående upprustningen av järnvägssystemet.

Artikeln beskriver även att banarbetare inte kommer åt spåret för att utföra underhållsarbete. Att det är så många som vill köra på spåren är ett, på sätt och vis positivt, bekymmer vi brottas med. Idag går det tyngre, bredare, längre och fler tåg än någonsin tidigare. Det här innebär att anläggningen slits hårdare än vad den var byggd för och ställer höga krav på oss att bli duktiga på att i god tid planera in mer tider i spår för underhåll samtidigt som vi vill att så många tåg som möjligt ska kunna köra. Det finns oerhört mycket kunskap i branschen och tillsammans måste vi tänka vidare så att järnvägssystemet kan underhållas och användas så effektivt som möjligt. När det gäller tider i spår har vi exempelvis arbetat med totalavstängningar på kontaktledningsbytet Laxå-Falköping och vi inför nu även underhållsfönster för ett mer proaktivt underhållsarbete.

Det påstås också i artikeln att bara 20 % av underhållspengarna hamnar i reella åtgärder i spåret. Det här är en uppgift som har figurerat i media ända sedan i höstas då Per Corshammar spred denna uppgift. Även här ifrågasätter vi vad uppgiften 20 % baseras på. Enligt våra siffror gick 88 % av pengarna för underhållsverksamheten på Trafikverket 2013 och 2012 till entreprenörerna, detta efter att 12 % gått till administrativa kostnader. För 2011 och 2010 var motsvarande siffra 85 % till entreprenörerna vilket visar på ett annat förhållande än det som Corshammars beskriver.

Precis som beskrivs i artikeln är förebyggande underhåll nyckel för att rusta upp järnvägsanläggningen. Trafikverket har en underhållsstrategi och en plan för hur anläggningen ska rustas upp. Det finns mycket kompetens och innovationskraft i branschen och tillsammans måste vi hjälpas åt att upprusta järnvägsanläggningen med fokus på användandet. Upprustningen av järnvägssystemet har påbörjats, detta är ett långsiktigt arbete som vi ska genomföras tillsammans i branschen.

Madelene Falk, Planeringschef, verksamhetsområde Underhåll Trafikverket
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Trafikverket har en "skyldighet att agera" mot bristerna. Det menar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) efter tidningen Arbetets avslöjande om arbetsmiljöbrister på bygget av Förbifart Stockholm. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Kollektivavtal

Ett skriftligt avtal mellan arbetstagar- och arbetsgivarorganisation om löner och andra anställningsvillkor. Finns både på central och lokal nivå.