Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

Trafikverket svarar om banunderhåll

i Sekotidningen i april publicerade vi ett antal uppgifter om Trafikverkets underhållsarbete. Uppgifter som Trafikverket här ifrågasätter.

21 maj 2014 15:56

I artikeln ”Alltmer banunderhåll görs akut” i SEKO-tidningen i april publicerades ett antal uppgifter om Trafikverkets underhållsarbete. Vi har inte fått tillgång till rapporten av Per Corshammar som ni hänvisar till men är förstås intresserade av att få det. Det vi däremot kan konstatera är att utifrån de siffror som redovisas så har vi en annan bild och beskriver här vår syn.

Inledningsvis menar Corshammar att det är bättre och blir billigare att satsa på förebyggande underhåll än att göra akututryckningar. Vi håller med om att det är bättre om det går att göra saker förebyggande än att bara gå på utryckningar. Vi hävdar dessutom att vi satsar på förebyggande underhåll. I artikeln skrivs det att år 1993 så var andelen förbyggande underhåll ca 85 % mot att det idag skulle vara på ca 10 %. Den uppgiften ställer vi oss frågande till vad den baserar sig på. När vi tittar på våra siffror så uppgick förebyggande underhåll (inklusive reinvesteringar) till 67 % under 2013, 58 % under år 2012, 60% under år 2011 och 61% under år 2010. Detta är långt över den nivå som Corshammar påstår och visar även på den pågående upprustningen av järnvägssystemet.

Artikeln beskriver även att banarbetare inte kommer åt spåret för att utföra underhållsarbete. Att det är så många som vill köra på spåren är ett, på sätt och vis positivt, bekymmer vi brottas med. Idag går det tyngre, bredare, längre och fler tåg än någonsin tidigare. Det här innebär att anläggningen slits hårdare än vad den var byggd för och ställer höga krav på oss att bli duktiga på att i god tid planera in mer tider i spår för underhåll samtidigt som vi vill att så många tåg som möjligt ska kunna köra. Det finns oerhört mycket kunskap i branschen och tillsammans måste vi tänka vidare så att järnvägssystemet kan underhållas och användas så effektivt som möjligt. När det gäller tider i spår har vi exempelvis arbetat med totalavstängningar på kontaktledningsbytet Laxå-Falköping och vi inför nu även underhållsfönster för ett mer proaktivt underhållsarbete.

Det påstås också i artikeln att bara 20 % av underhållspengarna hamnar i reella åtgärder i spåret. Det här är en uppgift som har figurerat i media ända sedan i höstas då Per Corshammar spred denna uppgift. Även här ifrågasätter vi vad uppgiften 20 % baseras på. Enligt våra siffror gick 88 % av pengarna för underhållsverksamheten på Trafikverket 2013 och 2012 till entreprenörerna, detta efter att 12 % gått till administrativa kostnader. För 2011 och 2010 var motsvarande siffra 85 % till entreprenörerna vilket visar på ett annat förhållande än det som Corshammars beskriver.

Precis som beskrivs i artikeln är förebyggande underhåll nyckel för att rusta upp järnvägsanläggningen. Trafikverket har en underhållsstrategi och en plan för hur anläggningen ska rustas upp. Det finns mycket kompetens och innovationskraft i branschen och tillsammans måste vi hjälpas åt att upprusta järnvägsanläggningen med fokus på användandet. Upprustningen av järnvägssystemet har påbörjats, detta är ett långsiktigt arbete som vi ska genomföras tillsammans i branschen.

Madelene Falk, Planeringschef, verksamhetsområde Underhåll Trafikverket
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Huvudavtal

Ett avtal mellan två eller flera huvudorganisationer på arbetsmarknaden, som innehåller enhetliga och varaktiga regler för parternas agerande framför allt i fråga om förhandlingar och stridsåtgärder. Sveriges äldsta huvudavtal är det som träffades i Saltsjöbaden 1938 mellan Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF) och Landsorganisationen (LO);

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer