Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

Trafikverket svarar om banunderhåll

i Sekotidningen i april publicerade vi ett antal uppgifter om Trafikverkets underhållsarbete. Uppgifter som Trafikverket här ifrågasätter.

21 maj 2014 15:56

I artikeln ”Alltmer banunderhåll görs akut” i SEKO-tidningen i april publicerades ett antal uppgifter om Trafikverkets underhållsarbete. Vi har inte fått tillgång till rapporten av Per Corshammar som ni hänvisar till men är förstås intresserade av att få det. Det vi däremot kan konstatera är att utifrån de siffror som redovisas så har vi en annan bild och beskriver här vår syn.

Inledningsvis menar Corshammar att det är bättre och blir billigare att satsa på förebyggande underhåll än att göra akututryckningar. Vi håller med om att det är bättre om det går att göra saker förebyggande än att bara gå på utryckningar. Vi hävdar dessutom att vi satsar på förebyggande underhåll. I artikeln skrivs det att år 1993 så var andelen förbyggande underhåll ca 85 % mot att det idag skulle vara på ca 10 %. Den uppgiften ställer vi oss frågande till vad den baserar sig på. När vi tittar på våra siffror så uppgick förebyggande underhåll (inklusive reinvesteringar) till 67 % under 2013, 58 % under år 2012, 60% under år 2011 och 61% under år 2010. Detta är långt över den nivå som Corshammar påstår och visar även på den pågående upprustningen av järnvägssystemet.

Artikeln beskriver även att banarbetare inte kommer åt spåret för att utföra underhållsarbete. Att det är så många som vill köra på spåren är ett, på sätt och vis positivt, bekymmer vi brottas med. Idag går det tyngre, bredare, längre och fler tåg än någonsin tidigare. Det här innebär att anläggningen slits hårdare än vad den var byggd för och ställer höga krav på oss att bli duktiga på att i god tid planera in mer tider i spår för underhåll samtidigt som vi vill att så många tåg som möjligt ska kunna köra. Det finns oerhört mycket kunskap i branschen och tillsammans måste vi tänka vidare så att järnvägssystemet kan underhållas och användas så effektivt som möjligt. När det gäller tider i spår har vi exempelvis arbetat med totalavstängningar på kontaktledningsbytet Laxå-Falköping och vi inför nu även underhållsfönster för ett mer proaktivt underhållsarbete.

Det påstås också i artikeln att bara 20 % av underhållspengarna hamnar i reella åtgärder i spåret. Det här är en uppgift som har figurerat i media ända sedan i höstas då Per Corshammar spred denna uppgift. Även här ifrågasätter vi vad uppgiften 20 % baseras på. Enligt våra siffror gick 88 % av pengarna för underhållsverksamheten på Trafikverket 2013 och 2012 till entreprenörerna, detta efter att 12 % gått till administrativa kostnader. För 2011 och 2010 var motsvarande siffra 85 % till entreprenörerna vilket visar på ett annat förhållande än det som Corshammars beskriver.

Precis som beskrivs i artikeln är förebyggande underhåll nyckel för att rusta upp järnvägsanläggningen. Trafikverket har en underhållsstrategi och en plan för hur anläggningen ska rustas upp. Det finns mycket kompetens och innovationskraft i branschen och tillsammans måste vi hjälpas åt att upprusta järnvägsanläggningen med fokus på användandet. Upprustningen av järnvägssystemet har påbörjats, detta är ett långsiktigt arbete som vi ska genomföras tillsammans i branschen.

Madelene Falk, Planeringschef, verksamhetsområde Underhåll Trafikverket
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Låglönesatsning

En särskild satsning i kollektivavtalsförhandlingarna på de personer eller grupper som har de lägsta lönerna.