Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Trafikverket skärper kontroll av sociala villkor

Trafikverket skärper kontrollen av löner och arbetstider i alla sina projekt efter förra årets avslöjande om oseriösa entreprenörer i det så kallade stängselprojektet. Förra årets skandalbolag har fått nya kontrakt men sköter sig bättre, enligt facket.

9 mars 2017 10:06

För ett år sedan fick Trafikverket hård kritik för att ha tappat kontrollen över antalet entreprenörer i det så kallade stängselprojektet. SVT Småland avslöjade att inblandade bolag betalat för låga löner. Sekos kontroller bekräftade misstankarna.

En av Trafikverkets leverantörer, BCA Entreprenad, hade en entreprenörskedja på upp emot 20 olika bolag.

Det har dock inte hindrat Trafikverket från att teckna nya kontrakt med företaget. Senaste kontraktet tecknades i februari i år. BCA Entreprenad ska fortsätta bygga stängsel i södra Sverige.

Enligt Trafikverket är det inget konstigt.

-Vi kunde inte verifiera något brottsligt förra året, vilket är ett lagkrav för att kunna utesluta leverantörer, säger Trafikverkets upphandlingschef Katarina Norén. Företaget har dessutom skärpt sina rutiner. I dag har de max tre underentreprenörer.

Katarina Norén lägger till att Trafikverket i sin tur skärpt uppföljningen av sina projekt när det gäller sociala villkor. De nya rutinerna lägger större vikt vid uppföljning av krav på minimilöner, arbetstider och semester enligt de krav som finns i utstationeringslagen. Projektledare och inköpare utbildas i det nya arbetssättet. Dessutom ska Trafikverket under 2017 göra ett hundratal revisioner av om och hur företagen följer de sociala kraven.

-Vi har ställt krav och följt upp dem tidigare också, det nya är att vi systematiserar uppföljningen. Vi har 2500 pågående projekt och ökar frekvensen i kontrollerna. Vi kommer exempelvis att ställa frågor om löner, arbetstider, jämställdhet och etik på våra byggmöten. Det har vi inte gjort tidigare, säger Roger Rang, ansvarig för hållbarhet och sociala villkor på myndigheten.

Än så länge går det inte att mäta eller se om skärpningen lett till förbättringar, betonar Katarina Norén.

-Det kommer att ta tid, säger hon.

Men det räcker inte med uppföljningar.

-Vi vill också ha in fler tips om oegentligheter. Vi har en visselblåsarfunktion på vår hemsida där vi tyvärr får in väldigt få tips, säger hon.

Torbjörn Jönsson är järnvägsansvarig inom BCA Entreprenad. Han säger att det inte var någon underentreprenör som bröt mot lagar och regler förra året, allt har godkänts av Trafikverket. Men företaget tog lärdom av det som hände, hävdar han.

-Vi hamnade i en situation med för många underentreprenörer, vi tappade kontrollen. Det har lett till att vi nu bara anlitar en eller två underentreprenör till nya projekt. Dessa får i sin tur inte anlita egna entreprenörer. Allt ska gå genom oss.

Torbjörn Jönsson välkomnar förra årets granskning eftersom det gav BCA Entreprenad möjlighet att göra rätt.

-Vi fick reklam också, visserligen negativ sådan, men nu vet alla vilka vi är. Jag säger som Simon Spies, all uppmärksamhet är bra.

Enligt Seko finns inget som i dagsläget pekar på att BCA Entreprenad eller något annat stängselföretag missköter sig. Facket har dock branschen under särskild uppsikt.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Statligt järnvägsunderhåll

Statligt järnvägsunderhåll

Trafikverket kommer att ta över den del av basunderhållet på järnväg som statligt ägda Infranord har. Det utlovar infrastrukturminister Tomas Eneroth idag, onsdag. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

I-lön

Se Individuell lön.