Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Trafikverket får hård kritik

Statens haverikommission är kritisk till Trafikverkets sätt att hantera, leda och följa upp sina projekt. I utredningen av olyckan i Kimstad för två år sedan slår haverikommissionen fast att det är Trafikverket som har ansvar för riskbedömningen vid ett projekt.

15 oktober 2012 13:09

–Men de verkar anse att det är entreprenörens uppgift. Vi anser att riskbedömning, skydds- och säkerhetsplanering måste finnas med i upphandlingsunderlaget. Entreprenörerna ska redan i underlaget se hur de ska agera i olika situationer, exempelvis A-skydd, säger Jonas Bäckstrand ordförande i haveriutredningen och ställföreträdande generaldirektör på Statens haverikommission.

I september 2010 omkom en passagerare när en spårgående grävlastare kolliderade med ett X2000-tåg i närheten av Kimstad utanför Linköping. Slutsatsen av utredningen visar att arbetet borde ha gjorts med ett av spåren avstängt, så kallat A-skydd. Att det inte skedde berodde, enligt haverikommissionen på bristande projektledning från Trafikverket, som inte heller hade sett till att de inblandade entreprenörerna fått tillräcklig information om den plats där de skulle utföra sitt arbete.   

Haverikommissionen uppmanar Transportstyrelsen att granska Trafikverkets projektarbete så att sådana brister kan undvikas i framtiden.

John-Åke Halldén, utredare på Trafikverket, medger att det fanns brister i projektets riskbedömning och att Trafikverket har det fulla ansvaret för säkerheten.

–Rapporten ger en rättvisande bild av olyckan och av våra förbättringsmöjligheter. Vi har genomfört förbättringar och rör oss i rätt riktning, men vi är ännu inte nöjda, säger han.

Trafikverket har bland annat förändrat reglerna för arbete i spår och ökat kraven på riskanalyser sedan olyckan i Kimstad men har ännu inte gjort om sin upphandlingsmodell.

–Det är fortfarande så att frågan om riskbedömning ska hanteras vid varje upphandling, vi ser över detta och lägger förslag om förändringar inom kort, säger John-Åke Halldén. Vårt mål är en nollvision för olyckor.

Har säkerhetsarbetet förändrats i samband med att underhållet lades ut på entreprenad?

–Nej, vi hade samma problem med säkerhetsarbetet tidigare, när verksamheten var ”inhouse”.

Vi kan se detta från tidigare utredningar och från tidigare uppföljningar, säger John-Åke Halldén.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Ett under att ingen skadats”

”Ett under att ingen skadats”

Först efter att lokförare vid flera tillfällen rapporterat om allvarliga tillbud vid bygget av en planskild korsning i Karlskrona tillsatte Trafikverket en utredning av säkerheten på arbetsplatsen. Då hade arbetet pågått i flera månader. Läs mer

Ådalsbanan får extra underhållspengar

Den hårt slitna norra Ådalsbanan får del av regeringens extra 620 miljoner till underhåll. Och bandelen får dessutom 15 miljoner kronor extra från ordinarie budget för att förstärka banan. Jobben pågår just nu. Läs mer

Sprucken räls oroar lokförare

Mer än 120 mil räls på den svenska järnvägen spricker sönder. Fel som i värsta fall kan leda till urspårning. Den felaktiga rälsen finns såväl i norr som på västra och södra stambanan. Läs mer

”Strategiskt felslut av Trafikverket”

Satsa på förebyggande järnvägsunderhåll i stället för akututryckningar. På så sätt får vi mer underhåll för en betydligt mindre slant. Det menar järnvägexperten Per Corshammar. Läs mer

Fortsatt tystnad kring olyckan på Saltsjöbanan

Drygt ett år har gått sedan tåget på Saltsjöbanan körde in i ett hus vid ändstationen. Ännu finns ingen officiell version av vad som hände. Trots minst fem olika utredningar. Läs mer

Ny urspårning i Stockholm

Ett posttåg spårade ut i Huddinge utanför Stockholm natten till tisdagen. Det är den andra allvarliga urspårningen på en dryg månad i Stockholmsregionen. Bristande underhåll ligger bakom menar Johnny Naderus på Seko Stockholm. Läs mer

Norsk-svensk samordning för arbete på väg

Snart kan det bli enklare för vägarbetare att arbeta över gränserna. Inom EU-projektet Skandinavisk Infrastruktur håller man på att ta fram ett kompetensbevis som ska gälla i både Norge och Sverige. Läs mer

Missbedömning orsak till olycka

Olyckan i Hestra i november förra året då ett godståg körde in i en traktorgrävare och föraren precis hann rädda sig berodde på brister i kommunikationen mellan de inblandade. Läs mer

Ingen utredning av urspårat tåg

Statens haverikommission utreder inte urspårningen utanför Sundsvall. Läs mer

Trafikverket får hård kritik

Statens haverikommission är kritisk till Trafikverkets sätt att hantera, leda och följa upp sina projekt. I utredningen av olyckan i Kimstad för två år sedan slår haverikommissionen fast att det är Trafikverket som har ansvar för riskbedömningen vid ett projekt. Läs mer