Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

Trafikverket ett hot mot järnvägen

En kriskommission med extraordinära befogenheter är nu det enda som kan rädda vår järnväg. Det är också en förutsättning för att regeringens historiska järnvägssatsning skall kunna ge resultat. Att låta gamla Vägverket svälja lillebror Banverket 2010 och årligen anslå 40 – 50 skattemiljarder till nya kolossen Trafikverket förvärrar bara tågkrisen.

14 maj 2014 09:54

De senaste 25 åren har präglats av politisk ”lekstuga” med bolagisering och total uppsplittring av gamla SJ och en misslyckad avmonopolisering/avreglering av järnvägsmarknaden. När vi analyserar nedbrytningen av Sveriges järnvägssystem och dagens kris utifrån decenniers faktamaterial, inklusive aktuella rapporter från Riksrevisionen, och med vår erfarenhet av tågtrafik och infrastruktur ser vi följande:

Vid den kraftiga omorganisationen vid bildandet av Trafikverket försvann mycket kompetens. En kapacitetsutredning gjordes för att motivera ökad vägtrafik, flyg och sjöfart trots klimatkris och hotande oljebrist.

Trafikverket använder nu ekonomiska styrmedel som höjda banavgifter för att begränsa tågtrafiken. Trafikverket utvecklar elvägar så de långväga lastbilarna kan öka på bekostnad av godstågen. De stoppar tågtrafiken flera dygn när det blåser, snöar, regnar eller är för varmt medan vägtrafiken fungerar. De stänger misskötta regionala banor eller paniksänker tågens hastighet långa sträckor med ofta ohållbara skäl och besöker företag för att få dem att sluta med tågfrakt och börja med lastbil i stället.

Banor har lagts ner på fel grunder under mer än 50 år. Nu är det dags igen, denna gång med hjälp av hårt vinklade långtidsplaner och åtgärdsvalsstudier som är värre än Transportrådets nedläggningsutredningar på 1980-talet.

Bildandet av det affärsdrivande tågtrafikverket SJ och av Banverket 1988 var inledningen på rena slakten av SJ med svindlande ekonomiska transaktioner och till slut rena skalbolagshärvan då SJ tömdes på alla sina tillgångar. Inte ens tågen fick SJ behålla utan de såldes till främst amerikanska pensionsstiftelser för avancerad skatteplanering då tågen leasades, releasades, leasades, releasades flera gånger fram och tillbaka över Atlanten.

Staten bildade 2001 separata vinstdrivande företag av SJ:s olika underordnade servicefunktioner till tågtrafiken och för ett par år sedan ett ”supervägverk” som alla överordnats tågtrafiken. Detta skapar usel ekonomi och hindrar rationell drift och utveckling av järnvägen som kan liknas vid en komplicerad tillverkningsindustri som måste hållas samman för att fungera.

Staten har avreglerat järnvägsmarknaden så att man fått både vilda västerndrift av tågtrafik och banunderhåll, sovjetisk planhushållningsbyråkrati och mindre ”verkstad” för pengarna.

I många decennier har också stationer med varma väntsalar, biljettexpeditioner och annan service stängts. Kulturhistoriskt intressanta och vackra stationshus har rivits för höga kostnader. I början av året meddelade så SJ att man skall stänga de flesta resebutiker på de större stationerna runt om i landet.

Staten har ”satsat” ett par miljarder kronor i dagens penningvärde på att lägga ned och riva banor, triangelspår och mötesspår, vilket minskat järnvägens kapacitet och gett ett stelt och störningskänsligt trafiksystem. Det har ihop med ofta misskötta och olämpliga tåg och otillräcklig redundans i tekniska hjälpsystem gett inställda och försenade tåg vilket blir kostsamt för resenärerna, näringslivet och samhället. Alla problem gör dessutom att alltfler kunder flyr tågtrafiken.

Bildandet av Trafikverket hotar att bli dödsstöten för järnvägen. Verket har fått ett för en myndighet omöjligt politiskt uppdrag när det gäller att välja mellan väg och järnväg. Trafikverket har inte heller uppgiften att restaurera järnvägssystemet och saknar dessutom kompetens för detta.

En kriskommission med extraordinära befogenheter som kan koncentrera sig på järnvägens problem krävs. Regeringen bör bland annat kalla in experter från fungerande ”järnvägsländer” för att klara en nödvändig omstrukturering av hela järnvägssystemet.

Sven Jernberg, väg- och vatteningenjör, fd VD Inlandsbanan AB

Hans Albin Larsson, historiker , professor vid Högskolan i Jönköping

Sven-Olof Nehrer, fd VD TGOJ Trafik, fd ordf Branschföreningen Tågoperatörerna

Åke Nilsson, fd VD ASEA Traction AB, fd viceVD ABB Transportation Systems Gmbh i Mannheim

Lars Pålsson-Syll, nationalekonom, professor vid Malmö Högskola

Jan Du Rietz, författare till ”trafikpolitik” i NE och boken ”Den totala urspårningen, en studie i tågnedläggningar och demokrati”

Jan du Rietz med flera
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

3 kommentarer

  1. kalle björck

    tragikverket består av en samling inkompetenta byråkrater som inte vet ett ända dugg om järnvägar jag är glad att jag efter 30 års tjänst sluppit uppleva järnvägsdöden Med vänlig hälsning beg.rallare kalle

  2. Micke

    Lägg ner Trafikverket! Alla som kan järnväg har redan flytt denna stelbenta koloss för länge sedan. Kvar är alla ekonomer, inköpare och administratörer. Katastrof, en tjuga av varje hundralapp hamnar möjligtvis i spåret.

  3. Petter

    Nu är det dags att vi säger ifrån innan det är försent

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

Därför skvallras det på arbetsplatser

Därför skvallras det på arbetsplatser

Har det alltid funnits skitsnack, skvaller och grupperingar på arbetsplatser, och går det att göra något åt det? Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Trafikverket har en "skyldighet att agera" mot bristerna. Det menar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) efter tidningen Arbetets avslöjande om arbetsmiljöbrister på bygget av Förbifart Stockholm. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

170 personer varslas när Crane AB flyttar sedeltryckeriet från Tumba pappersbruk till Malta. Dessutom berörs ett 60-tal bemanningsanställda av flyttbeskedet. Läs mer

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

”Vi har den lägsta ungdomsarbetslösheten på 15 år.” Så skrev Socialdemokraternas partiledare och Sveriges statsminister Stefan Löfven på DN debatt den 26 februari i år. Vi kollar om det stämmer. Läs mer

Livsfarlig arbetsmiljö vid tunnelbygge

Livsfarlig arbetsmiljö vid tunnelbygge

Livsfarliga brister i sprängmedelshanteringen och farliga maskiner. Arbetsmiljöverket riktar hård kritik mot allvarliga brister i arbetsmiljön hos en av Trafikverkets underentreprenörer som arbetar med Förbifart Stockholm. Det skriver tidningen Arbetet. Läs mer

Shekarabi mötte anställda i tunnelbanan

Shekarabi mötte anställda i tunnelbanan

Höjd pensionsålder och socialdemokraternas utredning om strejkrätten var infekterade frågor när civilminister Ardalan Shekarabi besökte tunnelbaneanställda i Stockholm. Dessutom fick han en tur i förarhytten. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Huvudorganisationer

Arbetstagarsidans huvudorganisationer är Landsorganisationen, LO, Tjänstemännens centralorganisation, TCO och Sveriges akademikers centralorganisation, Saco. Seko är en del av LO.

Arbetsgivarsidans huvudorganisation är Svenskt Näringsliv.