Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Debatt

Trafikverket ett hot mot järnvägen

En kriskommission med extraordinära befogenheter är nu det enda som kan rädda vår järnväg. Det är också en förutsättning för att regeringens historiska järnvägssatsning skall kunna ge resultat. Att låta gamla Vägverket svälja lillebror Banverket 2010 och årligen anslå 40 – 50 skattemiljarder till nya kolossen Trafikverket förvärrar bara tågkrisen.

14 maj 2014 09:54

De senaste 25 åren har präglats av politisk ”lekstuga” med bolagisering och total uppsplittring av gamla SJ och en misslyckad avmonopolisering/avreglering av järnvägsmarknaden. När vi analyserar nedbrytningen av Sveriges järnvägssystem och dagens kris utifrån decenniers faktamaterial, inklusive aktuella rapporter från Riksrevisionen, och med vår erfarenhet av tågtrafik och infrastruktur ser vi följande:

Vid den kraftiga omorganisationen vid bildandet av Trafikverket försvann mycket kompetens. En kapacitetsutredning gjordes för att motivera ökad vägtrafik, flyg och sjöfart trots klimatkris och hotande oljebrist.

Trafikverket använder nu ekonomiska styrmedel som höjda banavgifter för att begränsa tågtrafiken. Trafikverket utvecklar elvägar så de långväga lastbilarna kan öka på bekostnad av godstågen. De stoppar tågtrafiken flera dygn när det blåser, snöar, regnar eller är för varmt medan vägtrafiken fungerar. De stänger misskötta regionala banor eller paniksänker tågens hastighet långa sträckor med ofta ohållbara skäl och besöker företag för att få dem att sluta med tågfrakt och börja med lastbil i stället.

Banor har lagts ner på fel grunder under mer än 50 år. Nu är det dags igen, denna gång med hjälp av hårt vinklade långtidsplaner och åtgärdsvalsstudier som är värre än Transportrådets nedläggningsutredningar på 1980-talet.

Bildandet av det affärsdrivande tågtrafikverket SJ och av Banverket 1988 var inledningen på rena slakten av SJ med svindlande ekonomiska transaktioner och till slut rena skalbolagshärvan då SJ tömdes på alla sina tillgångar. Inte ens tågen fick SJ behålla utan de såldes till främst amerikanska pensionsstiftelser för avancerad skatteplanering då tågen leasades, releasades, leasades, releasades flera gånger fram och tillbaka över Atlanten.

Staten bildade 2001 separata vinstdrivande företag av SJ:s olika underordnade servicefunktioner till tågtrafiken och för ett par år sedan ett ”supervägverk” som alla överordnats tågtrafiken. Detta skapar usel ekonomi och hindrar rationell drift och utveckling av järnvägen som kan liknas vid en komplicerad tillverkningsindustri som måste hållas samman för att fungera.

Staten har avreglerat järnvägsmarknaden så att man fått både vilda västerndrift av tågtrafik och banunderhåll, sovjetisk planhushållningsbyråkrati och mindre ”verkstad” för pengarna.

I många decennier har också stationer med varma väntsalar, biljettexpeditioner och annan service stängts. Kulturhistoriskt intressanta och vackra stationshus har rivits för höga kostnader. I början av året meddelade så SJ att man skall stänga de flesta resebutiker på de större stationerna runt om i landet.

Staten har ”satsat” ett par miljarder kronor i dagens penningvärde på att lägga ned och riva banor, triangelspår och mötesspår, vilket minskat järnvägens kapacitet och gett ett stelt och störningskänsligt trafiksystem. Det har ihop med ofta misskötta och olämpliga tåg och otillräcklig redundans i tekniska hjälpsystem gett inställda och försenade tåg vilket blir kostsamt för resenärerna, näringslivet och samhället. Alla problem gör dessutom att alltfler kunder flyr tågtrafiken.

Bildandet av Trafikverket hotar att bli dödsstöten för järnvägen. Verket har fått ett för en myndighet omöjligt politiskt uppdrag när det gäller att välja mellan väg och järnväg. Trafikverket har inte heller uppgiften att restaurera järnvägssystemet och saknar dessutom kompetens för detta.

En kriskommission med extraordinära befogenheter som kan koncentrera sig på järnvägens problem krävs. Regeringen bör bland annat kalla in experter från fungerande ”järnvägsländer” för att klara en nödvändig omstrukturering av hela järnvägssystemet.

Sven Jernberg, väg- och vatteningenjör, fd VD Inlandsbanan AB

Hans Albin Larsson, historiker , professor vid Högskolan i Jönköping

Sven-Olof Nehrer, fd VD TGOJ Trafik, fd ordf Branschföreningen Tågoperatörerna

Åke Nilsson, fd VD ASEA Traction AB, fd viceVD ABB Transportation Systems Gmbh i Mannheim

Lars Pålsson-Syll, nationalekonom, professor vid Malmö Högskola

Jan Du Rietz, författare till ”trafikpolitik” i NE och boken ”Den totala urspårningen, en studie i tågnedläggningar och demokrati”

Jan du Rietz med flera
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

3 kommentarer

  1. kalle björck

    tragikverket består av en samling inkompetenta byråkrater som inte vet ett ända dugg om järnvägar jag är glad att jag efter 30 års tjänst sluppit uppleva järnvägsdöden Med vänlig hälsning beg.rallare kalle

  2. Micke

    Lägg ner Trafikverket! Alla som kan järnväg har redan flytt denna stelbenta koloss för länge sedan. Kvar är alla ekonomer, inköpare och administratörer. Katastrof, en tjuga av varje hundralapp hamnar möjligtvis i spåret.

  3. Petter

    Nu är det dags att vi säger ifrån innan det är försent

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Tarifflön

Ett lönesystem som bygger på anställningstid och yrkesgrupp.