Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: ROBOTISERING

Trafik: ”Idag kan ju föraren ta över om tekniken fallerar”

Självkörande tunnelbanor finns redan idag. För fjärrtågen ligger det fortfarande i framtiden, men tekniken finns. Effektivitet och punktlighet ligger på plussidan medan säkerhet och problemlösning talar emot.

13 december 2017 10:42

– Det finns en väldigt stor tilltro till automatisering hos förespråkarna av förarlösa tåg. Det handlar om ökad turtäthet och större tillförlitlighet framför allt i slutna system som tunnelbanan, säger Tomas Gorin Weijmer, ombudsman på Seko med ansvar för spårtrafik.

Något han saknar i debatten är däremot de risker som finns med helt autonoma digitala system.

– Man blir ju mer känslig för cyberattacker till exempel. Vilken risk utsätter man systemet för om det inte finns några människor ombord. Idag kan ju föraren ta över om tekniken fallerar.

Thomas Gorin Weijmer

Han ser stora fördelar med en högre digitaliseringsgrad, till exempel system som skickar information om banan och tågets skick. Men enligt honom dröjer det innan alla lokförare ersatts av teknik.

– Deras arbete innehåller så mycket mer än bara att framföra tåget. Bland annat tekniska problem som bara kan lösas på plats, som lokförarna gör idag. Finns det ingen människa ombord blir tåget stående ute på linjen till en tekniker kan vara på plats. Då stoppas hela systemet upp.

Han tror att varken tekniken eller människan är redo att ersätta lokförarna ännu på ett tag. Ytterligare ett bevis för att det kommer dröja finner han i sin roll som facklig förhandlare.

– Ja, varför skulle annars arbetsgivarna hålla på och bråka om arbetstidsregler och annat. Det skulle de ju inte behöva om de tänkta ersätta lokförarna imorgon.

Även på arbetsgivarsidan tycks råda en viss tveksamhet kring profetiorna om lokförarens snara försvinnande. Markus Gardbring är fordonschef på Green Cargo och han tror att det dröjer.

– Att det inte alltid kommer se ut som idag är ju självklart, men kompetensen kommer alltid att behövas på ett eller annat sätt. Visst kan mycket hanteras av tekniska lösningar och det finnssjälvkörande tåg i slutna system, som tunnelbanan, men du har många mil av öppet spår för järnvägen som måste övervakas för olika hinder. Men, tekniken för autonoma tåg i öppna system, som godstrafiken går i, dröjer nog, säger Markus Gardbring.

 

Som med mycket annat handlar det om att väga kostnaderna mot nyttan, menar han.

­– Den ekonomiska vinsten för att spara på en förare är inte så hög. Det räcker med en lokförare för att frakta väldigt mycket gods jämfört med vägtransporter, ett tåg motsvarar 36 lastbilar. Den riktiga vinsten ligger i de minskade utsläppen vi får för varje transport som går med järnväg. Min förhoppning är att gods som transporteras av järnvägen ökar rejält så att behovet för lokförare ökar oavsett teknisk utvecklingen, säger Markus Gardbring.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Sveriges akademikers centralorganisation / Saco

Se Huvudorganisationer