– Det känns lite overkligt. Beskedet kom som en överraskning; att det blev så stor omfattning på upphandlingarna och så plötsligt, säger Leif Eriksson som är ordförande för företagsfacket på ISS Trafficare.
Inom Trafficare har man haft uppfattningen att SJ är nöjt med städarbetet. Beskedet ses därför som ett försök från SJ att pressa priserna.
– Det är ett resultat av avregleringen. De som städar tågen är den svagaste länken på spårtrafikavtalet i Seko. Risken är att vi tappar över all personal till fastighets städavtal.
Den upphandling som SJ nu startar får ett helt nytt upplägg.
– Städning på tåg har varit en enhet tidigare. Har man fått upphandlingen så har man fått alla typer av tåg. Nu ska SJ plötsligt upphandla X2000, Inter City och regionaltåg var för sig. Trafficare räknar inte med att det är möjligt att ta hem alla upphandlingarna.
I Trafficare finns idag omkring 1.200 anställda. Ungefär 80 procent av dem är sysselsatta med städuppdrag. SJ är tveklöst deras största kund.
– Uppemot en tredjedel, kanske mer, av städpersonalen kan bli av med jobbet om SJ-jobben försvinner. Känns för jävligt. Det finns de som jobbat i 40 år som riskerar hamna på gatan nu.
– Just nu är det väldigt tufft, många anställda har frågor. Först på måndag ser vi hur omfattningen blir, hur många hundra anställda företaget vill varsla. Då inleds förhandlingarna, säger Leif Eriksson.