Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Järnvägsunderhåll
Inför valet 2018 talar infrastrukturminister Tomas Eneroth om att järnvägens basunderhåll ska bli en del av Trafikverket. Foto: Jesper Björnstedt

Tomas Eneroth: Vi måste ha effektivare underhåll och mer tid i spåren”

Mer statligt ansvar ger mer tid i spåren och effektivare underhåll. Det tror infrastrukturminister Tomas Eneroth, som tillsatt en utredning i syfte att Trafikverket ska sköta hälften av basunderhållskontrakten i egen regi.

4 juni 2018 15:41

Tomas Eneroth, varför föreslår regeringen att Trafikverket ska ta över det basunderhåll som idag sköts av Infranord?

– För att vi kommer att göra den största satsningen på järnvägsunderhåll i modern tid, en ökning med 47 procent framöver. Med den stora volymökningen så måste också styrningen bli bättre. Och då är jag övertygad om att Trafikverket måste ha en egen verksamhet, både för att kunna genomdriva det effektivt men också för att kunna sätta det i relation till hur andra aktörer bedriver underhållet.

Läs mer: Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

På vilket sätt blir det bättre för att Trafikverket gör det?

– För att Trafikverket därigenom inte bara blir en upphandlingsorganisation som köper underhåll från andra aktörer utan också får möjlighet att mäta och jämföra sin egen effektivitet med andras och att styra hur basunderhållsinsatserna görs. Vi måste ha ett effektivare underhåll som ger mer tid i spåren och som säkerställer att man kan optimera de resurser man har. Utredningen ska vara klar 17 augusti så det är väldigt bråtom nu.

Är det ens möjligt?

– Ja, vi jobbar på så snabbt som möjligt.

Är det för att få det klart innan valet som det är så kort om tid?

– Det är för att det brådskar eftersom det också är nu vi ger besked om vilka underhållsinsatser vi ska göra. I den nationella planen som presenteras inom kort så kommer vi med en 47-procentig ökning av järnvägsunderhållet. Och då tror jag att det är väldigt viktigt att man samtidigt ger besked att det här är ett underhåll där Trafikverket kommer att behöva ta ett mycket större eget ansvar än tidigare.

Kommer ni hinna ta ett beslut innan valet?

– Det måste vara ambitionsnivån. Det är bråttom, det vet jag, men jag tycker att jag brukar vara rätt effektiv.

Anledningen till man började handla upp underhållet var ju för att konkurrensen skulle driva på innovation och effektivitet. Vad innebär det för marknaden att man tar bort hälften av kontrakten?

– Jag tycker nog att erfarenheten har visat att det kanske inte är marknadskrafter som är det mest effektiva när det gäller att avgöra vilka insatser som ska göras utan det måste vara en kombination av statlig styrning och samverkan med de aktörer som finns.

En avhandling från VTI kom för några år sedan fram till att konkurrensutsättningen gjort underhållet 11 procent billigare, utan försämrad kvalitet. Vad säger du om det?

– Det finns avhandlingar som visar på både marknadens möjligheter men också på marknadens misslyckanden. Och så är jag inte alls säker på att initiala möjligheterna av att lägga ut det på marknaden är de som kommer att upprätthållas under lång tid. Marknaden tenderar att vara kortsiktig. Och vi har inte råd med kortsiktighet i detta. Det har järnvägssystemet lidit av under alldeles för lång tid.

Är hälften tillräckligt eller vill du gå längre och ta allt basunderhåll?

– Låt oss börja med detta. Jag tycker att det är ett viktigt och stort steg, sedan får vi se hur det utvecklas. Det viktiga är att det blir ett bra underhåll och att vi ser att de insatser som görs blir effektiva och då tror jag att det här ökar möjligheterna.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

1 kommentar

  1. Leif holmgren

    Trafikverket kanske skulle bort från järnvägen?
    Det vore en lisa för järnvägen.
    Det är inte det bästa som hänt järvägen när Trafikverket kom in.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Järnvägsunderhåll
Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Regeringen föreslår att Trafikverket ska sköta hälften av järnvägsunderhållet i egen regi. Seko gillar förslaget, men det finns privatanställda som är kritiska och känner sig förbisedda av förbundet. Läs mer

Järnvägsunderhåll

Tre röster om organisationförändringarna i järnvägsunderhållet

Robert Röder, vd Struktion rail, Valle Karlsson ordförande Seko och Jörgen Lundström, ordförande för Sekos förhandlingsorganisation på Infranord kommenterar regeringens planer på att föra över Infranords basunderhållskontrakt till Trafikverket. Läs mer

Järnvägsunderhåll
Tomas Eneroth: Vi måste ha effektivare underhåll och mer tid i spåren”

Tomas Eneroth: Vi måste ha effektivare underhåll och mer tid i spåren”

Mer statligt ansvar ger mer tid i spåren och effektivare underhåll. Det tror infrastrukturminister Tomas Eneroth, som tillsatt en utredning i syfte att Trafikverket ska sköta hälften av basunderhållskontrakten i egen regi. Läs mer

Järnvägsunderhåll

Små skillnader mellan företagsavtal för Infranord och VR Track

– Hos oss som i andra företag är det högre grundlöner i storstäderna än på mindre orter. Vi har individuella löner, med skydd för nyanställda som inte har full yrkeserfarenhet. Läs mer

Osäkra anställningar inom järnvägsunderhåll

Osäkra anställningar inom järnvägsunderhåll

Hälften av personalen som arbetar med basunderhållet på järnvägen är inhyrd till de stora företagen. Av dem har 80 procent en mycket osäker anställning, många är sms-anställda. Trenden är att inhyrning och osäkra anställningar ökar. Läs mer

S lovar nya järnvägsmiljarder

Vinner de rödgröna valet väntar nyinvesteringar i järnvägen på 27 miljarder kronor. 10 miljarder går till järnvägsunderhåll och 5 miljarder till underhåll av vägar. Läs mer

”Strategiskt felslut av Trafikverket”

Satsa på förebyggande järnvägsunderhåll i stället för akututryckningar. På så sätt får vi mer underhåll för en betydligt mindre slant. Det menar järnvägexperten Per Corshammar. Läs mer

Infranord varslar 400

Fortsatt sjunkande volymer gör att Infranord varslar om övertalighet på 400 tjänster. Samtidigt genomför bolaget en omorganisation där antalet regioner minskas från sex till tre. Läs mer

Avtal klart på infrastruktur

Seko och Almega har tecknat ett nytt avtal på järnvägsinfrastrukturområdet. Avtalet ger löneökningar 6,8 procent på tre år. Läs mer

Avtalsrörelsen fortsätter

Trots tre nya avtal förra veckan rullar avtalsrörelsen vidare för Sekos del. Yrkanden är lämnade till Arbetsgivarverket och inom Almega pågår förhandlingar på två områden, kommunikation och järnvägsinfrastruktur. Läs mer