Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Emma Olsson jobbar i en mansdominerad bransch Foto: Lasse Persson
Reportage

Tjej vid ratten – en ovanlig syn

Emma Olsson är 23 år och kör betongbil. Det gör henne ovanlig inom väg- och banbranschen där medelåldern är 42 år och medelkönet är en man. Det går nämligen 25 män på varje kvinna i branschen.

23 oktober 2012 08:35

Fakta

Andel kvinnor Sekos branscher

  • Väg & ban                    4 %
  • El/Energi                       6 %
  • Försvar                         26 %
  • Trafik                            28 %
  • Tele                              31 %
  • Post                             37 %
  • Sjöfolk                          41 %
  • Vård                             41 %
  • Civil                              60 %
  • Totalt                            26 %

I hög hastighet backar Emma Olsson sin 15 ton tunga betongbil. Med millimeterprecision stannar hon precis intill bryggan där chaufförerna står när de rengör betongtrummorna på bilarna. Men det är inte bara känsla hon kör på.

– Det finns massor med speglar och en kamera som filmar bakåt. Jag har egentligen bättre koll här än i en liten personbil.

Men, menar hon, det tar ett tag innan man får en känsla för var man har bilen, hur stor den är. Hon har kört i två år, så det mesta sitter nog där.

– Ändå hamnade jag i diket för inte så länge sedan. Jag hade otrolig tur som kom undan med bara chocken. Hela förarhytten var intryckt förutom just där jag satt.

Hon berättar att lokalpressen skrev om det och nämnde att det var en kvinnlig betongbilsförare. 

– Så alla visste ju att det var jag. Sedan fick jag en del gliringar om tjejer bakom ratten och så där, men det kan jag ta.

Emma Olsson började på Markanläggningar i Örebro i januari förra året. Fyra månader senare blev hon gravid.

– Men det var inga som helst problem när jag berättade för chefen. Under min mammaledighet tog han in en vikarie, ytterligare en tjej, och hon blev kvar när jag kom tillbaka.

Hon kom tillbaka efter mammaledigheten när dottern var åtta månader.

– Då tog alla för givet att hon hade börjat på dagis. Men nä, hon har en pappa också, var jag tvungen att förklara. Då undrade de hur länge han skulle vara hemma, och när jag sa halva tiden så tyckte de ”oj, så ovanligt”.

– Och det var inte bara gamla stötar som reagerade så, utan även unga människor som borde veta att det är vanligt att dela på föräldraledigheten.

Nu körs alltså två av Markanläggningars tre betongbilar av kvinnliga chaufförer.

– Det är en ren slump, säger Emmas chef, Håkan Olsson (nej, de är inte släkt). Jag hade en vakans och det var två tjejer som sökte. Emma fick jobbet men så blev hon gravid och jag sökte en vikarie. Då var det en annan tjej som sökte och när Emma kom tillbaka lyckades jag få en körning till, så även vikarien kunde fortsätta.

Han får inga negativa eller ifrågasättande kommentarer om sina anställda, snarare positivt förvånade. Men han märker ju att det är en grej som uppmärksammas.

– Som att du skriver om det nu. Men det funkar bra, ur ett arbetsgivarperspektiv finns det inte några skillnader i intäkter eller något annat bara för att de är tjejer. Och det är det som är intressant för mig.

Med 66 procent kvinnor är företaget unikt i väg- och banbranschen visar en titt i Sekos medlemsregister. Totalt finns det 875 kvinnor som är aktiva väg- och banmedlemmar medan männen är över 20 000. Det innebär att det går 25 män på varje kvinna, vilket är lägsta andelen bland Sekos branscher. Men Emma gillar att arbeta i en utpräglat manlig miljö.

– Jag tycker det är lättare att ha att göra med killar än tjejer. Det blir lätt en massa skitsnack om det bara är tjejer. Det slipper jag här.

Och det var stämningen som lockade henne in i yrket från början. Hon hade fått sommarjobb vid en bergtäkt där hon satt och vägde lastbilarna för att se hur mycket de lastade.

– Jag gillade miljön och stämningen när chaufförerna kom ut och tog sina raster. Så på hösten tog jag lastbilskort och fick jobb med en gång.

Först körde hon grus.

– Men det var så enformigt, fram å tillbaka, fram å tillbaka hela tiden. Betong är slitigare och med sämre arbetstider. Men det är mycket mer varierat och roligare tycker jag, men det är många som hatar det.

Och hon gillar att det är lite slitigt och skitigt att köra betong, har aldrig gillat att sitta stilla. Även om det så klart blir en del sittande när hon kör, så är det mycket annat som ingår i tjänsten.

Bland annat ska bilen och framförallt betongtrumman rengöras. Minst en gång om dagen sköljer hon ur trumman och spolar av bilen på utsidan.

Om man inte rengör ordentligt härdar betongen inne i trumman och blir svår att få ut. Bilen hon kör köptes begagnad och förre ägaren verkade inte varit alltför noga med rengöringen.

– I måndags bilade vi bort en kubikmeter betong inifrån trumman. Vi var tre personer och det tog oss en dag. Man får krypa ner och sitta därinne och bila. Det är mörkt, trångt och fruktansvärt dammigt, så det är inget drömjobb precis.

En kubikmeter betong väger nästan två och ett halvt ton, så man förstår att det tog tid att få ut alltihop.

På det stora hela tänker Emma inte så mycket på det faktum att hon är kvinna i en extremt mansdominerad bransch.

– På de stora byggena där vi kör ofta är folk så vana, så de reagerar inte på att det är en tjej som kör. Men på mindre ställen och hos privatpersoner så får jag alltid höra någon kommentar.

– Även om en del försöker ta över mitt jobb och hjälpa till på ett sätt de aldrig skulle göra med en kille, så verkar de flesta bli positivt överraskade och tycka att det är kul när det kommer en tjej.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Statligt järnvägsunderhåll

Statligt järnvägsunderhåll

Trafikverket kommer att ta över den del av basunderhållet på järnväg som statligt ägda Infranord har. Det utlovar infrastrukturminister Tomas Eneroth idag, onsdag. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Reallöneökning

Hur köpkraften förändras under tiden. En reallöneökning gör att man kan köpa fler varor och tjänster än tidigare.