Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Emma Olsson jobbar i en mansdominerad bransch Foto: Lasse Persson
Reportage

Tjej vid ratten – en ovanlig syn

Emma Olsson är 23 år och kör betongbil. Det gör henne ovanlig inom väg- och banbranschen där medelåldern är 42 år och medelkönet är en man. Det går nämligen 25 män på varje kvinna i branschen.

23 oktober 2012 08:35

Fakta

Andel kvinnor Sekos branscher

  • Väg & ban                    4 %
  • El/Energi                       6 %
  • Försvar                         26 %
  • Trafik                            28 %
  • Tele                              31 %
  • Post                             37 %
  • Sjöfolk                          41 %
  • Vård                             41 %
  • Civil                              60 %
  • Totalt                            26 %

I hög hastighet backar Emma Olsson sin 15 ton tunga betongbil. Med millimeterprecision stannar hon precis intill bryggan där chaufförerna står när de rengör betongtrummorna på bilarna. Men det är inte bara känsla hon kör på.

– Det finns massor med speglar och en kamera som filmar bakåt. Jag har egentligen bättre koll här än i en liten personbil.

Men, menar hon, det tar ett tag innan man får en känsla för var man har bilen, hur stor den är. Hon har kört i två år, så det mesta sitter nog där.

– Ändå hamnade jag i diket för inte så länge sedan. Jag hade otrolig tur som kom undan med bara chocken. Hela förarhytten var intryckt förutom just där jag satt.

Hon berättar att lokalpressen skrev om det och nämnde att det var en kvinnlig betongbilsförare. 

– Så alla visste ju att det var jag. Sedan fick jag en del gliringar om tjejer bakom ratten och så där, men det kan jag ta.

Emma Olsson började på Markanläggningar i Örebro i januari förra året. Fyra månader senare blev hon gravid.

– Men det var inga som helst problem när jag berättade för chefen. Under min mammaledighet tog han in en vikarie, ytterligare en tjej, och hon blev kvar när jag kom tillbaka.

Hon kom tillbaka efter mammaledigheten när dottern var åtta månader.

– Då tog alla för givet att hon hade börjat på dagis. Men nä, hon har en pappa också, var jag tvungen att förklara. Då undrade de hur länge han skulle vara hemma, och när jag sa halva tiden så tyckte de ”oj, så ovanligt”.

– Och det var inte bara gamla stötar som reagerade så, utan även unga människor som borde veta att det är vanligt att dela på föräldraledigheten.

Nu körs alltså två av Markanläggningars tre betongbilar av kvinnliga chaufförer.

– Det är en ren slump, säger Emmas chef, Håkan Olsson (nej, de är inte släkt). Jag hade en vakans och det var två tjejer som sökte. Emma fick jobbet men så blev hon gravid och jag sökte en vikarie. Då var det en annan tjej som sökte och när Emma kom tillbaka lyckades jag få en körning till, så även vikarien kunde fortsätta.

Han får inga negativa eller ifrågasättande kommentarer om sina anställda, snarare positivt förvånade. Men han märker ju att det är en grej som uppmärksammas.

– Som att du skriver om det nu. Men det funkar bra, ur ett arbetsgivarperspektiv finns det inte några skillnader i intäkter eller något annat bara för att de är tjejer. Och det är det som är intressant för mig.

Med 66 procent kvinnor är företaget unikt i väg- och banbranschen visar en titt i Sekos medlemsregister. Totalt finns det 875 kvinnor som är aktiva väg- och banmedlemmar medan männen är över 20 000. Det innebär att det går 25 män på varje kvinna, vilket är lägsta andelen bland Sekos branscher. Men Emma gillar att arbeta i en utpräglat manlig miljö.

– Jag tycker det är lättare att ha att göra med killar än tjejer. Det blir lätt en massa skitsnack om det bara är tjejer. Det slipper jag här.

Och det var stämningen som lockade henne in i yrket från början. Hon hade fått sommarjobb vid en bergtäkt där hon satt och vägde lastbilarna för att se hur mycket de lastade.

– Jag gillade miljön och stämningen när chaufförerna kom ut och tog sina raster. Så på hösten tog jag lastbilskort och fick jobb med en gång.

Först körde hon grus.

– Men det var så enformigt, fram å tillbaka, fram å tillbaka hela tiden. Betong är slitigare och med sämre arbetstider. Men det är mycket mer varierat och roligare tycker jag, men det är många som hatar det.

Och hon gillar att det är lite slitigt och skitigt att köra betong, har aldrig gillat att sitta stilla. Även om det så klart blir en del sittande när hon kör, så är det mycket annat som ingår i tjänsten.

Bland annat ska bilen och framförallt betongtrumman rengöras. Minst en gång om dagen sköljer hon ur trumman och spolar av bilen på utsidan.

Om man inte rengör ordentligt härdar betongen inne i trumman och blir svår att få ut. Bilen hon kör köptes begagnad och förre ägaren verkade inte varit alltför noga med rengöringen.

– I måndags bilade vi bort en kubikmeter betong inifrån trumman. Vi var tre personer och det tog oss en dag. Man får krypa ner och sitta därinne och bila. Det är mörkt, trångt och fruktansvärt dammigt, så det är inget drömjobb precis.

En kubikmeter betong väger nästan två och ett halvt ton, så man förstår att det tog tid att få ut alltihop.

På det stora hela tänker Emma inte så mycket på det faktum att hon är kvinna i en extremt mansdominerad bransch.

– På de stora byggena där vi kör ofta är folk så vana, så de reagerar inte på att det är en tjej som kör. Men på mindre ställen och hos privatpersoner så får jag alltid höra någon kommentar.

– Även om en del försöker ta över mitt jobb och hjälpa till på ett sätt de aldrig skulle göra med en kille, så verkar de flesta bli positivt överraskade och tycka att det är kul när det kommer en tjej.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Tarifflön

Ett lönesystem som bygger på anställningstid och yrkesgrupp.