Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Det stormar vidare kring upphandlingen av Vaxholmsbolagets trafik Foto: Kenneth Hellman
Nyhet

Tjänsteman polisanmäld i upphandling

Stockholms sjötrafik polisanmäler en tjänsteman vid Trafikförvaltningen för brott mot upphandlingslagen. Det ska ha skett genom att tjänstemannen ringde upp en konkurrent och bad den sänka sitt bud för att vinna ytterligare ett trafikområde.

15 mars 2016 11:36

Stockholms Sjötrafik, som i upphandlingen förlorade de områden de har idag, har redan tidigare begärt att tilldelningsbeslutet ska överprövas i förvaltningsrätten. Nu har nya uppgifter framkommit vilket föranlett bolaget att polisanmäla en tjänsteman och skicka ett kompletterande yttrande till domstolen

Enligt Stockholms Sjötrafik har Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting, som skött upphandlingen, handlat i strid mot likabehandlingsprincipen och den sekretess som gäller inom all offentlig upphandling.

Det ska ha skett genom att ansvarig tjänsteman hos Trafikförvaltningen ringt upp anbudsgivaren TRSM dagen innan TRSM skulle presentera sitt bud.

Tjänstemannen ska då ha talat om att TRSM skulle vinna ett område (B) och att man skulle vinna även ett annat (område D) om priset för administrationen i det budet sänktes till under två miljoner kronor per år.

När buden presenterades dagen efter hade de administrativa kostnader sänkts med 900 000 kronor för område D, och hamnade strax under de två miljonerna, enligt dokument som Sekotidningen tagit del av. Bland annat sattes kostnaderna för hyra, telefoni och IT till noll kronor. Dessutom hade man sänkt tjänstgöringsgraden för bland andra den operativa chefen, den tekniska chefen, för rederiinspektion och HR-chefen, vilket medförde lägre lönekostnader för dessa.

– De kostnaderna kunde bara sänkas eller tas bort om de visste att de redan vunnit område B och kunde räkna hem dem där. Det var en chans vi aldrig gavs. Dessutom var det inte tillåtet att lämna kombinationsanbud, säger Anna Öberg, vd för Stockholms Sjötrafik.

Enligt henne ställde hon frågan till Trafikförvaltningen om buden skulle förhandlas, men fick till svar att de bara skulle presenteras.

– När vi hade vårt möte var det tydligt klargjort att det inte skulle vara någon förhandling utan att vi bara skulle presentera vårt bud. Det var ingen diskussion om nivåerna i budet, säger Anna Öberg.

Stockholms Sjötrafik har även polisanmält tjänstemannen på Trafikförvaltningen.

I yttrandet till Förvaltningsrätten hänvisar Stockholms Sjötrafik till vittnesmål från Kent Dahlberg, som då var operativ chef på TRSM. Han ska ha varit närvarande när samtalet togs emot av TRSM:s vd, Anette Schilde, och var också den som gjorde ändringarna i anbudet.

– Jag vill inte yttra mig om det här så länge den juridiska processen pågår, så jag hänvisar till min advokat, säger Kent Dahlberg.

Men kan du säga om det som står i yttrandet till förvaltningsrätten stämmer?

– Om jag säger så här: jag har läst det och inte begärt att det ska dementeras.

Dementerar gör däremot Anette Schilde.

– Något sådan samtal har verkligen inte skett och det kan jag säga under ed i domstol.

Varför sänkte ni ert bud?

– Det är inget konstigt att man ändrar ett anbud. De enda diskussionerna vi hade med Trafikförvaltningen var vid en protokollförd förhandling, där 8-10 personer deltog. Men vi är ju inte inblandade i det här annat än att jag kan bli kallad som vittne i rätten.

Upphandlingen sköttes med ett så kallat förenklat förfarande och då är det tillåtet att förhandla med budgivarna, men alla måste behandlas lika och när de gäller de olika buden råder absolut sekretess.

Enligt Stockholms Sjötrafiks advokat, Jan Stålhandske, har Trafikförvaltningen brustit på båda punkterna.

– Vår klient har inte fått möjlighet att anpassa sitt bud och Trafikförvaltningen har, genom att tala om för TRSM vilken nivå de måste under för att vinna, gett besked om ett konkurrerande anbud.

Sekotidningen har sökt den ansvariga tjänstemannen, med chefsposition inom Trafikförvaltningen, för en kommentar. Men blir hänvisad till kommunikationsavdelningen, där man inte vill kommentera.

– Det finns en polisanmälan mot en enskild medarbetare på Trafikförvaltningen och det är inte vår sak att kommentera detta så länge utredningen pågår, säger Trafikförvaltningens kommunikationschef Suss Forssman Thullberg.

Har tjänstemannen ringt upp TRSM och bett dem ändra budet?

– Men det är ju det jag inte kan kommentera. Det pågår en polisutredning, det är det enda jag kan säga. Vi ser mycket allvarligt på den här typen av anklagelser och vi bistår polisen i deras utredning.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Branschavtal

Ett kollektivavtal som tecknats för en hel bransch. Inom Seko är spårtrafikavtalet ett branschavtal.