Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Det stormar vidare kring upphandlingen av Vaxholmsbolagets trafik Foto: Kenneth Hellman
Nyhet

Tjänsteman polisanmäld i upphandling

Stockholms sjötrafik polisanmäler en tjänsteman vid Trafikförvaltningen för brott mot upphandlingslagen. Det ska ha skett genom att tjänstemannen ringde upp en konkurrent och bad den sänka sitt bud för att vinna ytterligare ett trafikområde.

15 mars 2016 11:36

Stockholms Sjötrafik, som i upphandlingen förlorade de områden de har idag, har redan tidigare begärt att tilldelningsbeslutet ska överprövas i förvaltningsrätten. Nu har nya uppgifter framkommit vilket föranlett bolaget att polisanmäla en tjänsteman och skicka ett kompletterande yttrande till domstolen

Enligt Stockholms Sjötrafik har Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting, som skött upphandlingen, handlat i strid mot likabehandlingsprincipen och den sekretess som gäller inom all offentlig upphandling.

Det ska ha skett genom att ansvarig tjänsteman hos Trafikförvaltningen ringt upp anbudsgivaren TRSM dagen innan TRSM skulle presentera sitt bud.

Tjänstemannen ska då ha talat om att TRSM skulle vinna ett område (B) och att man skulle vinna även ett annat (område D) om priset för administrationen i det budet sänktes till under två miljoner kronor per år.

När buden presenterades dagen efter hade de administrativa kostnader sänkts med 900 000 kronor för område D, och hamnade strax under de två miljonerna, enligt dokument som Sekotidningen tagit del av. Bland annat sattes kostnaderna för hyra, telefoni och IT till noll kronor. Dessutom hade man sänkt tjänstgöringsgraden för bland andra den operativa chefen, den tekniska chefen, för rederiinspektion och HR-chefen, vilket medförde lägre lönekostnader för dessa.

– De kostnaderna kunde bara sänkas eller tas bort om de visste att de redan vunnit område B och kunde räkna hem dem där. Det var en chans vi aldrig gavs. Dessutom var det inte tillåtet att lämna kombinationsanbud, säger Anna Öberg, vd för Stockholms Sjötrafik.

Enligt henne ställde hon frågan till Trafikförvaltningen om buden skulle förhandlas, men fick till svar att de bara skulle presenteras.

– När vi hade vårt möte var det tydligt klargjort att det inte skulle vara någon förhandling utan att vi bara skulle presentera vårt bud. Det var ingen diskussion om nivåerna i budet, säger Anna Öberg.

Stockholms Sjötrafik har även polisanmält tjänstemannen på Trafikförvaltningen.

I yttrandet till Förvaltningsrätten hänvisar Stockholms Sjötrafik till vittnesmål från Kent Dahlberg, som då var operativ chef på TRSM. Han ska ha varit närvarande när samtalet togs emot av TRSM:s vd, Anette Schilde, och var också den som gjorde ändringarna i anbudet.

– Jag vill inte yttra mig om det här så länge den juridiska processen pågår, så jag hänvisar till min advokat, säger Kent Dahlberg.

Men kan du säga om det som står i yttrandet till förvaltningsrätten stämmer?

– Om jag säger så här: jag har läst det och inte begärt att det ska dementeras.

Dementerar gör däremot Anette Schilde.

– Något sådan samtal har verkligen inte skett och det kan jag säga under ed i domstol.

Varför sänkte ni ert bud?

– Det är inget konstigt att man ändrar ett anbud. De enda diskussionerna vi hade med Trafikförvaltningen var vid en protokollförd förhandling, där 8-10 personer deltog. Men vi är ju inte inblandade i det här annat än att jag kan bli kallad som vittne i rätten.

Upphandlingen sköttes med ett så kallat förenklat förfarande och då är det tillåtet att förhandla med budgivarna, men alla måste behandlas lika och när de gäller de olika buden råder absolut sekretess.

Enligt Stockholms Sjötrafiks advokat, Jan Stålhandske, har Trafikförvaltningen brustit på båda punkterna.

– Vår klient har inte fått möjlighet att anpassa sitt bud och Trafikförvaltningen har, genom att tala om för TRSM vilken nivå de måste under för att vinna, gett besked om ett konkurrerande anbud.

Sekotidningen har sökt den ansvariga tjänstemannen, med chefsposition inom Trafikförvaltningen, för en kommentar. Men blir hänvisad till kommunikationsavdelningen, där man inte vill kommentera.

– Det finns en polisanmälan mot en enskild medarbetare på Trafikförvaltningen och det är inte vår sak att kommentera detta så länge utredningen pågår, säger Trafikförvaltningens kommunikationschef Suss Forssman Thullberg.

Har tjänstemannen ringt upp TRSM och bett dem ändra budet?

– Men det är ju det jag inte kan kommentera. Det pågår en polisutredning, det är det enda jag kan säga. Vi ser mycket allvarligt på den här typen av anklagelser och vi bistår polisen i deras utredning.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Medlingsinstitutet

Medlingsinstitutet, MI, är en statlig myndighet som har ansvar för medling i arbetstvister. De har också ansvar för den officiella lönestatistiken i Sverige och ska se till att lönerna inte ökar för mycket. MI ska medverka till avtal som ska ge ökad reallön och jämställda löner mellan kvinnor och män. Samtidigt ska de motverka lönenivåer som äventyrar Riksbankens inflationsmål eller blir högre än i Sveriges konkurrentländer.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer