Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

De timanställda på SJ borde ha betalt för den tid de väntar på uppdrag, anser Elisa Catano, ordförande för Seko Sektion Åkande. Foto: Pernille Tofte

”Timanställda borde få betalt för all bokad tid”

Seko på SJ fick upp ögonen för problemet med felaktiga bokningar för en tid sedan och har enligt Elias Catano, ordförande för Seko Sektion åkande, lyckats dokumentera mycket av det som medlemmarna lyft fram.

27 augusti 2015 12:36

Seko anser att SJ:s sätt att boka upp de timanställda strider mot överenskommelsen om hur bokningssystemet Netwic ska användas.
Och Elias Catano är inte säker på att det upphört helt, som Klas Andreasson hävdar.
Eftersom en timanställds anställning börjar i samma stund som SJ:s bokning sker borde de få betalt för all tid som bokats in, som Seko ser det.

I några fall rör det sig om flera dygn i sträck som medlemmar varit uppbokade, men inte fått arbeta alls eller bara delvis. Och förstås
inte fått betalt när de väntat. Dessutom ska bokningar, enligt avtalet, vara kopplade till specifika turer eller åtminstone arbetspass (morgon, dag eller kväll).
Därmed gör SJ egentligen två fel. Bokar för  mycket utan lön och bokar på fel sätt.

–Det stämmer att vi har en tvist om detta med SJ, där vi efter flera förhandlingar inte lyckats komma överens, säger Elias Catano.

Seko har krävt att de som drabbats ska ha lön för den tid de suttit ”obetald jour” och väntat på uppdrag. Det vill säga för den tid
de bokats upp av SJ och enligt avtalet faktiskt varit anställda – dock utan att få arbete.

För några medlemmar handlar det om tusentals kronor som SJ ”lurat” dem på.

SJ avvisar kravet och hävdar att det räcker att timmisarna får betalt för de timmar de arbetat.

– Vi har sökt kompromissa genom att inte kräva betalt för mer än 12 timmar, men även det har SJ avvisat, säger Elias Catano.

Det han är mest kritisk till är egentligen inte den uteblivna lönen i sig, utan det faktum att SJ:s timanställda lämnats i ovisshet
om såväl arbetstider som lön.

– Det är högst osmakligt att SJ som ledande tågoperatör än idag utnyttjar de med otryggast anställningsform på detta sätt. Då kan
man åtminstone kompensera de drabbade för dessa misstag som man har bekräftat, säger Elias Catano.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

SJ får vite för dålig arbetsmiljö

SJ döms att betala 600 000 kronor i vite på grund av att man inte rättat sig efter Arbetsmiljöverkets förbud rörande arbete på bangården i Hagalund. Läs mer

Osäkra jobb gör oss sjuka

Mycket förenar timanställda i olika branscher. Som den osäkra inkomsten och den obefintliga anställningen. Som att ligga i ständig beredskap, att arbeta för lite eller för mycket, att aldrig kunna säga nej till jobb med risk att bli helt utan, att inte kunna slappna av och vara helt ledig. Läs mer

”Timanställda borde få betalt för all bokad tid”

Seko på SJ fick upp ögonen för problemet med felaktiga bokningar för en tid sedan och har enligt Elias Catano, ordförande för Seko Sektion åkande, lyckats dokumentera mycket av det som medlemmarna lyft fram. Läs mer

Livet som timmis – ständig väntan och osäker inkomst

Livet som timmis – ständig väntan och osäker inkomst

Att vara timanställda innebär för många att vara tillgänglig för arbetsgivaren dygnets alla timmar. Men samtidigt inte vara garanterad någonting, vare sig arbete eller pengar. Läs mer

Byggbranschen efterlyser politisk enighet

Byggbranschen efterlyser politisk enighet

Parterna i byggbranschen vill ha en parlamentarisk bostads- och infrastrukturberedning där alla riksdagspartier ska ingå. Läs mer

”Politiken positiv för Sekos medlemmar”

”Politiken positiv för Sekos medlemmar”

Sekos ordförande Janne Rudén välkomnar den nya regeringens politik. Läs mer

SJ drar ner på tre orter

SJ minskar antalet ombordanställda i Kalmar, Sundsvall och Östersund. Dagens verksamhetsförhandlingar mellan SJ och Seko slutade i oenighet. Läs mer

Tågstädarna förlorade i AD

Arbetsdomstolen gick på SJ:s linje i fråga om de uppsagda tågstädarna på Trafficare. Det var varken fråga om verksamhetsövergång eller åldersdiskriminering enligt domstolen. Läs mer

Tågstädarna i Arbetsdomstolen

Efter närmare två år prövas nu tågstädarnas sak i Arbetsdomstolen. – Jag är så glad att jag är här. Som vi har väntat, säger Annika Stentorn, en av de uppsagda städarna. Läs mer

SJ drar tillbaka förhandling om bemanningsföretag

SJ vill öka möjligheterna att ta in bemanningsföretag på tågen och hade kallat facken till förhandling i slutet av oktober. Nu backar SJ och drar tillbaka förhandlingen. Läs mer