Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Till storms mot utflaggning

Utflaggning av svenska fartyg fortsätter i ökande takt. Nu börjar fenomenet sprida sig från handelsflottan till färjetrafiken. – Men vi kommer att vinna kriget om Östersjön, säger Kenny Reinhold, Seko sjöfolks ordförande.

16 januari 2014 14:35

I en debattartikel i Trelleborgs Allehanda går Sjöfolksordföranden till storms mot kortsiktiga redare och visionslösa politiker.

Inför tonnagebeskattning är främsta uppmaningen till politikerna. Medan redarna ska sluta stirra sig blinda på besättningskostnaderna.

Som Sekotidningen tidigare skrivit har rederiet TT-Line bytt rutt på sin färja Nils Dacke, från Sverige-Tyskland till Sverige-Polen. Samtidigt passade rederiet på att sparka den svenska besättningen och flagga om fartyget till polsk flagg. Något som Seko sjöfolk motsätter sig, med stöd från sjöfolksförbund i andra länder.

– Våra polska vänner är inte glada för det här. De vill ju inte ha jobben under de här förutsättningarna och de tycker det är förnedrande att den polska besättningen har en lön som motsvarar 30 procent av vad den svenska hade, säger Kenny Reinhold.

Sedan tio år tillbaka har Seko en överenskommelse med finska och estniska sjöfacken om att komma överens om vilka avtal som ska gälla på fartyg som går mellan dessa länder. Nu har man gjort en liknande uppgörelse med tyska och polska facken.

– Vi kanske har förlorat det första slaget om Nils Dacke, Dackefejden höll jag på att säga. Men vi ger inte upp och vi kommer vinna kriget om Östersjön i och med de kontakter vi nu byggt upp med förbunden i de andra länderna, säger Kenny Reinhold.

Tidigare har Finnlines och Viking Line flaggat ut färjor till Finland. Då har skälet varit att kunna ta del av den finska tonnagebeskattningen fullt ut.

­­ – Hade vi haft det i Sverige också hade de förmodligen flaggat över alla sina fartyg hit i stället.

Men att välja polsk flagg ser Kenny Reinhold inga fördelar med, förutom lägre besättningskostnader.

– Förmodligen tror de att de ska komma undan oss och det tyska facket, men det gör de inte nu när vi har polackerna med oss. 

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skyddsombud stoppades av Strömma

Skyddsombud stoppades av Strömma

Strömma hindrade Sekos skyddsombud att komma ombord. Lagbrott säger Seko och Transportstyrelsen Läs mer

Seko sjöfolk 100 år

Ett sekel med facket till sjöss

I 100 år har svenska sjömän varit fackligt organiserade. Det har varit en händelserik tid med strejker, världskrig och utflaggningar. Senast i raden av ordföranden för Seko sjöfolk står Kenny Reinhold. Här blickar han ett sekel bakåt i tiden – och lite framåt. Läs mer

Förlikning mellan Seko och TT-line

TT-line backar och tar tillbaka hälften av uppsägningarna, förlänger uppsägningstiden och ger avgångsvederlag till dem som slutar självmant. I gengäld drar Seko tillbaka stämningen från Arbetsdomstolen. Läs mer

Nya förhandlingar med TT-Line

Seko och TT-Line inleder nya förhandlingar om den uppsagda besättningen på rederiet. Efter att Seko lämnat en stämning till AD har rederiet tagit initiativ till nya samtal. Läs mer

Till storms mot utflaggning

Utflaggning av svenska fartyg fortsätter i ökande takt. Nu börjar fenomenet sprida sig från handelsflottan till färjetrafiken. – Men vi kommer att vinna kriget om Östersjön, säger Kenny Reinhold, Seko sjöfolks ordförande. Läs mer

Strid om uppsägningar på TT-line

TT-lines färja Nils Dacke sätts in på en ny rutt. Något arbetsgivaren tagit till intäkt för att säga upp den svenska besättningen och sätta in en polsk i stället. Seko tar strid mot uppsägningarna. I dag slutade de lokala förhandlingarna i oenighet. Läs mer

”Almega förlorade”

När krutröken lagt sig efter den laddade konflikten i skärgårdstrafiken kan Seko utropa sig till vinnare. Almega fick en ny mening inskriven i avtalet men tarifflönerna blir kvar. Läs mer

Strejken avblåst

Strejken inom skärgårdstrafiken är över sedan Seko och Almega i dag sagt ja till medlarnas bud. Det nya avtalet ger 6,8 procent på 36 månader. Läs mer

Så räddar vi svensk sjöfart

Det går dåligt för svensk sjöfart, fartyg flaggas ut och jobb försvinner i snabb takt. På plats i Almedalen presenterade Seko sjöfolk en handlingsplan med krav på snabba beslut och på en långsiktig vision. Läs mer

40 jobb försvinner när Ånedinlinjen läggs ner

Ett 40-tal anställda på Sekos avtalsområde får gå när Ånedinlinjen lägger ner sin verksamhet första juli. Antalet bokningar på fartyget Birger Jarl har minskat så mycket att det inte längre finns pengar att driva verksamheten med. Läs mer