Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Avtal 2017
Valle Karlsson, avtalssekreterare Foto: Rickard Kilström
Intervjun

”Tiden mogen för ny lönemodell”

Enligt Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson krävs kompromissvilja och ödmjukhet från alla parter för att LO-förbunden ska lyckas med samordningen i nästa avtalsrörelse. Seko är redo att kompromissa, men inte om allt.

18 oktober 2016 09:16

– Vi har några kärnfrågor vi håller fast vid. Vi måste minska gapet mellan kvinnor och män, mellan arbetare och tjänstemän. Och mellan arbete och kapital, säger Valle Karlsson.

Gapet mellan olika samhällsgrupper har ökat och det är även LO:s mål att det ska minska.

– För att lyckas med det måste vi bli överens om hur vi ska nå målen. Det är vi inte i dag.

Förra året misslyckades ni med samordningen. Vad är det som talar för att det går bättre den här gången?

– Insikten om att vi behöver ett starkt LO. Misslyckas vi igen försvagas LO och risken är stor att det då kan ta flera år innan vi får ihop en samordning igen.

När vi ses på Sekos förbundskontor är det mitten av september, och Valle har bråda dagar med möten i LO:s avtalsråd och förberedelser inför 2017.

Samtidigt sliter ombudsmännen på förbundskontoret med att slutföra årets sista avtal, staten, Samhall och skärgårdsområdet. Från sitt tjänsterum på Hagagatan i Stockholm har Valle Karlsson god koll på läget.

valless

När LO:s avtalsråd träffas diskuterar de 14 avtalssekreterarna vägen framåt. Seko driver samma krav i år som 2015, det vill säga en generell låglönesatsning med argumentet att det också ger kvinnor mer, eftersom de kvinnodominerade jobben har de lägsta lönerna.

Förra året drev Kommunal och IF Metall linjen att en särskilt utpekad grupp skulle får mer än andra.

– Vi sa nej till det, vi ville inte ha en ordning där LO:s avtalsråd ställde grupper mot varandra. En sådan ordning riskerar att leda till splittring och osämja då alla förbund har någon eller några grupper som de anser borde få ut mer.

En modell som fungerat, enligt Valle Karls- son, är de kvinnopotter som gav bra utdelning 2007, men att använda den igen ”finns inte på kartan”, som han uttrycker det.

Industrifacken går inte med på det och han tolkar oviljan som att den beror på att de anser att alla lågavlönade kvinnor inte är felavlönade.

– Jag har ställt frågan vilka grupper som inte ska få del av några extrapengar utan att få något tydligt svar.

Seko vill ha löneökningar i såväl kronor som procent. Som det blivit i år, med 590 kronor respektive 2,2 procent.

– Tyvärr har avtalsområden med lågavlönade – som fått 590 kronor – tvingats ”betala” med försämringar i andra delar av avtalen. Exempelvis förlängda avtalsperioder och uteblivna höjningar av lägstalönerna.

Värdet av de 590 kronorna har i praktiken gröpts ur.

– Samtidigt har avtalsområden med högre löner fått ut märket i procent, plus andra för- bättringar. Så kan vi inte ha det.

Som avtalssekreterare har Valle Karlsson tagit till sin uppgift att se till att LO håller fast vid den solidariska tanken, att alla ställer upp för den som har det tuffast.

Något den unge Valle sannolikt hade uppskattat.

I slutet av 1970-talet hade han planer på att bli präst, som många andra ungdomar i hemstaden Tranås. Han läste teologi och tog chansen att vikariera en sommar hos en kyrkoherde i Söderköping.

Det blev slutet för prästkarriären.

– Kyrkoherden var en riktig svartrock. Om det fanns två uppfattningar i en fråga hamnade vi alltid på varsin sida, säger han.

Valle Karlsson hoppade av teologistudierna och tog busskort istället. Han började som förare på SJ-buss 1981. Senare vidareutbildade han sig till lokförare.

– Jag sade upp mig efter 25 år och två veckor. Jag hann precis få guldklocka, säger han och sträcker fram armen för att visa uret.

Hösten 2006 fick han fast jobb som ombudsman på Seko och valde att lämna SJ.

– Jag skulle förhandla för medlemmar på många olika bolag så det kändes rätt, säger Valle Karlsson.

Den fackliga karriären satte fart direkt när han klev in i bussgaraget i Linköping. Som för så många andra började det med ilska över dålig arbetsmiljö.

Personalrummet i garaget fylldes varje morgon med bussarnas dieselångor och Valle sa ifrån och tog på sig uppdraget som skyddsombud. Den lokala chefen hävdade att lite diesel, det hade ingen dött av.

– Det var fruktansvärda morgnar. Motorerna skulle värmas upp och vi satt mitt i röken. Till sist fick vi rätt och bussarna flyttade ut.

vallek

2012 valdes Valle Karlsson till Sekos avtalssekreterare. Ett jobb som fört honom in i LO:s innersta krets och som fått honom att bli allt- mer övertygad om att svensk arbetsmarknad behöver en ny lönemodell.

– Vi har haft samma modell i drygt 20 år där den internationellt konkurrensutsatta industrin ensamma sätter märket och bestämmer hur mycket andra ska få. Modellen har haft sina fördelar och gett reallöneförbättringar, vilket alltid framhålls av förespråkarna.

Modellens nackdelar pratas det mindre om, framhåller han. Till det negativa räknar han att orättvisa löneskillnader permanentats, att löneskillnaderna mellan arbetare och tjänstemän blivit större, att kapitalets vinstandel ökat och att löneskillnader mellan män och kvinnor inte jämnats ut under perioden.

– Det, tillsammans med att det idag finns fler internationellt konkurrensutsatta verksamheter än för 20 år sedan, gör att tiden nu är mogen för att ta fram en ny modell.

Sekos avtalssekreterare efterlyser i klartext en renässans för den ursprungliga solidariska lönepolitiken och störs av att han hör flera som argumenterar för att hålla tillbaka lönekrav och krav på avtalsförbättringar för att rädda arbetstillfällen, framförallt inom industrin.

– Jag ser en tydlig trend här. Självklart måste vi ta viss hänsyn till löneökningar i våra viktigaste konkurrentländer, men det borde vara lika självklart att vi inte försöker konkurrera med lägre löner och sämre villkor. Börjar vi med det blir det ett race som snabbt leder rakt ner ”i källaren”.

Ett annat problem, som enligt Valle Karlsson bidrar till ökade klyftor, är att vissa branscher går utmärkt och har höga vinster. Här blir problemet med ett för lågt ”märke” att vinsterna går till kapitalägare eller tjänstemännen istället för till LO:s medlemmar.

Den nya modell som du vill ha, hur ser den ut i praktiken?

– Det vet jag inte. Där blir jag svaret skyl- dig. Men jag tror att vi måste börja prata om löneökningar i kronor och inte i procent. Att alla får samma procentuella löneökning ger en falsk bild av att alla får lika mycket, men där sanningen är att många får betydligt fler kronor än andra.

Det förs dock ingen diskussion om det här, konstaterar Valle Karlsson.

– Frågan finns inte på agendan nu.

valles

Nästa års avtalsrörelse kan bli tuff, men 2017 kan också innebära att Valle Karlsson blir Sekos nya ordförande. Janne Rudén avgår i april 2017 och Valle har inte fått frågan från valberedningen men från olika delar av organisationen.

– Jag har sagt att jag står till förfogande om någon tycker att det är en bra idé. Samma sak sa jag när jag valdes till avtalssekreterare.

En ordförande har mer fokus på organisation och politik. Mindre på förhandlingar och avtal. Valle vet inte om han är rätt person för jobbet. Han konstaterar att människor är olika.

Hur är du?

– Jag uppfattas nog som lugn och diplomatisk. Jag lyssnar och tycker att beslut fattas bäst när en fråga varit uppe till diskussion. Jag tar till mig synpunkter, men kan också fatta beslut som inte alla gillar.

Att han så tydligt ser att det finns mer än en sanning, att allt inte är svart eller vitt, tycker han ibland är lite ”bekymmersamt”.

– Det verkar så enkelt att bara ha en sanning att lita till. Men jag kan inte tänka så. Beslut fattas alltid bäst i grupp.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Retroaktivitet

Ett kollektivavtal som träffas i efterhand där man kommer överens om att betala ut löneökningar tillbaka i tiden.