Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Test med statligt spårunderhåll

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att testa järnvägsunderhåll i egen regi, där minst två underhållsområden ska ingå i testet. – Det är i princip en kopia av vårt förslag, säger Sekos utredare Kristoffer Arvidsson Thonäng.

2 juni 2016 12:09

I valrörelsen 2014 lovade Stefan Löfven att järnvägsunderhållet skulle återtas i statlig regi. När valet sedan var vunnet blev det ganska tyst i frågan, men nu ser det ut som vallöftet kan vara på väg att uppfyllas.

Regeringen tillsammans med Vänsterpartiet har gett Trafikverket i uppdrag att utreda hur vissa delar av underhåll och maskiner ska kunna hanteras i egen regi.

I uppdraget ingår att Trafikverket ska presentera hur man som pilotprojekt ska sköta underhållet i minst två underhållsområden för att man sedan ska kunna jämföra utfallet med liknande områden med upphandlat underhåll.

– Vi ser det som ett rimligt första steg för att uppfylla vallöftet om underhåll i egen regi. Förslaget är i princip en kopia på vårt remissyttrande till järnvägsutredningen, så det tycker vi är bra, säger Kristoffer Arvidsson Thonäng, utredare på Seko.

Han anser att det är rimligt att man testar underhåll i egen regi för att kunna utvärdera resultatet. Men att det är viktigt att man väljer rätt områden för pilotprojektet, varav ett storstadsområde. Han är också hoppfull inför ett uttalande från infrastrukturminister Anna Johansson.

– Hon säger att regeringen ska återkomma med nästa steg för kontroll och underhåll i egen regi, och det ser jag som positivt.

Även Jörgen Lundström, ordförande för Sekos förhandlingsorganisation inom det statligt ägda underhållsbolaget Infranord, är nöjd.

– Beslutet som sådant är rätt men som otålig facklig företrädare blir jag orolig att det inte ska gå tillräckligt snabbt.

Även han framhåller vikten av att det är viktigt att hitta ”rätt” områden för att utvärderingen ska bli rättvisande.

– Det måste vara ett storstadsområde och ett länstrafikområde, så att det går att jämföra med det upphandlade underhållet.

Trafikverket får också i uppdrag att presentera hur man ska ta över av tillstånds- och leveransuppföljning samt underhållsbesiktning av det statliga järnvägsnätet. Samt titta på vilken maskinell utrustning som ska ägas av Trafikverket, dels för att säkerställa att det finns resurser för samhällskritiska funktioner, dels maskiner som kan lånas/hyras ut till entreprenörer, för att främja konkurrens och minska trösklarna för att ta sig in på marknaden.

– Där kan man ju tycka att det spretar lite. Å ena sidan testa egen regi och å andra underlätta konkurrensen. Men vi har aldrig drivit frågan om ett totalt monopol. Nyinvesteringar och förebyggande underhåll kan man även fortsatt upphandla, säger Kristoffer Arvidsson Thonäng.

När det gäller underhållsbesiktning ska Trafikverket redovisa resultatet senast den 28 oktober 2016. För underhåll och maskiner sker redovisningen senast 24 februari nästa år.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Lönestatistik

Visar löneutvecklingen för olika grupper över tid. Medlingsinstitutet har statens uppdrag att ansvara för den officiella lönestatistiken i Sverige.