Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Test med statligt spårunderhåll

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att testa järnvägsunderhåll i egen regi, där minst två underhållsområden ska ingå i testet. – Det är i princip en kopia av vårt förslag, säger Sekos utredare Kristoffer Arvidsson Thonäng.

2 juni 2016 12:09

I valrörelsen 2014 lovade Stefan Löfven att järnvägsunderhållet skulle återtas i statlig regi. När valet sedan var vunnet blev det ganska tyst i frågan, men nu ser det ut som vallöftet kan vara på väg att uppfyllas.

Regeringen tillsammans med Vänsterpartiet har gett Trafikverket i uppdrag att utreda hur vissa delar av underhåll och maskiner ska kunna hanteras i egen regi.

I uppdraget ingår att Trafikverket ska presentera hur man som pilotprojekt ska sköta underhållet i minst två underhållsområden för att man sedan ska kunna jämföra utfallet med liknande områden med upphandlat underhåll.

– Vi ser det som ett rimligt första steg för att uppfylla vallöftet om underhåll i egen regi. Förslaget är i princip en kopia på vårt remissyttrande till järnvägsutredningen, så det tycker vi är bra, säger Kristoffer Arvidsson Thonäng, utredare på Seko.

Han anser att det är rimligt att man testar underhåll i egen regi för att kunna utvärdera resultatet. Men att det är viktigt att man väljer rätt områden för pilotprojektet, varav ett storstadsområde. Han är också hoppfull inför ett uttalande från infrastrukturminister Anna Johansson.

– Hon säger att regeringen ska återkomma med nästa steg för kontroll och underhåll i egen regi, och det ser jag som positivt.

Även Jörgen Lundström, ordförande för Sekos förhandlingsorganisation inom det statligt ägda underhållsbolaget Infranord, är nöjd.

– Beslutet som sådant är rätt men som otålig facklig företrädare blir jag orolig att det inte ska gå tillräckligt snabbt.

Även han framhåller vikten av att det är viktigt att hitta ”rätt” områden för att utvärderingen ska bli rättvisande.

– Det måste vara ett storstadsområde och ett länstrafikområde, så att det går att jämföra med det upphandlade underhållet.

Trafikverket får också i uppdrag att presentera hur man ska ta över av tillstånds- och leveransuppföljning samt underhållsbesiktning av det statliga järnvägsnätet. Samt titta på vilken maskinell utrustning som ska ägas av Trafikverket, dels för att säkerställa att det finns resurser för samhällskritiska funktioner, dels maskiner som kan lånas/hyras ut till entreprenörer, för att främja konkurrens och minska trösklarna för att ta sig in på marknaden.

– Där kan man ju tycka att det spretar lite. Å ena sidan testa egen regi och å andra underlätta konkurrensen. Men vi har aldrig drivit frågan om ett totalt monopol. Nyinvesteringar och förebyggande underhåll kan man även fortsatt upphandla, säger Kristoffer Arvidsson Thonäng.

När det gäller underhållsbesiktning ska Trafikverket redovisa resultatet senast den 28 oktober 2016. För underhåll och maskiner sker redovisningen senast 24 februari nästa år.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

RALS

Ett ramavtal om löner med mera för statligt anställda.