Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Test med statligt spårunderhåll

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att testa järnvägsunderhåll i egen regi, där minst två underhållsområden ska ingå i testet. – Det är i princip en kopia av vårt förslag, säger Sekos utredare Kristoffer Arvidsson Thonäng.

2 juni 2016 12:09

I valrörelsen 2014 lovade Stefan Löfven att järnvägsunderhållet skulle återtas i statlig regi. När valet sedan var vunnet blev det ganska tyst i frågan, men nu ser det ut som vallöftet kan vara på väg att uppfyllas.

Regeringen tillsammans med Vänsterpartiet har gett Trafikverket i uppdrag att utreda hur vissa delar av underhåll och maskiner ska kunna hanteras i egen regi.

I uppdraget ingår att Trafikverket ska presentera hur man som pilotprojekt ska sköta underhållet i minst två underhållsområden för att man sedan ska kunna jämföra utfallet med liknande områden med upphandlat underhåll.

– Vi ser det som ett rimligt första steg för att uppfylla vallöftet om underhåll i egen regi. Förslaget är i princip en kopia på vårt remissyttrande till järnvägsutredningen, så det tycker vi är bra, säger Kristoffer Arvidsson Thonäng, utredare på Seko.

Han anser att det är rimligt att man testar underhåll i egen regi för att kunna utvärdera resultatet. Men att det är viktigt att man väljer rätt områden för pilotprojektet, varav ett storstadsområde. Han är också hoppfull inför ett uttalande från infrastrukturminister Anna Johansson.

– Hon säger att regeringen ska återkomma med nästa steg för kontroll och underhåll i egen regi, och det ser jag som positivt.

Även Jörgen Lundström, ordförande för Sekos förhandlingsorganisation inom det statligt ägda underhållsbolaget Infranord, är nöjd.

– Beslutet som sådant är rätt men som otålig facklig företrädare blir jag orolig att det inte ska gå tillräckligt snabbt.

Även han framhåller vikten av att det är viktigt att hitta ”rätt” områden för att utvärderingen ska bli rättvisande.

– Det måste vara ett storstadsområde och ett länstrafikområde, så att det går att jämföra med det upphandlade underhållet.

Trafikverket får också i uppdrag att presentera hur man ska ta över av tillstånds- och leveransuppföljning samt underhållsbesiktning av det statliga järnvägsnätet. Samt titta på vilken maskinell utrustning som ska ägas av Trafikverket, dels för att säkerställa att det finns resurser för samhällskritiska funktioner, dels maskiner som kan lånas/hyras ut till entreprenörer, för att främja konkurrens och minska trösklarna för att ta sig in på marknaden.

– Där kan man ju tycka att det spretar lite. Å ena sidan testa egen regi och å andra underlätta konkurrensen. Men vi har aldrig drivit frågan om ett totalt monopol. Nyinvesteringar och förebyggande underhåll kan man även fortsatt upphandla, säger Kristoffer Arvidsson Thonäng.

När det gäller underhållsbesiktning ska Trafikverket redovisa resultatet senast den 28 oktober 2016. För underhåll och maskiner sker redovisningen senast 24 februari nästa år.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Sympatiåtgärder

Konfliktåtgärder som vidtas för att stödja någon annan som har vidtagit en lovlig konflikt. Statligt anställda får vidta sympatiåtgärder till förmån för andra offentligt anställda, men inte för övriga.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer