Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Test med statligt spårunderhåll

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att testa järnvägsunderhåll i egen regi, där minst två underhållsområden ska ingå i testet. – Det är i princip en kopia av vårt förslag, säger Sekos utredare Kristoffer Arvidsson Thonäng.

2 juni 2016 12:09

I valrörelsen 2014 lovade Stefan Löfven att järnvägsunderhållet skulle återtas i statlig regi. När valet sedan var vunnet blev det ganska tyst i frågan, men nu ser det ut som vallöftet kan vara på väg att uppfyllas.

Regeringen tillsammans med Vänsterpartiet har gett Trafikverket i uppdrag att utreda hur vissa delar av underhåll och maskiner ska kunna hanteras i egen regi.

I uppdraget ingår att Trafikverket ska presentera hur man som pilotprojekt ska sköta underhållet i minst två underhållsområden för att man sedan ska kunna jämföra utfallet med liknande områden med upphandlat underhåll.

– Vi ser det som ett rimligt första steg för att uppfylla vallöftet om underhåll i egen regi. Förslaget är i princip en kopia på vårt remissyttrande till järnvägsutredningen, så det tycker vi är bra, säger Kristoffer Arvidsson Thonäng, utredare på Seko.

Han anser att det är rimligt att man testar underhåll i egen regi för att kunna utvärdera resultatet. Men att det är viktigt att man väljer rätt områden för pilotprojektet, varav ett storstadsområde. Han är också hoppfull inför ett uttalande från infrastrukturminister Anna Johansson.

– Hon säger att regeringen ska återkomma med nästa steg för kontroll och underhåll i egen regi, och det ser jag som positivt.

Även Jörgen Lundström, ordförande för Sekos förhandlingsorganisation inom det statligt ägda underhållsbolaget Infranord, är nöjd.

– Beslutet som sådant är rätt men som otålig facklig företrädare blir jag orolig att det inte ska gå tillräckligt snabbt.

Även han framhåller vikten av att det är viktigt att hitta ”rätt” områden för att utvärderingen ska bli rättvisande.

– Det måste vara ett storstadsområde och ett länstrafikområde, så att det går att jämföra med det upphandlade underhållet.

Trafikverket får också i uppdrag att presentera hur man ska ta över av tillstånds- och leveransuppföljning samt underhållsbesiktning av det statliga järnvägsnätet. Samt titta på vilken maskinell utrustning som ska ägas av Trafikverket, dels för att säkerställa att det finns resurser för samhällskritiska funktioner, dels maskiner som kan lånas/hyras ut till entreprenörer, för att främja konkurrens och minska trösklarna för att ta sig in på marknaden.

– Där kan man ju tycka att det spretar lite. Å ena sidan testa egen regi och å andra underlätta konkurrensen. Men vi har aldrig drivit frågan om ett totalt monopol. Nyinvesteringar och förebyggande underhåll kan man även fortsatt upphandla, säger Kristoffer Arvidsson Thonäng.

När det gäller underhållsbesiktning ska Trafikverket redovisa resultatet senast den 28 oktober 2016. För underhåll och maskiner sker redovisningen senast 24 februari nästa år.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Fota ditt jobb

Fota ditt jobb

Visa upp din arbetsplats, delta i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Enda kravet är att bilden på något sätt ska ha anknytning till jobbet och gärna till dina arbetskamrater. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Varnar för smutsigare pendeltåg

Varnar för smutsigare pendeltåg

Hur skitigt blir det på Stockholms pendeltåg och stationer om hälften av städarna sägs upp? Ingen skillnad, enligt arbetsgivaren. Det tror inte städarna. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Sifferlöst avtal

Se Nollavtal.