I valrörelsen 2014 lovade Stefan Löfven att järnvägsunderhållet skulle återtas i statlig regi. När valet sedan var vunnet blev det ganska tyst i frågan, men nu ser det ut som vallöftet kan vara på väg att uppfyllas.

Regeringen tillsammans med Vänsterpartiet har gett Trafikverket i uppdrag att utreda hur vissa delar av underhåll och maskiner ska kunna hanteras i egen regi.

I uppdraget ingår att Trafikverket ska presentera hur man som pilotprojekt ska sköta underhållet i minst två underhållsområden för att man sedan ska kunna jämföra utfallet med liknande områden med upphandlat underhåll.

– Vi ser det som ett rimligt första steg för att uppfylla vallöftet om underhåll i egen regi. Förslaget är i princip en kopia på vårt remissyttrande till järnvägsutredningen, så det tycker vi är bra, säger Kristoffer Arvidsson Thonäng, utredare på Seko.

Han anser att det är rimligt att man testar underhåll i egen regi för att kunna utvärdera resultatet. Men att det är viktigt att man väljer rätt områden för pilotprojektet, varav ett storstadsområde. Han är också hoppfull inför ett uttalande från infrastrukturminister Anna Johansson.

– Hon säger att regeringen ska återkomma med nästa steg för kontroll och underhåll i egen regi, och det ser jag som positivt.

Även Jörgen Lundström, ordförande för Sekos förhandlingsorganisation inom det statligt ägda underhållsbolaget Infranord, är nöjd.

– Beslutet som sådant är rätt men som otålig facklig företrädare blir jag orolig att det inte ska gå tillräckligt snabbt.

Även han framhåller vikten av att det är viktigt att hitta ”rätt” områden för att utvärderingen ska bli rättvisande.

– Det måste vara ett storstadsområde och ett länstrafikområde, så att det går att jämföra med det upphandlade underhållet.

Trafikverket får också i uppdrag att presentera hur man ska ta över av tillstånds- och leveransuppföljning samt underhållsbesiktning av det statliga järnvägsnätet. Samt titta på vilken maskinell utrustning som ska ägas av Trafikverket, dels för att säkerställa att det finns resurser för samhällskritiska funktioner, dels maskiner som kan lånas/hyras ut till entreprenörer, för att främja konkurrens och minska trösklarna för att ta sig in på marknaden.

– Där kan man ju tycka att det spretar lite. Å ena sidan testa egen regi och å andra underlätta konkurrensen. Men vi har aldrig drivit frågan om ett totalt monopol. Nyinvesteringar och förebyggande underhåll kan man även fortsatt upphandla, säger Kristoffer Arvidsson Thonäng.

När det gäller underhållsbesiktning ska Trafikverket redovisa resultatet senast den 28 oktober 2016. För underhåll och maskiner sker redovisningen senast 24 februari nästa år.