-Det är alltid tråkigt när man lägger ner verksamhet, den enskilde drabbas hårt, säger Tommy Karlsson, i Sekos klubbstyrelse.

Enligt Tommy Karlsson är det ingen av de berörda butikerna som går med förlust.

-Nedläggningen handlar mer om kostnadsbesparingar och att Telia tittar på nya sätt att sälja och synas, säger han.

Parterna är överens om att i första hand erbjuda omplacering inom Telia och det kommer att bli möjligt för en del, dock inte för alla. Andra butiker kan ta över personal och det finns en del andra lämpliga jobb.

För de fast anställda som blir uppsagda gäller Telias omställningsavtal. Det ger dubbel uppsägningstid, vilket kan vara allt från två månader till tre år, beroende på anställningstid. Den som måste flytta till ett nytt jobb inom företaget kan få flytthjälp.

I förhandlingen om nedläggningen, som innebär att var fjärde butik försvinner, reserverade sig Seko mot beslutet.

-Vi tycker att företaget går för snabbt fram på de mindre orterna. Vi förstår att det kanske inte behövs så många butiker i storstäderna, men i övrigt tycker vi att Telia borde avvakta, säger Peter Wiklund ordförande för Seko på Telia.

Telias förklaring till nedläggningen av butikerna är att företaget måste ta ”ett omtag på hela etableringsstrategin”.

-Vi tittar på flera aspekter, som läge, lönsamhet, butikens skick och vilka alternativ som finns på orten i fråga. På de flesta platser finns andra återförsäljare, säger Telias presschef Irene Krohn.

Hon hävdar att hela handeln påverkas av ökad näthandel och att Telia måste anpassa sig på samma sätt som andra. Telia kommer att presentera ett nytt koncept för sin försäljning inom kort, enligt Irene Krohn. Hon vill inte säga något om hur det ser ut.

På flera orter, särskilt i Småland, har befolkningen engagerat sig för att stoppa nedläggningar. I Ljungby pågår en namninsamling.

-Det är kul, det visar vilket engagemang som finns för våra butiker, säger Tommy Karlsson.

Butikerna stängs den 17 juni.