Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Trots ökad stress har säkerhetskulturen ändå förbättrats, tycker signalteknikern Mikael Börjesson. Foto: Tomas Jansohn

Teknikern: Ovana underentreprenörer tar störst risker

I 30 år har Mikael Börjesson jobbat i spåret. Även om stressen ökat tycker han att han oftast får tid och förutsättningar att arbeta säkert.

20 december 2012 16:05

– Planerade arbeten sker oftast på natten och med avstängda spår, så då är det inga problem med säkerheten. Det är lite värre med akutjobben, när man ska in på ”vita tider”, säger Mikael Börjesson.

En vit tid är tiden mellan två tåg, och då kan det vara bråttom att slutföra arbetet.

– Vi månar ju om att tågen ska gå i tid och då blir det press. Ibland kanske man åkt långt för att utföra ett jobb och då vill man få det gjort för att inte behöva åka tillbaka nästa dag. Då kan nog vissa ta lite extra risker.

Ett annat problem som han ser är att det finns för många entreprenörer som i sin tur anlitar underentreprenörer:

– Vi som jobbat länge i branschen kan ju det där. Men det kan bli problem med entreprenörer som i sin tur tar in entreprenörer som hyr in personal, de har ju varken tillräckligt med utbildning eller erfarenhet. Då är det lätt hänt att det sker olyckor.

Han berättar om när han var med på ett järnvägsbygge där man hyrt in externa elektriker.

– De var ju vana att arbeta på ackord så de tyckte att det var frustrerande att behöva sitta och vänta så mycket. Vi var nästan tvungna att hålla i dem.

Han anser ändå att säkerhetskulturen förbättrats på många sätt. Det finns strängare regler för arbetsmiljön i dag än för 30 år sedan. Men även tekniska förbättringar. Som exempel nämner han bangårdarna.

– Förr hände många olyckor med växlare och andra för de var tvungna att gå omkring i spåren. Nu har man automatiserat mycket av det arbetet så de behöver inte vara där.

Trots att han jobbat länge i branschen har han bara varit med om en allvarligare incident, som tack och lov slutade utan personskador. Men det kunde ha gått betydligt värre.

– Det var en hjullastare som skulle köra över en järnvägsbro men körde fast. Man tänkte väl att det skulle gå så snabbt så ingen hade kortslutit banan. Då kom ett tåg, men folk sprang ner och viftade så lokföraren kunde bromsa in. Han dundrade ju in i hjullastaren, men som tur var blev det bara materiella skador.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Depression vanligt bland sjömän

Depression vanligt bland sjömän

Mer än var fjärde sjöman visar tecken på depression. Orsakerna är bland annat dålig mat, isolering från anhöriga och långa tjänstgöringar. Det visar en studie om sjömäns hälsa gjord av Yale och Sailor’s society. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

SJ får vite för dålig arbetsmiljö

SJ döms att betala 600 000 kronor i vite på grund av att man inte rättat sig efter Arbetsmiljöverkets förbud rörande arbete på bangården i Hagalund. Läs mer

Ny föreskrift om social arbetsmiljö

Arbetsmiljöverket ska nu utfärda en ny föreskrift om social arbetsmiljö. Den behandlar ohälsosam arbetsbelastning, konflikter och kränkande behandling, samt att arbetstidens förläggning inte får leda till ohälsa. Läs mer

S lovar nya järnvägsmiljarder

Vinner de rödgröna valet väntar nyinvesteringar i järnvägen på 27 miljarder kronor. 10 miljarder går till järnvägsunderhåll och 5 miljarder till underhåll av vägar. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

En anställd på Euromaint föll och fick frakturer i höften och högerhanden när han arbetade på taket till en av SJ:s personvagnar. Bolaget har nu fått ett strafföreläggande med företagsbot på 300 000 kronor för arbetsmiljöbrott. Läs mer

”Strategiskt felslut av Trafikverket”

Satsa på förebyggande järnvägsunderhåll i stället för akututryckningar. På så sätt får vi mer underhåll för en betydligt mindre slant. Det menar järnvägexperten Per Corshammar. Läs mer

Euromaint döms för arbetsmiljöbrott

Annandag jul 2010 skadades en av Euromaints anställda vid bärgning av ett urspårat tåg i Solna. Solna tingsrätt har nu dömt bolaget att betala 400 000 kronor i företagsbot för arbetsmiljöbrott. Läs mer

Slår fast sambandet asfalt – cancer

Arbete med asfalt innebär hälsofaror, och kan öka risken för cancer. Det slår nu det franska folkhälsoinstitutet fast i en rapport. Facken är nöjda. Läs mer