– Det var bra att vi fick ett avtal så snabbt. Förhandlingarna med Tallink fördes i god anda, utan fientligheter från någon sida. Vi kom samtidigt överens om att Tallink tar tillbaka alla stämningar som de lämnat in till rätten. De förbinder sig också att inte vidta några nya rättsliga åtgärder i det här ärendet, säger Somi Zitting som är ordförande i Finlands Sjömansunion.
Konflikten med Tallink började för tre månader sedan då de köpte det grekiskägda rederiet Superfast Ferries som gick i trafik mellan Finland och Tyskland. Tallink sade upp hela besättningen och rev upp det kollektivavtal som den grekiske ägaren hade och som var godkänt av facken i Finland, Sverige, Estland och Tyskland. Tallink anställde sedan en estnisk besättning med löner på en fjärdedel av den tidigare nivån och vägrade förhandla.
Efter att Tallink inte lyckats få någon finsk domstol att förbjuda Finlands Sjömansunion att vidta stridsåtgärder för att få till stånd ett kollektivavtal, kom parterna till slut överens. Därmed gav blockaden som utfördes i samarbete med det finska Transportfacket resultat.
För den estniska besättningen innebär det nya avtalet att lönerna kommer att trappas upp under en tvåårsperiod för att därefter ligga i samma nivå som för finska fartyg i utrikestrafik.
Efter den första höjningen, den 1 juni i år, fördubblas lönerna för de flesta i manskapsbefattning. Då ska lönerna ligga på 60 procent av de finska lönerna.
Sedan höjs lönerna varje halvår. Den 1 januari 2007 höjs lönerna till 70 procent av finska löner, i juli 2007 80 procent, 1 januari 2008 90 procent – för att slutligen hamna på 100 procent den 1 juli 2008.
Då uppfylls slutligen den så kallade Aten-policyn som sjöfacken i Internationella Transportarbetarefederationen, ITF, är överens om. Det vill säga att passagerarfartyg som går i trafik mellan två eller flera länder oavsett under vilken flagg de seglar under ska tillämpa sådana anställningsvillkor som facken i samtliga länder kan godkänna.