– Om Tallink sänker sina redan låga kostnader genom att flagga ut sätter det ytterligare press på färjetrafiken i Östersjön. Då får svenska och finska rederier ännu svårare att konkurrera, säger Tomas Abrahamsson som är vice ordförande i Seko.
Idag ligger bemanningskostnaderna i Estland på mellan 30 och 40 procent av nivån i Sverige och Finland. Men nu går inte ens lågavlönade estländska sjömän säkra. I vår startar Tallink en ny färjelinje mellan Stockholm och den lettiska huvudstaden Riga. Därmed väcktes också tanken på att flagga ut till Lettland, något som skulle sänka bemanningskostnaderna med ytterligare 20–30 procent. Inte på grund av lägre löner utan på grund av förmånligare skatteregler för rederiet.
”Vi flaggar ut våra fartyg till Thailand om det är lönsammast för oss”, sa Tallink Finlands vd Keijo Mehtonen till den finska tidningen Hufvudstadsbladet när utflaggningsplanerna blev kända. Det har retat facken i Sverige, Finland och Estland. Tallink är också en av spekulanterna på färjerederiet Silja Line.