Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Insändare

Taket i A-kassan måste höjas!

18 februari 2013 09:29

När Reinfeldt och övriga statsråd inom alliansen applåderar och välkomnar att facken tecknar kompletterande försäkringar för sina medlemmar, demonstrerar de en häpnadsväckande brist på kunskap om arbetslivets villkor i allmänhet och arbetarklassens i synnerhet. Kollektiva tilläggsförsäkringar för arbetare är så dyra att många av fackförbunden avstår. Och varför ska arbetare betala två gånger för att få ett fungerande skydd vid sjukdom eller arbetslöshet?

Socialförsäkringarna och a-kassan framställs i debatten som gökungar som stjäl resurser från angelägna behov. Fakta är att a-kassan gav staten ett överskott på ca 7,6 miljarder kronor förra året 2012, att sjukförsäkringen redovisar ett överskott på 12 miljarder kronor 2012/2013 och att socialförsäkringarna ger ett överskott på 90 miljarder kronor 2010-2014. Staten tar in mer i avgifter än vad som betalas ut till försäkringstagarna.

Inkomstbortfallsprincipen är ett minne blott eftersom A-kassan är mer eller mindre i spillror och enligt en studie från OECD en av Västvärldens sämsta A-kassor!

Ju mer socialförsäkringarna och A-kassan försämras och när fler och fler hamnar över den så kallade brytpunkten desto mindre intresse av att finansiera våra socialförsäkringar!

Taket i a-kassan måste höjas i annat fall mister den all legitimitet. En fungerande a-kassa gör att arbetsmarknaden och ekonomin som helhet fungerar bättre, för höjt tak betyder en hel del ur tillväxtsynpunkt. Mer pengar i plånboken hos dem som drabbats av arbetslöshet, stimulerar ju naturligtvis ekonomin, och om man vet att det inte innebär ekonomisk katastrof när man förlorar sitt arbete kommer fler att våga byta jobb eller vara beredda på att byta yrke!

Att Sverige länge hade en generös och välfungerande a-kassa har med all sannolikhet bidragit till svensk ekonomis konkurrenskraft, genom att underlätta strukturomvandling och omställning!

Så valet står mellan en gemensamt finansierad välfärd, med rimliga ersättningar och regler, eller en privat välfärdsmarknad med privata försäkringslösningar, det är detta vägvalet vi står inför! För mig är valet lätt, jag vill leva i ett samhälle där empati och solidaritet med våra medmänniskor ska råda, inte i det samhälle som Reinfeldt och övriga pakten håller på att skapa där egoismen breder ut sig hela tiden!

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Hot och våld
Robert uppmanar att anmäla alla hot

Robert uppmanar att anmäla alla hot

Tågvärden Robert Munkstierna ser en stor ökning av hotfulla situationer i sitt arbete de senaste åren, men det syns inte i statistiken. Han vet att många inte tycker att det lönar sig att rapportera incidenter, men vill uppmana alla kollegor att göra just det. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

Aferdita Bajrami städar Världskulturmuseet i Göteborg. Hon stortrivs på jobbet. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

Lönestruktur

Visar hur lönerna är uppbyggda och hur olika löner förhåller sig till varandra.