Chartertågen mellan Dalarna och Stockholm kom igång i somras och har blivit en succé. Vid stora rockkonserter och idrottsevenemang har vagnarna till huvudstaden gått fulla.
Lokföraren Leif Lindström från Borlänge var en av initiativtagarna. När han såg de första chartertågen rulla fick han en idé – varför inte vidareutveckla trafiken i ett eget dotterbolag och låta personalen äga hälften?
Hans framförde idén till ledningen som nappade. Sedan dess har 53 av de 90 anställda valt att satsa tusen kronor vardera i det gemensamma kooperativ som äger hälften av dotterbolaget. Och någon gång efter nyår ska det nya bolaget vara igång med trafiken.
Den eventuella vinsten delas lika mellan Tågkompaniet och de anställda. Men Leif Lindström räknar inte med några jättepengar.
– Det här är snarare ett sätt att öka engagemanget i arbetet och stärka tågtrafiken i Dalarna, säger han. Och på lite längre sikt handlar det såklart om att slå vakt om jobben.
Finns det inte en risk för intressekonflikter när man både är anställd och delägare?
– Det tror jag inte. Alla kommer ju fortfarande att vara anställda i Tågkompaniet och det här är snarare något som ökar medarbetarnas inflytande över arbetet. Och som jag är övertygad om att vi kommer att få se mer av i framtiden.