Inflaggningen betyder sämre villkor för den i huvudsak åländska personalen och bättre ekonomi för ägarna, den åländska Eckerögruppen.
–Vi går med förlust, miljontals kronor varje månad, säger Birka Paradise vd Lars Näslund. 98 procent av intäkterna är i svenska kronor och kostnaderna i euro. Det håller inte i längden.
När en båt går över till svensk flagg innebär det att svenska kollektivavtal ska gälla och lönen betalas ut i svenska kronor istället för som hittills i euro. Den försvagade kronan gör att de anställda i praktiken kan räkna med en lönesänkning,
Det är bland andra Seko som tecknar avtal och som en följd av det rekryterar medlemmar. Seko har hittills fått 100 nya medlemmar på Eckerölinjen. Birka Paradise har cirka 300 anställda.
– Vi står inte och applåderar detta, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko Sjöfolk. Å andra sidan innebär svensk flagg att det ska vara svenska avtal så vi har inte mycket att välja på.
Det skiljer inte mycket mellan de olika kollektivavtalen, enligt Kenny Reinhold. Det finska avtalet innehåller bonussystem och en del andra befattningar.
Avtalet på Eckerölinjen kompenserar lite för utebliven bonus, men inte i alla delar. Kenny Reinhold tror att det kan bli en liknande lösning på Birka Paradise.
– Den stora skillnaden mellan valutornas värde gör dock att medlemmar som bor i andra länder märker övergången rejält och det beklagar vi, säger han.
Bakom inflaggningen ligger, förutom valutaproblemen, möjligheten att behålla snusförsäljningen på båten. EU har beslutat att snus endast får säljas i Sverige och på svenska båtar.
Lars Näslund medger att snuset också medverkat till beslutet att flagga svenskt.
– Det är en viktig del av vår intäkt, säger han.
Enligt Seko sjöfolk kan det bli aktuellt med fler inflaggningar av båtar som trafikerar Östersjön. Ännu finns dock inga beslut.