Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Järnvägsunderhåll

Svårt att spåra pengarna

Aldrig förr har det satsats så mycket på drift och underhåll av järnvägen som nu. Hur pengarna sedan används är en fråga som är svår att besvara.

14 februari 2014 15:47

Regeringen pumpar in pengar i Trafikverket att användas till drift och underhåll av järnvägen. Samtidigt varslar järnvägsentreprenörerna om uppsägningar, över 700 det senaste året, och menar att kontrakten blir färre.

Trafikverket kontrar då med att entreprenörerna fakturerade för 600 miljoner kronor mer 2013 än året före.

Men vart tar pengarna vägen?

Enligt järnvägsingenjören Per Corshammar försvinner en oproportionerligt stor andel i ett administrativt töcken. Av 100 kronor instoppade i Trafikverket hamnar bara 18 kronor i spåret. Mycket går åt till administration och kringtjänster. Men även väntan – I Sverige är det så trångt på spåren att det är svårt för banteknikerna att komma åt banan för att arbeta.

– Den produktiva tiden i spåret ligger runt 20 procent, medan i Europa i övrigt ligger andelen på 50 procent och i Japan på 100. Där stänger man spåren sex timmar på natten och så jobbar man på.

Men Per Corshammars siffror har några år på nacken. Och när Sekotidningen försöker hitta någon med färskare uppgifter visar det sig vara svårt, om inte omöjligt.

Ulla Juntti är järnvägsforskare på Luleå tekniska universitet. Enligt henne har det blivit mycket svårare att följa pengarna efter 2010 då Trafikverket bildades.

– Banverket hade en tydligare redovisning av hur pengarna fördelades. Man hade också fler kvalitetsmätningar som redovisades. Så det har blivit mycket svårare att följa upp verksamheten i dag.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd framhåller gärna att den nuvarande regeringen satsar mångdubbelt mer på järnvägen än tidigare regeringar. Så är det onekligen, men samtidigt har tågresandet ökat i ungefär samma takt (Se diagram här intill).

– Men om antalet anmälda fel, förseningar och så vidare inte blir färre trots att man får så mycket mer pengar är det ju något som inte fungerar som det ska, säger Ulla Juntti.

Men Trafikverket hävdar att Per Corshammars uppgifter är felaktiga. Enligt verket är det 80– 85 kronor av 100 som går till förbättringar av infrastrukturen.

Men, menar Jörgen Lundström, ordförande på Seko Infranord, Trafikverket räknar på fel sätt.

– Med det upphandlingsförfarande som finns i dag går väldigt mycket till annat än spåret. Trafikverket räknar kostnaderna för hela processen med förfrågan, upphandling, överklagan, tilldelning, kontrakt, fakturatvister och så vidare.

Och på Trafikverket är den interna uppföljningen bristfällig. Man har till exempel inte någon skriftlig redovisning av att entreprenörerna faktiskt utfört de åtgärder som ingår i kontrakten.

– Nej, men vi går löpande igenom vad som görs på våra byggmöten till exempel. Men skriftlig dokumentation är kanske något att tänka på, säger Per Kvick, som arbetar med upphandling av drift och underhåll på Trafikverket.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Primärkonflikt

En konflikt mellan de två parter som förhandlar om kollektivavtal. En lovlig primärkonflikt kan få stöd av sympatiåtgärder från andra fackföreningar eller arbetsgivarorganisationer. De kallas då sekundärkonflikt.