Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Järnvägsunderhåll

Svårt att spåra pengarna

Aldrig förr har det satsats så mycket på drift och underhåll av järnvägen som nu. Hur pengarna sedan används är en fråga som är svår att besvara.

14 februari 2014 15:47

Regeringen pumpar in pengar i Trafikverket att användas till drift och underhåll av järnvägen. Samtidigt varslar järnvägsentreprenörerna om uppsägningar, över 700 det senaste året, och menar att kontrakten blir färre.

Trafikverket kontrar då med att entreprenörerna fakturerade för 600 miljoner kronor mer 2013 än året före.

Men vart tar pengarna vägen?

Enligt järnvägsingenjören Per Corshammar försvinner en oproportionerligt stor andel i ett administrativt töcken. Av 100 kronor instoppade i Trafikverket hamnar bara 18 kronor i spåret. Mycket går åt till administration och kringtjänster. Men även väntan – I Sverige är det så trångt på spåren att det är svårt för banteknikerna att komma åt banan för att arbeta.

– Den produktiva tiden i spåret ligger runt 20 procent, medan i Europa i övrigt ligger andelen på 50 procent och i Japan på 100. Där stänger man spåren sex timmar på natten och så jobbar man på.

Men Per Corshammars siffror har några år på nacken. Och när Sekotidningen försöker hitta någon med färskare uppgifter visar det sig vara svårt, om inte omöjligt.

Ulla Juntti är järnvägsforskare på Luleå tekniska universitet. Enligt henne har det blivit mycket svårare att följa pengarna efter 2010 då Trafikverket bildades.

– Banverket hade en tydligare redovisning av hur pengarna fördelades. Man hade också fler kvalitetsmätningar som redovisades. Så det har blivit mycket svårare att följa upp verksamheten i dag.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd framhåller gärna att den nuvarande regeringen satsar mångdubbelt mer på järnvägen än tidigare regeringar. Så är det onekligen, men samtidigt har tågresandet ökat i ungefär samma takt (Se diagram här intill).

– Men om antalet anmälda fel, förseningar och så vidare inte blir färre trots att man får så mycket mer pengar är det ju något som inte fungerar som det ska, säger Ulla Juntti.

Men Trafikverket hävdar att Per Corshammars uppgifter är felaktiga. Enligt verket är det 80– 85 kronor av 100 som går till förbättringar av infrastrukturen.

Men, menar Jörgen Lundström, ordförande på Seko Infranord, Trafikverket räknar på fel sätt.

– Med det upphandlingsförfarande som finns i dag går väldigt mycket till annat än spåret. Trafikverket räknar kostnaderna för hela processen med förfrågan, upphandling, överklagan, tilldelning, kontrakt, fakturatvister och så vidare.

Och på Trafikverket är den interna uppföljningen bristfällig. Man har till exempel inte någon skriftlig redovisning av att entreprenörerna faktiskt utfört de åtgärder som ingår i kontrakten.

– Nej, men vi går löpande igenom vad som görs på våra byggmöten till exempel. Men skriftlig dokumentation är kanske något att tänka på, säger Per Kvick, som arbetar med upphandling av drift och underhåll på Trafikverket.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Avskedade kontrollanter till AD

Avskedade kontrollanter till AD

Seko stämmer ISS i Arbetsdomstolen för avskedandet av biljettkontrollanter i Stockholm. De centrala förhandlingarna med Almega ledde inte till att biljettkontrollanterna fick tillbaka sina jobb. Läs mer

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Lönestruktur

Visar hur lönerna är uppbyggda och hur olika löner förhåller sig till varandra.