Ännu en händelse har uppdagats som visar hur dåligt järnvägen är skött. Trafiksäkerhet är ett argument som ofta anförs för att ta tåg eller buss i stället för att köra bil. Sett till antalet allvarligt skadade och döda stämmer detta, men oron över järnvägssäkerheten växer. Vid de mest trafikerade järnvägsspåren i hela landet har nu åter visats att rälsen inte sitter fast ordentligt. De fastbultade klämmor som ska hålla rälsen var fastsatta med spik.

Tidigare kunde en tillsyningsman på Infranord, berätta hur han av en slump upptäckt att rälsbultarna hade lossnat helt på ett långt rälsavsnitt mitt i en kurva. Ena rälsen satt inte fast på sex och en halv meter. De kunde lyftas av med handkraft. Man undrar om sommarens tågolycka som i Spanien ledde till 78 döda hade kunnat ske här?

Totalt i år har 29 mer eller mindre allvarliga händelser anmälts till Haverikommissionen där personal eller maskiner befunnit sig på trafikerade spår.  Antalet händelser som anmälts är så pass omfattande att man kan misstänka att det kan finnas brister i säkerhetssystemet, säkerhetsarbetet eller säkerhetskulturen hos entreprenörerna som arbetar på spåren.  Därför har haverikommissionen beslutat att inleda en granskning som väntas pågå ett år framöver där orsaken till de många olyckorna ska utredas.

När budgeterna presenteras säger sig de flesta partier vilja satsa på att ökat järnvägsunderhåll. Tyvärr är sannolikt nuvarande avreglerade organisation för skötsel av spåren ett stort hinder för att anslagen ska kunna användas effektivt. Sannolikt är en sammanhållen organisation med ett långsiktigt uppdrag att sätta resenärernas säkerhet främst nödvändigt för att det ska kännas tryggt att resa.