För att även i framtiden kunna leverera bra och relevant service måste PostNord löpande se över och göra förändringar i hanteringen av brev och paket.

Förändringarna drivs av att ny teknik och nya vanor har förändrat människors beteende – vi skickar alltmer e-post i stället för vanliga brev och allt fler handlar via nätet. Vanliga brev minskar i antal och e-handlade paket ökar.

Som vid alla stora förändringar kan det tyvärr hända att processer och rutiner inte fungerar till hundra procent från dag ett. På vissa platser i landet har flera samtidiga förändringar lett till oacceptabelt långa inkörningsperioder och sämre kvalitet i postutdelningen.

Koncept utdelning och fyra flöden ger fina möjligheter på många ställen, men inte riktigt överallt.

Vi tar nu tillvara de erfarenheter som gjorts och gör undantag för fastigheter med trappor och mer än 30 avlämningsställen. Det kan också bli lokala undantag för innerstadsgårdar,  studentbostäder och mindre flerfamiljshus utan fastighetsbox.

Undantagen ska tas i samråd med regionchefen och verksamhetsoptimeringschefen. Samtidigt uppmärksammas att det i det här området finns stor potential för arbetsmiljön genom att verka för fastighetsboxar.

När det gäller kundsynpunkter är det viktigt att komma ihåg att det finns fler aktörer än PostNord på marknaden. Vi tar självklart våra kvalitetsbrister på största allvar, men kan inte svara för den del av posten som delas ut med andra aktörer.

Det är tråkigt när våra brevbärare får ta emot kritik för utförande av någon annan. Det är heller inte lätt för en mottagare att avgöra vilken postoperatör som anlitats, och frågor hamnar därför ofta hos PostNord och registreras som en synpunkt. Vartefter fler aktörer kommer in blir den typen av synpunkter fler, vilket naturligtvis ökar det totala antalet.