Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Stridsviljan stark inom spårtrafiken

Medlemmarna är helt lyriska, moralen har höjts otroligt efter strejkvarslet. Det säger Jonas Pincini, ordförande för Sekos klubb på Veolia Öresundståg.

11 juni 2013 15:59

Även personalen på Stockholmståg och SJ/Götalandståg stöder en eventuell konflikt, säger Ludvig Eriksson, ordförande på Stockholmståg och Monica Danielsson, ordförande för Seko klubb Västtåg.

Konflikten mellan Seko och Almega gäller vilka villkor som ska gälla vid en verksamhetsövergång eller när den som kör upphandlad trafik beslutar att föra över verksamheten på ett nytt bolag. Det senare har hänt på SJ:ägda Götalandståg, vilket oroar personal och fack på Stockholmståg.

–Vi ägs av SJ och i värsta fall kan det hända oss nästa gång, säger Ludvig Eriksson. Därför tycker personalen att den här frågan är oerhört viktig och värd att strida för. Det har blivit allt vanligare att arbetsgivarna försöker dumpa villkoren och så kan vi inte ha det.

På Stockholmståg berörs 320 medlemmar av en eventuell strejk och 360 medlemmar kan gå i strejk på SJ/Götalandståg.

Hur många som berörs av varslet på Öresundståg är lite oklart, än så länge. Enligt Jonas Pincini har Veolia inte rena turer, det vill säga personalen åker inte enbart på de linjer som är uttagna för strejk.

–De största pendlarlinjerna Malmö-Helsingborg och Halmstad-Göteborg berörs. Eftersom turerna är blandade kan betydligt fler linjer beröras. Det kan bli ganska kaotiskt här, säger han.

Många medlemmar på Öresundståg brinner för att rädda lön och andra villkor vid byte av operatör vid verksamhetsövergångar, enligt Jonas Pinicni.

–Det handlar om det fackliga löftet och trovärdigheten inför medlemmarna, det är nu vi måste klara det här. Våra medlemmar har uttryckt sin oro över detta i många år, säger Jonas Pincini.

Monica Danielsson pekar på att skyddet av villkoren är en viktig prinicpfråga, men också komplicerad. En uppfattning som ombudsman P O Fällman delar. Han har förhandlat med Almega under våren.

–Vi behöver stärka det centrala avtalet, men vi har sex olika områden som ser olika ut, så det är inte enkelt. Nu vill vi ha garantier för att medlemmarna inte får allt sämre villkor för varje upphandling.

Ett krav från Seko har också varit att få ett ettårsavtal för att kunna bevaka olika upphandlingstillfällen. Vid årsskiftet är det exempelvis Öresundstrafikens tur att handlas upp. Stockholmståg ligger tre år fram i tiden.  

Medlingsinstitutet utsåg i dag Göte Larsson och Karl-Olof Stenqvist till medlare mellan Seko och Almega.

En eventuell strejk träder i kraft den 20 juni klockan 03:00 och omfattar, förutom regional- och lokaltrafik i Skåne och Västsverige, tunnelbanans röda linje i Stockholm samt tre av Stockholms lokalbanor.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

3 kommentarer

  1. Wiljart Karlsson

    VI på SJ Götalandståg står på tå , och välkomnar detta varsel !!!!!!!!!!! VI måste ta en fight nu ……. ” ÄNDA IN I KAKLET ”

  2. klubb111

    Samma här inom Tunnelbanan. Många klagar för att de inte ingår i varslet. Upp till kamp!

  3. Lokf

    Även om man inte ingår i varslet måste vi alla delta helhjärtat i blockaderna och föra samtalet och diskussionen med allmänheten!

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Nytt avtal för statsanställda

Ett nytt avtal har i dag träffats på det statliga området mellan Seko och Arbetsgivarverket. Läs mer

Statligt avtal dröjer

I går löpte avtalet på statens område ut. Intensiva förhandlingar pågår om ett nytt avtal, men ännu går det inte att säga när en uppgörelse kan vara i hamn. Läs mer

Avtalsrörelsen fortsätter

Trots tre nya avtal förra veckan rullar avtalsrörelsen vidare för Sekos del. Yrkanden är lämnade till Arbetsgivarverket och inom Almega pågår förhandlingar på två områden, kommunikation och järnvägsinfrastruktur. Läs mer

Segerglädje i Göteborg

Det här känns verkligen som en seger. Det är en så extrem lättnad. Igår var det en sådan anspänning, jämförbar med när man var barn på julafton. Avtalet blev en toppenbra julklapp. Läs mer

Därför ingen strejk på järnvägen

Det var slutligen fyra frågor som gjorde att tåg och tunnelbana går som vanligt idag. Men utan Sekos massiva varsel och den stora mobiliseringen av stridslystna medlemmar hade framgångarna inte blivit så stora. Det är förbundets avtalssekreterare, Valle Karlsson övertygad om. Läs mer

Slutbud dröjer på telekomområdet

Seko får vänta till i morgon klockan 10 på ett slutbud från medlarna på telekomområdet. Det stod klart ikväll efter att Sekos förhandlare och förhandlingsdelegation väntat under hela eftermiddagen. Läs mer

Sympativarsel på städavtalet

Flera LO-förbund har lagt sympativarsel till stöd för Seko och Fastighets, som varslat om strejk på städavtalet från och med den 20 juni. Läs mer

Slutbud i dag på telekom

I dag klockan 14 väntas hemställan med slutbud från medlarna på Telekomområdet. Det blir första dokumentet som parterna får från medlarna sedan konfliktvarslet kom den 10 juni. Läs mer

Medlarbud på spårtrafiken i morgon

I morgon onsdag väntas medlarna på spårtrafikområdet lämna ett bud till Seko och Almega. En förutsättning är dock att de lokala parterna på SJ/Götalandståg innan dess är överens om ett nytt avtal. Läs mer

”Folk är skitsugna på konflikt”

Seko kan aldrig acceptera att byte av arbetsgivare inom spårtrafiken ska leda till sänkta löner och sämre villkor. Det var budskapet när Sekos klubbar inom tunnelbanan och lokalbanorna i Stockholm i dag hade sitt första möte inför en eventuell strejk den 20 juni. Läs mer