Linjen RER A är välkänd, eller ökänd om man så föredrar. Det handlar om en av Europas mest trafikerade. Hälften av årets dagar överstiger antalet passagerare en miljon. Linjen går både över och under jord tvärsöver hela Parisregionen. Den stannar bland annat vid kontorskvarteret La Défense och affärscentrumet Hallarna och vid ena ändhållplatsen ligger Eurodisneyland.
Under rusningstid går tågen varannan minut. Trots detta behöver resenärerna ibland hjälp med att puttas in i vagnarna. Strejk på RER A betyder därför stor oreda i Paris.
Sedan den 10:e december ligger förarna i konflikt för att få mer betalt. Av 550 förare deltar alla i strejken utom fyra.
– Ja, det är exceptionellt. Men missnöjet med både med lönerna och med arbetsförhållandena är också ovanligt stort, berättar Olivier Cots i facket SUD. Förutom hans fack står fem andra fackliga organisationer hos det offentligägda pendeltågsbolaget RATP bakom konflikten.
De kräver en särskild premie på mellan 1200 och 1500 kronor i månaden. Idag tjänar de flesta omkring 24 000 kronor före skatt.
– Men det handlar om en grupp som har mycket i bagaget, berättar Olivier Cots.
Att det är tufft att jobba på linjen är ett faktum. Tågen styrs manuellt och pressen är hög.
För att köra RER måste man ha arbetat i tunnelbanan i minst tio år. Därtill kommer att lönerna har legat still under flera år.
– Det finns överlag en ilska över lönenivån i Frankrike idag. Alla märker ju att pengarna räcker till mindre och mindre. Varje år har arbetsgivarna nya ursäkter för att inte gå med på höjningar, säger Olivier Cots.
RATP:s ledning säger att kraven är irrealistiska och att man inte förhandlar så länge facken inte sätter stopp för strejken.
Men istället tycks konflikten utvidgas. Förarna på pendeltåglinjen RER B har varslat om solidaritetsaktioner från tisdagen den 15:e december.
Anna Trenning-Himmelsbach