Sekos argument för att ta ut Kustpilen, som trafikerar sträckorna Linköping-Kalmar och Linköping-Västervik, är att företaget vill ersätta normal vikariehållning och en del av fast personal med timanställda. Enligt Seko är Veolias förslag för Kustpilen sämre än det varsel som lagts på Öresundståg.

-Vi vill lägga fokus på att den här konflikten handlar om medlemmarnas villkor, säger PO Fällman, ombudsman på Seko.

Niklas Stridh är ledamot av klubbstyrelsen på Kustpilen. Han säger att medlemmarna är mycket motiverade att gå ut i strejk, dels för att ge stöd åt Öresundståg, dels för att stödja personal med otrygga anställningar på Kustpilen.

Mait Darnell är tågvärd och en av dem som förhandlat med Veolia Kustpilen.

-Vi fick veta detta i maj, säger hon. Innan hade all personal fått frågan om de vill gå ner i arbetstid till 75 procent. Så vitt jag vet var det ingen som svarade ja.

Veolia anser att det finns en övertalighet, men det håller inte klubben med om. Det finns ett stort antal timanställda och de arbetar så många timmar att det räcker till fler heltidstjänster än det finns i dagsläget. Kustpilen har 20 tågvärdar och hösten 2013 fanns 13 timmisar.

– I dag finns inga fast anställda på jour eller i reserven och det är orimligt, säger Mait Darnell.

Niklas Stridh påpekar att två turer på helgerna alltid fylls med timanställda.

-Vi hoppas att Veolia inser att det är bättre att ha fast anställda. Det är vårt mål.

Efter att de lokala förhandlingarna strandat har tvisten lyfts upp på central nivå.