Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Tågstrejk
Nyhet

Strejken utvidgas

Seko varslar om strejk på Veolia Kustpilen från och med den 17 juni. Därmed trappas konflikten med Veolia och Almega upp.

4 juni 2014 12:01

Sekos argument för att ta ut Kustpilen, som trafikerar sträckorna Linköping-Kalmar och Linköping-Västervik, är att företaget vill ersätta normal vikariehållning och en del av fast personal med timanställda. Enligt Seko är Veolias förslag för Kustpilen sämre än det varsel som lagts på Öresundståg.

-Vi vill lägga fokus på att den här konflikten handlar om medlemmarnas villkor, säger PO Fällman, ombudsman på Seko.

Niklas Stridh är ledamot av klubbstyrelsen på Kustpilen. Han säger att medlemmarna är mycket motiverade att gå ut i strejk, dels för att ge stöd åt Öresundståg, dels för att stödja personal med otrygga anställningar på Kustpilen.

Mait Darnell är tågvärd och en av dem som förhandlat med Veolia Kustpilen.

-Vi fick veta detta i maj, säger hon. Innan hade all personal fått frågan om de vill gå ner i arbetstid till 75 procent. Så vitt jag vet var det ingen som svarade ja.

Veolia anser att det finns en övertalighet, men det håller inte klubben med om. Det finns ett stort antal timanställda och de arbetar så många timmar att det räcker till fler heltidstjänster än det finns i dagsläget. Kustpilen har 20 tågvärdar och hösten 2013 fanns 13 timmisar.

– I dag finns inga fast anställda på jour eller i reserven och det är orimligt, säger Mait Darnell.

Niklas Stridh påpekar att två turer på helgerna alltid fylls med timanställda.

-Vi hoppas att Veolia inser att det är bättre att ha fast anställda. Det är vårt mål.

Efter att de lokala förhandlingarna strandat har tvisten lyfts upp på central nivå.

 

Karin Lindgren Strömbäck
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

6 kommentarer

  1. John Svensson

    De som jobbar inom tågbranchen verkar väldigt krävande att ha som anställda(med viss rätt). Tur att ingen lägger sig i hur jag anställer till min butik, det måste ändå vara företagarens ensak och särkilt om det inte rent ekonomiskt är bättre att ha alla på heltid.

    Det är inte bara för skojs skull man driver ett företag man vill ha lite över i kassan också :-)

    Tycker nog att andra branscher borde skrika högre om dåliga arbetsförhållanden än de inom tågeriet men det är iofs deras ensak.

  2. Fredrik Persson

    Bra att varslet utökas!

  3. Lars Svensson

    Jag åkte till Manchester I måndags och kom tillbaka idag.
    DSBs insatta bussar fungerade alldeles utmärkt. Dessutom var det gratis, så för mig får gärna de ofta försenade eller inställda tågens personal fortsätta strejken.

  4. Mind the gap

    John Svensson, hur ofta låter du din personal söka om sina egna anställningar? Till lägre lön? Hur ofta lägger du bud på att utföra en uppgift till underpris och försöker sedan dra ner på den enda kostnad du kan påverka – personalen? Din kommentar tyder på total okunskap om situationen på upphandlade marknader. Så syssla du med ditt istället för att bekymra dig över detta.

  5. Det är fruktansvärt jobbigt att vara timanställd | Görans tankar och bagateller

    […] varslar om ytterligare strejk från och med den 17 juni. Varslet gäller ”Kustpilen”. Orsaken till det utökade varslet handlar om att Veolia på Kustpilen vill ersätta normal […]

  6. Nisse Svensson

    John Svensson, jag är på jobbet 48 timmar i veckan, har betalt för 38, som lokförare på SJAB. Har dina anställda dom förhållandena, så kanske dom blir lite ”krävande” med…

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

Aferdita Bajrami städar Världskulturmuseet i Göteborg. Hon stortrivs på jobbet. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Arbetsvärdering

En systematisk metod för att bestämma krav och svårigheter i olika arbeten. Används för att kunna bedöma om olika arbeten är likvärdiga när man bestämmer lön. Det finns flera system för arbetsvärdering, men inget som alla är nöjda med.