Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Tågstrejk
Nyhet

Strejken utvidgas

Seko varslar om strejk på Veolia Kustpilen från och med den 17 juni. Därmed trappas konflikten med Veolia och Almega upp.

4 juni 2014 12:01

Sekos argument för att ta ut Kustpilen, som trafikerar sträckorna Linköping-Kalmar och Linköping-Västervik, är att företaget vill ersätta normal vikariehållning och en del av fast personal med timanställda. Enligt Seko är Veolias förslag för Kustpilen sämre än det varsel som lagts på Öresundståg.

-Vi vill lägga fokus på att den här konflikten handlar om medlemmarnas villkor, säger PO Fällman, ombudsman på Seko.

Niklas Stridh är ledamot av klubbstyrelsen på Kustpilen. Han säger att medlemmarna är mycket motiverade att gå ut i strejk, dels för att ge stöd åt Öresundståg, dels för att stödja personal med otrygga anställningar på Kustpilen.

Mait Darnell är tågvärd och en av dem som förhandlat med Veolia Kustpilen.

-Vi fick veta detta i maj, säger hon. Innan hade all personal fått frågan om de vill gå ner i arbetstid till 75 procent. Så vitt jag vet var det ingen som svarade ja.

Veolia anser att det finns en övertalighet, men det håller inte klubben med om. Det finns ett stort antal timanställda och de arbetar så många timmar att det räcker till fler heltidstjänster än det finns i dagsläget. Kustpilen har 20 tågvärdar och hösten 2013 fanns 13 timmisar.

– I dag finns inga fast anställda på jour eller i reserven och det är orimligt, säger Mait Darnell.

Niklas Stridh påpekar att två turer på helgerna alltid fylls med timanställda.

-Vi hoppas att Veolia inser att det är bättre att ha fast anställda. Det är vårt mål.

Efter att de lokala förhandlingarna strandat har tvisten lyfts upp på central nivå.

 

Karin Lindgren Strömbäck
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

6 kommentarer

  1. John Svensson

    De som jobbar inom tågbranchen verkar väldigt krävande att ha som anställda(med viss rätt). Tur att ingen lägger sig i hur jag anställer till min butik, det måste ändå vara företagarens ensak och särkilt om det inte rent ekonomiskt är bättre att ha alla på heltid.

    Det är inte bara för skojs skull man driver ett företag man vill ha lite över i kassan också :-)

    Tycker nog att andra branscher borde skrika högre om dåliga arbetsförhållanden än de inom tågeriet men det är iofs deras ensak.

  2. Fredrik Persson

    Bra att varslet utökas!

  3. Lars Svensson

    Jag åkte till Manchester I måndags och kom tillbaka idag.
    DSBs insatta bussar fungerade alldeles utmärkt. Dessutom var det gratis, så för mig får gärna de ofta försenade eller inställda tågens personal fortsätta strejken.

  4. Mind the gap

    John Svensson, hur ofta låter du din personal söka om sina egna anställningar? Till lägre lön? Hur ofta lägger du bud på att utföra en uppgift till underpris och försöker sedan dra ner på den enda kostnad du kan påverka – personalen? Din kommentar tyder på total okunskap om situationen på upphandlade marknader. Så syssla du med ditt istället för att bekymra dig över detta.

  5. Det är fruktansvärt jobbigt att vara timanställd | Görans tankar och bagateller

    […] varslar om ytterligare strejk från och med den 17 juni. Varslet gäller ”Kustpilen”. Orsaken till det utökade varslet handlar om att Veolia på Kustpilen vill ersätta normal […]

  6. Nisse Svensson

    John Svensson, jag är på jobbet 48 timmar i veckan, har betalt för 38, som lokförare på SJAB. Har dina anställda dom förhållandena, så kanske dom blir lite ”krävande” med…

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Sekos motparter

Följande arbetsgivarorganisationer är motparter till Seko på central nivå:

  • Almega ITA
  • Almega Tjänsteförbunden
  • Arbetsgivarverket
  • Elektriska Installatörsorganisationen, EIO
  • Energiföretagens Arbetsgivarförening, EFA
  • Kommunala företagens samorganisation, KFS
  • Maskinentreprenörerna, ME
  • Pacta
  • Sjöfartens Arbetsgivarförbund, SARF
  • Stål- & Metallförbundet
  • Sveriges Byggindustrier, BI