Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Tågstrejk
Nyhet

Strejken utvidgas

Seko varslar om strejk på Veolia Kustpilen från och med den 17 juni. Därmed trappas konflikten med Veolia och Almega upp.

4 juni 2014 12:01

Sekos argument för att ta ut Kustpilen, som trafikerar sträckorna Linköping-Kalmar och Linköping-Västervik, är att företaget vill ersätta normal vikariehållning och en del av fast personal med timanställda. Enligt Seko är Veolias förslag för Kustpilen sämre än det varsel som lagts på Öresundståg.

-Vi vill lägga fokus på att den här konflikten handlar om medlemmarnas villkor, säger PO Fällman, ombudsman på Seko.

Niklas Stridh är ledamot av klubbstyrelsen på Kustpilen. Han säger att medlemmarna är mycket motiverade att gå ut i strejk, dels för att ge stöd åt Öresundståg, dels för att stödja personal med otrygga anställningar på Kustpilen.

Mait Darnell är tågvärd och en av dem som förhandlat med Veolia Kustpilen.

-Vi fick veta detta i maj, säger hon. Innan hade all personal fått frågan om de vill gå ner i arbetstid till 75 procent. Så vitt jag vet var det ingen som svarade ja.

Veolia anser att det finns en övertalighet, men det håller inte klubben med om. Det finns ett stort antal timanställda och de arbetar så många timmar att det räcker till fler heltidstjänster än det finns i dagsläget. Kustpilen har 20 tågvärdar och hösten 2013 fanns 13 timmisar.

– I dag finns inga fast anställda på jour eller i reserven och det är orimligt, säger Mait Darnell.

Niklas Stridh påpekar att två turer på helgerna alltid fylls med timanställda.

-Vi hoppas att Veolia inser att det är bättre att ha fast anställda. Det är vårt mål.

Efter att de lokala förhandlingarna strandat har tvisten lyfts upp på central nivå.

 

Karin Lindgren Strömbäck
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

6 kommentarer

  1. John Svensson

    De som jobbar inom tågbranchen verkar väldigt krävande att ha som anställda(med viss rätt). Tur att ingen lägger sig i hur jag anställer till min butik, det måste ändå vara företagarens ensak och särkilt om det inte rent ekonomiskt är bättre att ha alla på heltid.

    Det är inte bara för skojs skull man driver ett företag man vill ha lite över i kassan också :-)

    Tycker nog att andra branscher borde skrika högre om dåliga arbetsförhållanden än de inom tågeriet men det är iofs deras ensak.

  2. Fredrik Persson

    Bra att varslet utökas!

  3. Lars Svensson

    Jag åkte till Manchester I måndags och kom tillbaka idag.
    DSBs insatta bussar fungerade alldeles utmärkt. Dessutom var det gratis, så för mig får gärna de ofta försenade eller inställda tågens personal fortsätta strejken.

  4. Mind the gap

    John Svensson, hur ofta låter du din personal söka om sina egna anställningar? Till lägre lön? Hur ofta lägger du bud på att utföra en uppgift till underpris och försöker sedan dra ner på den enda kostnad du kan påverka – personalen? Din kommentar tyder på total okunskap om situationen på upphandlade marknader. Så syssla du med ditt istället för att bekymra dig över detta.

  5. Det är fruktansvärt jobbigt att vara timanställd | Görans tankar och bagateller

    […] varslar om ytterligare strejk från och med den 17 juni. Varslet gäller ”Kustpilen”. Orsaken till det utökade varslet handlar om att Veolia på Kustpilen vill ersätta normal […]

  6. Nisse Svensson

    John Svensson, jag är på jobbet 48 timmar i veckan, har betalt för 38, som lokförare på SJAB. Har dina anställda dom förhållandena, så kanske dom blir lite ”krävande” med…

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Danmark och Sverige har kommit överens om att ge det krisande Postnord ett tillskott på 2,2 miljarder svenska kronor. Den danska staten skjuter till 1,8 miljarder och Sverige står för resterande 400 miljoner. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höga halter av kvävedioxid i tunnelbanan

Det är tidvis höga halter av kvävedioxid och damm vid underhållsarbete i Stockholms tunnelbana. Det visar mätningar som Strukton Rail gjorde under våren 2017. Mätningarna skedde vid fyra olika arbetsmoment. Läs mer

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Lågavlönade får bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Avtalsdelegation

Fackets förhandlingsgrupp, som biträder förhandlingsavdelningen under de centrala avtalsförhandlingarna. Avtalsdelegationen arbetar bara med det egna avtalsområdet och utses formellt av förbundsstyrelsen.