Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Strejken rycker närmare i sjötrafiken

Sjöbefälsföreningen och Almega Tjänsteföretagen står fortfarande långt ifrån varandra. Allt talar nu för att strejk utbryter vid midnatt i Stockholms och Göteborgs skärgård. För Sekos medlemmar gäller schemalagd arbetstid.

11 april 2016 16:29

– Vi har gjort flera eftergifter och justerat ner våra krav, men Almega ändrar sig inte ett enda dugg, säger Mats Jäderland, vd för Sjöbefälsföreningen.

Hos Almega ser man det som att Sjöbefälen erbjudits detsamma som industrin, men inte är nöjda.

– De kom med något hittepå efter att ha sagt nej till medlarnas bud. Deras förslag skulle innebära kostnadsökningar på knappt 10 procent, och så mycket begär ju inte ens byggnads, säger Stefan Koskinen, förbundsdirektör på Almega Tjänsteföretagen.

Det finns två knäckfrågor, dels att föra samman tre olika avtal till ett, dels tarifflönerna kontra individuella löner.

Idag finns alltså tre olika avtal, med olika lönenivåer men också skillnader i andra villkor. Sjöbefälen har lagt ett förslag om ett avtal där lönen räknas på ett genomsnitt av de tre avtalen. Men Almega vill ha det sämsta, Strömma-avtalet, för alla.

– Det skulle innebära lönesänkningar för en tredjedel av våra medlemmar på mer än tvåtusen kronor i månanden och kraftiga försämringar i allmänna villkor, säger Mats Jäderland.

Men Almega tycker inte att man kan räkna snitt på tre avtal, eftersom de just sagt upp ett av dem, då Stockholms sjötrafik begärt utträde ur arbetsgivarorganisationen. Anledningen är att de förlorat upphandlingen av skärgårdstrafiken i Stockholm.

– Man kan ju inte med ett avtal som ingen går på när man ska räkna snittet, säger Stefan Koskinen.

När det gäller den andra frågan, tarifflönerna, står parterna lika långt ifrån varandra.

– Vi har ett 100-procentigt stöd från medlemmarna, ingen vill ha individuella löner och det passar inte i den här branschen, säger Mats Jäderland.

Men Almega håller emot och menar att det är den individuella prestationen som ska avgöra lönepåslaget, inte antal år i yrket.

För Sekos medlemmar ombord på de varslade fartygen innebär en eventuell strejk att arbetsuppgifterna kommer bli annorlunda.

– Man ska gå till jobbet som vanligt, sedan är det upp till arbetsgivaren att hitta på arbetsuppgifter. Det kan handla om underhåll och reparationer till exempel, säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko Sjöfolk.

Man kan bli indragen i konflikten senare, om den eskalerar.

– Vi får se om Sjöbefälen begär sympatiåtgärder. Men så länge får vi hålla koll och informera dem om vi märker att arbetsgivarna försöker kringgå strejken genom att sätta in andra fartyg som inte omfattas av varslet, säger Chang Strömberg.

Läs hela varslet här

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Vild strejk

En strejk som inte är tillåten.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer