Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Strejken rycker närmare i sjötrafiken

Sjöbefälsföreningen och Almega Tjänsteföretagen står fortfarande långt ifrån varandra. Allt talar nu för att strejk utbryter vid midnatt i Stockholms och Göteborgs skärgård. För Sekos medlemmar gäller schemalagd arbetstid.

11 april 2016 16:29

– Vi har gjort flera eftergifter och justerat ner våra krav, men Almega ändrar sig inte ett enda dugg, säger Mats Jäderland, vd för Sjöbefälsföreningen.

Hos Almega ser man det som att Sjöbefälen erbjudits detsamma som industrin, men inte är nöjda.

– De kom med något hittepå efter att ha sagt nej till medlarnas bud. Deras förslag skulle innebära kostnadsökningar på knappt 10 procent, och så mycket begär ju inte ens byggnads, säger Stefan Koskinen, förbundsdirektör på Almega Tjänsteföretagen.

Det finns två knäckfrågor, dels att föra samman tre olika avtal till ett, dels tarifflönerna kontra individuella löner.

Idag finns alltså tre olika avtal, med olika lönenivåer men också skillnader i andra villkor. Sjöbefälen har lagt ett förslag om ett avtal där lönen räknas på ett genomsnitt av de tre avtalen. Men Almega vill ha det sämsta, Strömma-avtalet, för alla.

– Det skulle innebära lönesänkningar för en tredjedel av våra medlemmar på mer än tvåtusen kronor i månanden och kraftiga försämringar i allmänna villkor, säger Mats Jäderland.

Men Almega tycker inte att man kan räkna snitt på tre avtal, eftersom de just sagt upp ett av dem, då Stockholms sjötrafik begärt utträde ur arbetsgivarorganisationen. Anledningen är att de förlorat upphandlingen av skärgårdstrafiken i Stockholm.

– Man kan ju inte med ett avtal som ingen går på när man ska räkna snittet, säger Stefan Koskinen.

När det gäller den andra frågan, tarifflönerna, står parterna lika långt ifrån varandra.

– Vi har ett 100-procentigt stöd från medlemmarna, ingen vill ha individuella löner och det passar inte i den här branschen, säger Mats Jäderland.

Men Almega håller emot och menar att det är den individuella prestationen som ska avgöra lönepåslaget, inte antal år i yrket.

För Sekos medlemmar ombord på de varslade fartygen innebär en eventuell strejk att arbetsuppgifterna kommer bli annorlunda.

– Man ska gå till jobbet som vanligt, sedan är det upp till arbetsgivaren att hitta på arbetsuppgifter. Det kan handla om underhåll och reparationer till exempel, säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko Sjöfolk.

Man kan bli indragen i konflikten senare, om den eskalerar.

– Vi får se om Sjöbefälen begär sympatiåtgärder. Men så länge får vi hålla koll och informera dem om vi märker att arbetsgivarna försöker kringgå strejken genom att sätta in andra fartyg som inte omfattas av varslet, säger Chang Strömberg.

Läs hela varslet här

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Huvudorganisationer

Arbetstagarsidans huvudorganisationer är Landsorganisationen, LO, Tjänstemännens centralorganisation, TCO och Sveriges akademikers centralorganisation, Saco. Seko är en del av LO.

Arbetsgivarsidans huvudorganisation är Svenskt Näringsliv.