Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Strejken rycker närmare i sjötrafiken

Sjöbefälsföreningen och Almega Tjänsteföretagen står fortfarande långt ifrån varandra. Allt talar nu för att strejk utbryter vid midnatt i Stockholms och Göteborgs skärgård. För Sekos medlemmar gäller schemalagd arbetstid.

11 april 2016 16:29

– Vi har gjort flera eftergifter och justerat ner våra krav, men Almega ändrar sig inte ett enda dugg, säger Mats Jäderland, vd för Sjöbefälsföreningen.

Hos Almega ser man det som att Sjöbefälen erbjudits detsamma som industrin, men inte är nöjda.

– De kom med något hittepå efter att ha sagt nej till medlarnas bud. Deras förslag skulle innebära kostnadsökningar på knappt 10 procent, och så mycket begär ju inte ens byggnads, säger Stefan Koskinen, förbundsdirektör på Almega Tjänsteföretagen.

Det finns två knäckfrågor, dels att föra samman tre olika avtal till ett, dels tarifflönerna kontra individuella löner.

Idag finns alltså tre olika avtal, med olika lönenivåer men också skillnader i andra villkor. Sjöbefälen har lagt ett förslag om ett avtal där lönen räknas på ett genomsnitt av de tre avtalen. Men Almega vill ha det sämsta, Strömma-avtalet, för alla.

– Det skulle innebära lönesänkningar för en tredjedel av våra medlemmar på mer än tvåtusen kronor i månanden och kraftiga försämringar i allmänna villkor, säger Mats Jäderland.

Men Almega tycker inte att man kan räkna snitt på tre avtal, eftersom de just sagt upp ett av dem, då Stockholms sjötrafik begärt utträde ur arbetsgivarorganisationen. Anledningen är att de förlorat upphandlingen av skärgårdstrafiken i Stockholm.

– Man kan ju inte med ett avtal som ingen går på när man ska räkna snittet, säger Stefan Koskinen.

När det gäller den andra frågan, tarifflönerna, står parterna lika långt ifrån varandra.

– Vi har ett 100-procentigt stöd från medlemmarna, ingen vill ha individuella löner och det passar inte i den här branschen, säger Mats Jäderland.

Men Almega håller emot och menar att det är den individuella prestationen som ska avgöra lönepåslaget, inte antal år i yrket.

För Sekos medlemmar ombord på de varslade fartygen innebär en eventuell strejk att arbetsuppgifterna kommer bli annorlunda.

– Man ska gå till jobbet som vanligt, sedan är det upp till arbetsgivaren att hitta på arbetsuppgifter. Det kan handla om underhåll och reparationer till exempel, säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko Sjöfolk.

Man kan bli indragen i konflikten senare, om den eskalerar.

– Vi får se om Sjöbefälen begär sympatiåtgärder. Men så länge får vi hålla koll och informera dem om vi märker att arbetsgivarna försöker kringgå strejken genom att sätta in andra fartyg som inte omfattas av varslet, säger Chang Strömberg.

Läs hela varslet här

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Retroaktivitet

Ett kollektivavtal som träffas i efterhand där man kommer överens om att betala ut löneökningar tillbaka i tiden.