Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Tågstrejk
Nyhet

Strejken är efterlängtad

Det sista Öresundståget från Köpenhamn kommer fram till Malmö två minuter före 03 och Jonas Gadd och hans kollega kan andas ut. Det är måndag morgon, klockan slår 03 och Sekos strejk på Veolia har precis inletts.

2 juni 2014 05:58

-Det var nära att vi fick stanna tåget, men nu är vi här, säger Jonas Gadd, huvudskyddsombud för Seko.

Han stänger av sin telefon och vi strosar iväg till samlingsplatsen vid spår fem. Här är ett helt gäng nattarbetare som ”äntligen får strejka”.

-Det är på tiden. För en gångs skull har Seko tagit till strejkvapnet på riktigt. Nu ska vi strejka skiten ur Veolia, sämre arbetsgivare får man leta efter, säger Jan Frisk, lokförare och instruktör.

Kollegan Urpo Niskanen nickar bifallande. Även han tycker att det här är en befogad strejk, en strejk som alla väntat på.

Veolias stora brist, enligt Jan Frisk och flera andra, är att företaget saknar personalpolitik, vägrar lyssna på personal och fack, hur goda idéer som än kommer upp.

IMG_1834

Sekos klubb på Veolia Öresundståg har gjort ett schema som skulle rädda heltidsjobben och som skulle ge företaget den arbetstid som behövs. Men det hjälper inte.

Någon tror att det handlar om prestige, att företagsledningen helt enkelt inte kan medge att de saknar kompetens.

-De kan inte rita scheman, så enkelt är det, säger Sarah Andersson, tågvärd och den enda som hittills denna morgon fått på sig strejkvaktsvästen.

För henne, som för de andra är det oerhört viktigt att Seko vinner striden, annars väntar ett helt nytt Sverige, en arbetsmarknad där alla blir mer eller mindre daglönare.

-Pendlarna stöder oss, säger Sarah Andersson. Det är härligt.

Senast i natt sa en kvinna till Nerges Yousif, också hon tågvärd, jag håller på er.

-Det var så härligt.

Nerges Yousif har arbetat 7 år på Öresundstågen och vet att hon riskerar att bli uppsagd om hela varslet på 252 personer löses ut. Hon vill inte tvingas komma tillbaka på deltid eller som timanställd. Sedan i mars månad så varslet lades har hon gått i ovisshet.

IMG_1840

-Barnen och min man frågar om jag har jobb eller inte. Jag vet inte. Om jag blir arbetslös eller måste arbeta mindre kanske vi får sälja huset, säger Nerges Yousif. Hon är liksom Sarah övertygad om att det är en viktig strid Seko tar på Veolia.

-Egentligen borde politikerna i Sverige träda fram och säga om det är en arbetsmarknad av Veolias modell som de vill ha.  

Vi tar bilen ut till Hyllie, en station på vägen mot Öresundsbron. Där ska Sarah, Nerges och klubbordförande Jens Kvist Christensen kolla vilka bussar som sats in för att ersätta tågen till Köpenhamn.

Fem svenska bussar och fyra danska kommer de fram till.

-Det verkar vara DSB, det danska tågbolaget, som beställt och då är det okej, säger en trött Jens Kvist Christensen, som varit i Stockholm och förhandlat med Almega tillsammans med förbundets ombudsmän i flera dagar.

Han är glad och tror att strejken kan leda till något gott.

-Veolias ledning befinner sig i en ostkupa och har inte så mycket kontakt med verkligheten. Vi har presenterat scheman som ger 98 procent täckning av arbetstiden, men de tar det inte till sig, säger han.

Jonas Gadd håller med om att Veolia inte lyssnar.

-Vi talar för döva öron, säger han. Det är kaos i företaget, dålig struktur. De saknar helt den kompetens som behövs och blir störda när vi i personalen visar sig ha kunnandet, säger Jonas Gadd.

Nattgänget går hem för att avlösas av dagpersonalen. Ingen ska jobba än på ett tag, men gå strejkvakt är ett viktigt uppdrag. Nerges Yousif tycker att det kunde vara lite mer drag i strejken.

-Vänta en timme eller så, när det kommer mer folk, säger Sarah Andersson. Då kommer det att hända saker.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Oro för arbetsmiljön efter införande av id-kontroller

Oro för arbetsmiljön efter införande av id-kontroller

Det är första dagen med id-kontroller av passagerare som ska resa från Danmark till Sverige och det är nytt för såväl resenärer som tågpersonal på Öresundstågen. Läs mer

Klubben besviken efter strejken

Förra sommarens tågstrejk på Öresundståg sågs som en stor seger för Seko. Ett år efteråt går åsikterna isär om strejkens effekt. Läs mer

Sekos ordförande på Öresundståg avgår

Ordförande för Seko klubb på Öresundståg, Jens Kvist Christensen, lämnar sitt uppdrag. Läs mer

Veolia transport inte längre till salu

Veolia Transport är inte längre till salu. Det meddelade de franska ägarna i dag. Företaget ska istället återintegreras i ägarkoncernen Transdev. Läs mer

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva fortsätter att köra Östgötapendeln från första juni 2015. Avtalet löper på tio år med möjlighet att förlänga ytterligare fyra år. Läs mer

Veolia går Seko till mötes

Efter tågstrejken, som sågs som en stor seger för Seko, blev stämningen mellan fack och arbetsgivare dålig. Veolia motsatte sig många delar av avtalet. Men nu är man på rätt väg igen. Läs mer

Veolia tvistar om allt i det nya avtalet

En dryg månad efter att tågstrejken avslutades tvistar arbetsgivaren Veolia på nästan alla punkter i det nya avtalet. Inget av det som parterna kom överens om är klart. Läs mer

Dags att ta itu med konflikträtten

ALMEDALEN Hade Gunnar Schön, Veolias vd, fått bestämma själv och utan inblandning från facket hade heltiderna inom Öresundstrafiken varit fler. Denna kommentar till den avslutade strejken fällde han vid ett seminarium om konfliktreglerna som Almega ordnade i Almedalen. Läs mer

”Lockouten redan inledd”

Sekos lokala företrädare och medlemmar får inte komma in i Veolias lokaler på de olika stationeringsorterna. Det verkar som Veolias lockout redan är satt i verket. Läs mer

Politiker känner inget ansvar för konflikten

Den politiska ledningen för Region Skåne, som genom Skånetrafiken varit med och handlat upp Öresundstrafiken, tycker inte att det finns någon koppling mellan anbudsförfarandet och uppsägningarna på Veolia. Läs mer