Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Strejk mot våld i Metron

En sönderslagen näsa var ”droppen”. Förarna på Europas mest trafikerade metrolinje gick ut i en spontan strejk på torsdagen.

30 januari 2015 14:31

En passagerare klämdes fast mellan dörrarna. När konduktören gick ut ur förarkabinen för att hjälpa mannen, fick han näsan sönderslagen.

Passageraren försvann i folkvimlet. Men historien ledde igår (torsdag) till en spontan strejk, med konsekvenser för miljontals personer.

Europas mest trafikerade metrolinje stod plötsligt helt stilla.

Det handlar om den 11 mil långa pendeln RER A, som går från nordväst till öst, tvärsigenom Paris.

– Så här våldsamma händelser är ovanliga. För det mesta är ju förarna skyddade i sina kabiner. Det är värre på bussarna. Men händelsen var droppen. Vi är för hårt pressade, säger Thierry Babec. Han är generalsekreterare för det största facket bland förarna på linjen, UNSA RATP.

RER A har en kapacitet för att transportera 700 000 passagerare om dagen.

I genomsnitt ligger siffran på över en miljon.

– Vissa dagar är vi uppe i 1,2 miljoner resenärer. Under högtrafiken avgår ett tåg varannan minut. Det leder ju oundvikligen till att det blir köer. Och förseningar, berättar Thierry Babec.

Omkring 500 förare jobbar utmed linjen. Under den senaste tiden har pressen från ledningen ökat. Arbetsgivaren, det statligt ägda RATP, håller på att förhandla om ett nytt kontrakt med STIF, som ansvarar för kollektivtrafiken i Parisregionen.

Enligt fackbasen får förarna ofta bannor för förseningar som de inte kan göra något åt.

– Det finns egentligen inga privata bolag som konkurrerar med RATP. Framförallt för att det inte handlar om en lönsam affär. Men ändå använder man den fria konkurrensen som ett argument för att öka arbetstakten.

På fredagsmorgonen började trafiken fungera normalt igen.

RATP-ledningen fördömer både överfallet på konduktören och den spontana strejken.

Men har nu också lovat bot och bättring. Managementmetoderna ska ses över, för att pressen på förarna ska minska.

– Det är förstås bra. Men frågan är hur länge det löftet håller i verkligheten.

Thierry Babec säger att RER A-linjen kommer att förbli överbelastad fram tills i början av 2020-talet. Då är det meningen att nya förarlösa metrolinjer ska gå i en cirkel runt Paris.

Anna Trenning-Himmelsbach, frilansjournalist Frankrike
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Tarifflön

Ett lönesystem som bygger på anställningstid och yrkesgrupp.