Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Strejk mot våld i Metron

En sönderslagen näsa var ”droppen”. Förarna på Europas mest trafikerade metrolinje gick ut i en spontan strejk på torsdagen.

30 januari 2015 14:31

En passagerare klämdes fast mellan dörrarna. När konduktören gick ut ur förarkabinen för att hjälpa mannen, fick han näsan sönderslagen.

Passageraren försvann i folkvimlet. Men historien ledde igår (torsdag) till en spontan strejk, med konsekvenser för miljontals personer.

Europas mest trafikerade metrolinje stod plötsligt helt stilla.

Det handlar om den 11 mil långa pendeln RER A, som går från nordväst till öst, tvärsigenom Paris.

– Så här våldsamma händelser är ovanliga. För det mesta är ju förarna skyddade i sina kabiner. Det är värre på bussarna. Men händelsen var droppen. Vi är för hårt pressade, säger Thierry Babec. Han är generalsekreterare för det största facket bland förarna på linjen, UNSA RATP.

RER A har en kapacitet för att transportera 700 000 passagerare om dagen.

I genomsnitt ligger siffran på över en miljon.

– Vissa dagar är vi uppe i 1,2 miljoner resenärer. Under högtrafiken avgår ett tåg varannan minut. Det leder ju oundvikligen till att det blir köer. Och förseningar, berättar Thierry Babec.

Omkring 500 förare jobbar utmed linjen. Under den senaste tiden har pressen från ledningen ökat. Arbetsgivaren, det statligt ägda RATP, håller på att förhandla om ett nytt kontrakt med STIF, som ansvarar för kollektivtrafiken i Parisregionen.

Enligt fackbasen får förarna ofta bannor för förseningar som de inte kan göra något åt.

– Det finns egentligen inga privata bolag som konkurrerar med RATP. Framförallt för att det inte handlar om en lönsam affär. Men ändå använder man den fria konkurrensen som ett argument för att öka arbetstakten.

På fredagsmorgonen började trafiken fungera normalt igen.

RATP-ledningen fördömer både överfallet på konduktören och den spontana strejken.

Men har nu också lovat bot och bättring. Managementmetoderna ska ses över, för att pressen på förarna ska minska.

– Det är förstås bra. Men frågan är hur länge det löftet håller i verkligheten.

Thierry Babec säger att RER A-linjen kommer att förbli överbelastad fram tills i början av 2020-talet. Då är det meningen att nya förarlösa metrolinjer ska gå i en cirkel runt Paris.

Anna Trenning-Himmelsbach, frilansjournalist Frankrike
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Skyddsarbete

Under en pågående konflikt är arbetstagare skyldiga att utföra skyddsarbete. Skyddsarbete innebär arbete som fordras för att stänga ner ett pågående arbete på ett tekniskt försvarligt sätt eller arbete för att förebygga fara för människor eller skada på egendom.