Tre tunnelbanelinjer står stilla i Milano, de flesta tåg är inställda och busstrafiken fungerar inte i de flesta storstäderna. Uppslutningen kring 24-timmarsstrejken i Italien är enorm.
   – Missnöjet var stort redan innan, och när nu parlamentet röstat igenom en halvering av bidragen till den lokala trafiken är det mycket upprörda känslor bland våra medlemmar, konstaterar Giulio Moretti från ett av de största facken för järnvägare, OrSA.
   Alla facken som organiserar arbetarna inom kollektivtrafiken står bakom strejken. Anledningen utlystes den eftersom branschen är utan avtal sedan tre år tillbaka, men neddragningarna som kommit de senaste dagarna gjorde att den lönebiten kommit i skymundan.
   Järnvägsbolaget Trenitalia har dessutom den senaste månaden dragit ner på 134 tåg, och avskedat 800 arbetare som jobbade på nattågen. Samtidigt fortsätter järnvägen att lägga ut speciellt underhållsarbetet på externa företag, där arbetarna får sämre villkor och lägre lön, eftersom de andra bolagen inte är tvingade att använda sig av branschens kollektivavtal.
   – Jag har varit med och gjort den tekniska undersökningen av den stora olyckan i Viareggio 2009, och det har kommit fram att underhållet som lagts ut på ett annat företag inte gjorts på rätt sätt och att godsvagnen därför inte var säker. Vi anser att risken för försämringar av säkerheten är enorm nu när regeringen vill avreglera järnvägstrafiken helt, förklarar Giulio Moretti.
   Facken som deltar i strejken är OrSA, FILT-Cgil, FIT-Cisl, Uiltrasporti, UGL Trasporti, Faisa-Cisal och Fast.

Fotnot: Olyckan i Viareggio i juni 2009 orsakade 32 människors död. Ett godståg med gas tog eld efter att ha spårat ur.