Samtidigt tillkommer 34 nya jobb på de övriga orterna. Övertaliga erbjuds omplacering. 
   Skånetrafiken vill spara även på pendeltågen i Skåne, men Arriva, som kör Pågatågen, drabbas än så länge inte av några personalneddragningar. Ett antal tåg ställs in, men enligt Sekos klubbordförande Lars-Åke Persson, är det så få att bemanningen inte påverkas. 
   – Det pågår dock diskussioner mellan Arriva och Skånetrafiken inför hösten, det vet vi, säger han. 
   Personalminskningen på Öresundstågen gör att bemanningen minskar kraftigt på tågen. Redan idag förekommer regelbundet att tågvärdar misshandlas. 
   – Vi oroar oss för att personalens framtida arbetsmiljö bli ännu sämre och resenärernas trygghet. Skånetrafiken vill att färre personer ska göra samma jobb, men det går helt enkelt inte, säger Jonas Pincini, ordförande för Seko på Veolia, som kör Öresundstrafiken i Sverige.  
   I dag är det en tågvärd per tågsätt, vilket betyder upp till tre tågvärdar på ett tåg. Om besparingen slår igenom kan det istället bli en ensam tågvärd per helt tåg. Och samtidig förväntas dubbelbemanningen på kvällar och helger försvinna.
   – En tågvärd hinner inte kolla allas biljetter mellan exempelvis Lund och Malmö. Det tar en dryg kvart och ett fullt tåg har 600 passagerare, säger Jonas Pincini.
   Besparingen ska vara genomförd när vintertidtabellen börjar gälla i mitten av augusti. Facket hoppas kunna påverka politikerna att ändra fokus och försöka öka intäkterna istället. 
   – Om alla tågvärdar tar ut en kontrollavgift per dag ger det mer pengar än man sparar nu. Och det är fullt möjligt att genomföra, tror Jonas Pincini.
   Fackets krav är att det ska vara minst två tågvärdar som arbetar tillsammans.
   Mats Persson är folkpartist och ordförande för kollektivtrafiknämnden i Region Skåne, den nämnd som fördelar pengar till kollektivtrafiken och ytterst ansvarar för resurserna till Öresundstågen i Skåne. 
   Han vill inte kommentera besparingarna i Sekotidningen, utan säger att det hela tiden görs en översyn av Skånetrafikens verksamhet. Till tidningen Skånska Dagbladet säger Mats Persson att det är upp till Veolia och facket att klara ut besparingen, utan att tryggheten och arbetsmiljön blir sämre. Han hänvisar till den danska trafiken, där det är en tågvärd per tåg.
   Enligt uppgift till Sekotidningen är läget i Danmark så svårt att tågvärdarna inte går runt i tågen, utan stänger in sig i sina personalkupéer.