Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Stor ilska mot nya arbetstider

19 november 2008 05:54

–?Jag har jobbat på Posten i nio år. Det har alltid varit bra. Tills nu. Plötsligt har vi fått nya chefer och nya förslag. Jag gillar inte att klaga, men jag står inför min värsta situation nu, säger Inas Astersund.
Inas och hennes man Victor arbetar på var sitt skift på paketterminalen. Efter att båda bytt arbetsställe inom Posten flyttade familjen till Mölndal för att få närmare till jobbet.
Redan idag har de tvingats till en speciallösning för att få lämningen av barnen Daniel 6 år och Elinor 2 år till sexårsverksamhet och dagis att gå ihop. Efter mammaledigheten har Inas haft tjänstledigt en timma på morgonen.
–?Victor slutar jobba halv sju, då jag skulle ha börjat. Nu kör han raka vägen hem där barnen och jag står färdigklädda, sen kör han oss dit vi ska. Vi hinner precis.
Men när de nya arbetstiderna börjar går pusslet inte längre att lägga.
Hälften av alla heltidsanställda på nattskiftet tvingas börja och sluta 1,5 timme senare. Samtidigt ska alla som jobbar dag börja minst en halvtimma tidigare, en del så tidigt som 05.15. Finns inga frivilliga fördelas de förskjutna passen bland alla.
–?Dagis är inte öppet så att jag kan lämna barnen för att vara på jobbet ens klockan sex. Och jag kan inte ta tjänstledigt ännu fler timmar för att vänta på att Victor ska komma hem, det går inte ihop ekonomiskt. Jag vet inte hur vi ska göra, säger Inas Astersund förtvivlat.

Men det är inte enbart småbarnsföräldrar som får problem när dagskiftet tvingas börja tidigare. Det gör alla som inte kan köra egen bil till jobbet.
–?Om jag ska börja 05.15 får jag gå upp vid 23-tiden och åka hemifrån 23.59. Då är jag framme i Partille 01.42, där jag får sitta och vänta tills att någon kan hämta upp mig eller tills att första bussen går 06.00, säger Jennie Boustedt.
Jennie är en av många som sökte sig till Härrydaterminalen för att få en heltidstjänst. Då utlovade Posten kollektivtrafik och även egen hämtservice från Partille, som upphörde i somras. Återstår endast samåkning.
–?Men arbetsgivaren kan ju inte förlita sig på ett fåtal med körkort. Faller en chaufför bort så står fyra där och kommer inte till jobbet. Det sätter en oerhörd press på dem som har bil och körkort. Posten kör över oss, leker med oss.
Fackklubbsordförande Håkan Hallengren är på krigsstigen:
–?De nya tiderna är en klar försämring, inte minst arbetsmiljömässigt. Det är en så stor förändring att arbetsgivaren skulle ha förhandlat. De lever inte heller upp till jämställdhetslagens regler om att underlätta för att förena föräldraskap med arbete. Vi menar att det finns andra sätt att lösa det här på, säger han.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Avtal

En överenskommelse mellan två parter, se även kollektivavtal.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer