Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Stor ilska mot nya arbetstider

19 november 2008 05:54

–?Jag har jobbat på Posten i nio år. Det har alltid varit bra. Tills nu. Plötsligt har vi fått nya chefer och nya förslag. Jag gillar inte att klaga, men jag står inför min värsta situation nu, säger Inas Astersund.
Inas och hennes man Victor arbetar på var sitt skift på paketterminalen. Efter att båda bytt arbetsställe inom Posten flyttade familjen till Mölndal för att få närmare till jobbet.
Redan idag har de tvingats till en speciallösning för att få lämningen av barnen Daniel 6 år och Elinor 2 år till sexårsverksamhet och dagis att gå ihop. Efter mammaledigheten har Inas haft tjänstledigt en timma på morgonen.
–?Victor slutar jobba halv sju, då jag skulle ha börjat. Nu kör han raka vägen hem där barnen och jag står färdigklädda, sen kör han oss dit vi ska. Vi hinner precis.
Men när de nya arbetstiderna börjar går pusslet inte längre att lägga.
Hälften av alla heltidsanställda på nattskiftet tvingas börja och sluta 1,5 timme senare. Samtidigt ska alla som jobbar dag börja minst en halvtimma tidigare, en del så tidigt som 05.15. Finns inga frivilliga fördelas de förskjutna passen bland alla.
–?Dagis är inte öppet så att jag kan lämna barnen för att vara på jobbet ens klockan sex. Och jag kan inte ta tjänstledigt ännu fler timmar för att vänta på att Victor ska komma hem, det går inte ihop ekonomiskt. Jag vet inte hur vi ska göra, säger Inas Astersund förtvivlat.

Men det är inte enbart småbarnsföräldrar som får problem när dagskiftet tvingas börja tidigare. Det gör alla som inte kan köra egen bil till jobbet.
–?Om jag ska börja 05.15 får jag gå upp vid 23-tiden och åka hemifrån 23.59. Då är jag framme i Partille 01.42, där jag får sitta och vänta tills att någon kan hämta upp mig eller tills att första bussen går 06.00, säger Jennie Boustedt.
Jennie är en av många som sökte sig till Härrydaterminalen för att få en heltidstjänst. Då utlovade Posten kollektivtrafik och även egen hämtservice från Partille, som upphörde i somras. Återstår endast samåkning.
–?Men arbetsgivaren kan ju inte förlita sig på ett fåtal med körkort. Faller en chaufför bort så står fyra där och kommer inte till jobbet. Det sätter en oerhörd press på dem som har bil och körkort. Posten kör över oss, leker med oss.
Fackklubbsordförande Håkan Hallengren är på krigsstigen:
–?De nya tiderna är en klar försämring, inte minst arbetsmiljömässigt. Det är en så stor förändring att arbetsgivaren skulle ha förhandlat. De lever inte heller upp till jämställdhetslagens regler om att underlätta för att förena föräldraskap med arbete. Vi menar att det finns andra sätt att lösa det här på, säger han.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Hängavtal

Ett kollektivavtal mellan en facklig organisation och en arbetsgivare som inte är medlem i en arbetsgivarorganisation. Avtalet ”hänger” på det kollektivavtal som träffats mellan det fackförbund och den arbetsgivarorganisation har avtalsrätten inom avtalsområdet.