Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Stor ilska mot nya arbetstider

19 november 2008 05:54

–?Jag har jobbat på Posten i nio år. Det har alltid varit bra. Tills nu. Plötsligt har vi fått nya chefer och nya förslag. Jag gillar inte att klaga, men jag står inför min värsta situation nu, säger Inas Astersund.
Inas och hennes man Victor arbetar på var sitt skift på paketterminalen. Efter att båda bytt arbetsställe inom Posten flyttade familjen till Mölndal för att få närmare till jobbet.
Redan idag har de tvingats till en speciallösning för att få lämningen av barnen Daniel 6 år och Elinor 2 år till sexårsverksamhet och dagis att gå ihop. Efter mammaledigheten har Inas haft tjänstledigt en timma på morgonen.
–?Victor slutar jobba halv sju, då jag skulle ha börjat. Nu kör han raka vägen hem där barnen och jag står färdigklädda, sen kör han oss dit vi ska. Vi hinner precis.
Men när de nya arbetstiderna börjar går pusslet inte längre att lägga.
Hälften av alla heltidsanställda på nattskiftet tvingas börja och sluta 1,5 timme senare. Samtidigt ska alla som jobbar dag börja minst en halvtimma tidigare, en del så tidigt som 05.15. Finns inga frivilliga fördelas de förskjutna passen bland alla.
–?Dagis är inte öppet så att jag kan lämna barnen för att vara på jobbet ens klockan sex. Och jag kan inte ta tjänstledigt ännu fler timmar för att vänta på att Victor ska komma hem, det går inte ihop ekonomiskt. Jag vet inte hur vi ska göra, säger Inas Astersund förtvivlat.

Men det är inte enbart småbarnsföräldrar som får problem när dagskiftet tvingas börja tidigare. Det gör alla som inte kan köra egen bil till jobbet.
–?Om jag ska börja 05.15 får jag gå upp vid 23-tiden och åka hemifrån 23.59. Då är jag framme i Partille 01.42, där jag får sitta och vänta tills att någon kan hämta upp mig eller tills att första bussen går 06.00, säger Jennie Boustedt.
Jennie är en av många som sökte sig till Härrydaterminalen för att få en heltidstjänst. Då utlovade Posten kollektivtrafik och även egen hämtservice från Partille, som upphörde i somras. Återstår endast samåkning.
–?Men arbetsgivaren kan ju inte förlita sig på ett fåtal med körkort. Faller en chaufför bort så står fyra där och kommer inte till jobbet. Det sätter en oerhörd press på dem som har bil och körkort. Posten kör över oss, leker med oss.
Fackklubbsordförande Håkan Hallengren är på krigsstigen:
–?De nya tiderna är en klar försämring, inte minst arbetsmiljömässigt. Det är en så stor förändring att arbetsgivaren skulle ha förhandlat. De lever inte heller upp till jämställdhetslagens regler om att underlätta för att förena föräldraskap med arbete. Vi menar att det finns andra sätt att lösa det här på, säger han.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Kollektivavtal

Ett skriftligt avtal mellan arbetstagar- och arbetsgivarorganisation om löner och andra anställningsvillkor. Finns både på central och lokal nivå.