Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Stor ilska mot nya arbetstider

19 november 2008 05:54

–?Jag har jobbat på Posten i nio år. Det har alltid varit bra. Tills nu. Plötsligt har vi fått nya chefer och nya förslag. Jag gillar inte att klaga, men jag står inför min värsta situation nu, säger Inas Astersund.
Inas och hennes man Victor arbetar på var sitt skift på paketterminalen. Efter att båda bytt arbetsställe inom Posten flyttade familjen till Mölndal för att få närmare till jobbet.
Redan idag har de tvingats till en speciallösning för att få lämningen av barnen Daniel 6 år och Elinor 2 år till sexårsverksamhet och dagis att gå ihop. Efter mammaledigheten har Inas haft tjänstledigt en timma på morgonen.
–?Victor slutar jobba halv sju, då jag skulle ha börjat. Nu kör han raka vägen hem där barnen och jag står färdigklädda, sen kör han oss dit vi ska. Vi hinner precis.
Men när de nya arbetstiderna börjar går pusslet inte längre att lägga.
Hälften av alla heltidsanställda på nattskiftet tvingas börja och sluta 1,5 timme senare. Samtidigt ska alla som jobbar dag börja minst en halvtimma tidigare, en del så tidigt som 05.15. Finns inga frivilliga fördelas de förskjutna passen bland alla.
–?Dagis är inte öppet så att jag kan lämna barnen för att vara på jobbet ens klockan sex. Och jag kan inte ta tjänstledigt ännu fler timmar för att vänta på att Victor ska komma hem, det går inte ihop ekonomiskt. Jag vet inte hur vi ska göra, säger Inas Astersund förtvivlat.

Men det är inte enbart småbarnsföräldrar som får problem när dagskiftet tvingas börja tidigare. Det gör alla som inte kan köra egen bil till jobbet.
–?Om jag ska börja 05.15 får jag gå upp vid 23-tiden och åka hemifrån 23.59. Då är jag framme i Partille 01.42, där jag får sitta och vänta tills att någon kan hämta upp mig eller tills att första bussen går 06.00, säger Jennie Boustedt.
Jennie är en av många som sökte sig till Härrydaterminalen för att få en heltidstjänst. Då utlovade Posten kollektivtrafik och även egen hämtservice från Partille, som upphörde i somras. Återstår endast samåkning.
–?Men arbetsgivaren kan ju inte förlita sig på ett fåtal med körkort. Faller en chaufför bort så står fyra där och kommer inte till jobbet. Det sätter en oerhörd press på dem som har bil och körkort. Posten kör över oss, leker med oss.
Fackklubbsordförande Håkan Hallengren är på krigsstigen:
–?De nya tiderna är en klar försämring, inte minst arbetsmiljömässigt. Det är en så stor förändring att arbetsgivaren skulle ha förhandlat. De lever inte heller upp till jämställdhetslagens regler om att underlätta för att förena föräldraskap med arbete. Vi menar att det finns andra sätt att lösa det här på, säger han.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

Därför skvallras det på arbetsplatser

Därför skvallras det på arbetsplatser

Har det alltid funnits skitsnack, skvaller och grupperingar på arbetsplatser, och går det att göra något åt det? Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Trafikverket har en "skyldighet att agera" mot bristerna. Det menar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) efter tidningen Arbetets avslöjande om arbetsmiljöbrister på bygget av Förbifart Stockholm. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

170 personer varslas när Crane AB flyttar sedeltryckeriet från Tumba pappersbruk till Malta. Dessutom berörs ett 60-tal bemanningsanställda av flyttbeskedet. Läs mer

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

”Vi har den lägsta ungdomsarbetslösheten på 15 år.” Så skrev Socialdemokraternas partiledare och Sveriges statsminister Stefan Löfven på DN debatt den 26 februari i år. Vi kollar om det stämmer. Läs mer

Livsfarlig arbetsmiljö vid tunnelbygge

Livsfarlig arbetsmiljö vid tunnelbygge

Livsfarliga brister i sprängmedelshanteringen och farliga maskiner. Arbetsmiljöverket riktar hård kritik mot allvarliga brister i arbetsmiljön hos en av Trafikverkets underentreprenörer som arbetar med Förbifart Stockholm. Det skriver tidningen Arbetet. Läs mer

Shekarabi mötte anställda i tunnelbanan

Shekarabi mötte anställda i tunnelbanan

Höjd pensionsålder och socialdemokraternas utredning om strejkrätten var infekterade frågor när civilminister Ardalan Shekarabi besökte tunnelbaneanställda i Stockholm. Dessutom fick han en tur i förarhytten. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Reallönesänkning

Hur köpkraften förändras under tiden. En reallönesänkning gör att man kan köpa färre varor och tjänster än tidigare.