Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Debatt

Stoppa den farliga konkurrensen

Rörlighet på den Europeisk arbetsmarknaden behöver kompletteras med kollektivavtal och tydliga regler, i Sverige ska det vara svenska kollektivavtal.

21 oktober 2013 10:22

Anledningen till att vi så högt eftersträvar detta är för att kollektivavtal är konkurrensneutrala. Det innebär att alla företag som är verksamma på den svenska arbetsmarknaden har samma grundvillkor och en sund konkurrens kan upprätthållas. Om vi tillåter att vissa företag kan konkurrera med sämre villkor för de anställda och därigenom vinna ekonomiska fördelar kommer vårt inhemska näringsliv att sakta men säkert få avstå sina vinster för att kunna hänga med i konkurrensen. Självklart ska vi delta i arbetet för en större öppenhet, mångfald och rörlighet men den utvidgade arbetsmarknaden får aldrig innebära att löntagare ställs mot varandra eller att en sund konkurrens sätts ur spel.

Vi har nog alla läst om lastbilschaufförer och byggnadsarbetare från andra länder som arbetar på orimliga villkor men problemet är mycket större, för hela vår välfärd drabbas av att skatteintäkterna minskar.

Om offentlig sektor vid upphandling kräver svenska kollektivavtal för företag som vill delta i anbudsgivningen skulle många av dagens problem lösa sig själva. Om polisen och skattemyndigheten fick större befogenheter så skulle problemet med långa entreprenörskedjor kunna undvikas. Ju längre ner i kedjan desto vanligare är det att det förekommer oseriösa aktörer och i vissa fall rent kriminella. Skattefusk, svartarbete, utnyttjande av utländsk arbetskraft, lönedumpning, säkerhetsbrister och arbetsmiljöproblem breder ut sig.

Löntagare konkurrerar med varandra med hjälp av löner, hälsa och ibland livet som insats. Alla de seriösa företagare som vill göra rätt för sig och följa svenska regler och avtal får svårt i konkurrensen med de företag som erbjuder jobbet för halva kostnaden.

Problemet med okontrollerade underentreprenörskedjor, oseriösa aktörer, lönedumpning och avsaknad av avtal och regleringar ser vi på flera håll på svensk arbetsmarknad. Avslöjande tv-reportage har visat hur skogsarbetare från tredje land luras till Sverige med löften om avtalsenliga villkor. Inom åkeribranschen pressas lönerna till skamliga nivåer och lastbilschaufförerna lever under omänskliga förhållanden, helt utan rättigheter eller möjlighet att påverka sin situation. Hästköttskandalen har riktat ljuset på livsmedelsbranschen där fenomenet underleverantörskedjor har blottat sina yttersta baksidor.

I flera andra länder som Norge och Finland finns exempel på där man lyckats lösa ansvarsfrågan och kommit långt med att stävja de problem som Sverige dras med. I Norge har man sedan flera år tillämpat något som kallas Solidaransvar. Det innebär att huvudentreprenören tar ansvaret för hela entreprenörskedjan. Följderna har inte låtit vänta på sig med förbättrad arbetsmiljö, minskat fusk och färre olyckor.

Som fackligt aktiva och socialdemokrater vill vi få bort politiska beslut som bidrar till en utveckling där allt fler oseriösa aktörer släpps in på marknaden och därför krävs det krafttag från alla politiska nivåer i frågan.

Det ska vara svenska kollektivavtal på svensk arbetsmarknad det gynnar alla, både anställda som företagare.

6 F Fackförbund i samverkan. Kjelle Lundgren Fastighets, Bjarne Ringdahl Seko, Mattias Spångberg Byggnads, Stefan Andersson Målarna, Jan-Erik Arvidsson Elektrikerna
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Löneutvecklingsgaranti

Se Förtjänstutvecklingsgaranti.