För Tvärbanan och Nockebybanan innebär beslutet, av allt att döma, att konduktörerna försvinner.  Det står inte uttryckligen i beslutet, men idag finns inga konduktörer på de båda spårvagnslinjerna. Och mycket lite talar för att de kommer tillbaka. Flertalet konduktörer har andra jobb i dag.

Vad som händer på Roslagsbanan, Saltsjöbanan och Lidingöbanan återstår att se.

Helena Wallin, ordförande för Seko på Roslagsbanan, säger i en kommentar, att hon och klubben inte har gett upp tanken på att personal ska finnas ombord på tågen.

-De kan sätta upp biljettstolpar, visst, men de måste ha någon personal ombord så länge vi klassas som järnväg. Det behövs någon som kan ge signal till föraren när det är okej att stänga dörrarna, säger hon.

Inte heller klubben på Tvärbanan är redo att ge upp kampen för konduktörerna.

-Vi vill ha våra konduktörer kvar, oavsett betalningssätt, säger Lina Yafi, ordförande.

Den försöksverksamhet som bedrivits under 2016 där valideringsstolpar har ersatt konduktörerna på Tvärbanan och Nockebybanan har, enligt Trafikförvaltningen, lett till fler betalande resenärer. Det är också huvudargumentet för att låta stolparna vara kvar och ersätta konduktörerna som betalningsalternativ. Ett annat är att Arbetsmiljöverket ställt krav på den utrustning som konduktörerna haft tidigare.

Seko menar att beräkningarna av intäkterna inte är rättvisande eftersom förhållandena under försöksperioden och jämförelseperioden inte varit likvärdiga.

-De har exempelvis haft fler kontroller under försöket och de perioder som jämförs är inte likvärdiga, säger Lina Yafi, ordförande för Sekos klubb på Tvärbanan.

Seko hävdar också att det går att ta fram utrustning som inte ger belastningsskador.

Helena Wallin pekar även på att lokalbanorna saknar spärrlinjer.

-Nu skapar trafikförvaltningen/SL det bästa fusksystemet i hela trafiken. För den som vill fuska blir det enkelt att bara kliva på tåget, säger hon.

Kostnaden för att införa stolpar på samtliga linjer beräknas bli 40 miljoner kronor. Försöket har kostat 19 miljoner. Avtalet med Arriva, som kör trafiken och som kommer att bestämma om konduktörernas framtid, ska också ses över.

Den rödgröna minoriteten i trafiknämnden är kritiska till att beslutsunderlaget skickades ut bara en vecka innan beslut.