Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Stolparna blir kvar på Stockholms lokalbanor

Stolparna blir permanenta på lokalbanorna i Stockholm. Det beslutade trafiknämnden i Stockholm läns landsting i går. Beslutet innebär att det installeras valideringsstolpar på samtliga linjer, utom Spårväg city där frågan ska utredas.

22 mars 2017 10:21

För Tvärbanan och Nockebybanan innebär beslutet, av allt att döma, att konduktörerna försvinner.  Det står inte uttryckligen i beslutet, men idag finns inga konduktörer på de båda spårvagnslinjerna. Och mycket lite talar för att de kommer tillbaka. Flertalet konduktörer har andra jobb i dag.

Vad som händer på Roslagsbanan, Saltsjöbanan och Lidingöbanan återstår att se.

Helena Wallin, ordförande för Seko på Roslagsbanan, säger i en kommentar, att hon och klubben inte har gett upp tanken på att personal ska finnas ombord på tågen.

-De kan sätta upp biljettstolpar, visst, men de måste ha någon personal ombord så länge vi klassas som järnväg. Det behövs någon som kan ge signal till föraren när det är okej att stänga dörrarna, säger hon.

Inte heller klubben på Tvärbanan är redo att ge upp kampen för konduktörerna.

-Vi vill ha våra konduktörer kvar, oavsett betalningssätt, säger Lina Yafi, ordförande.

Den försöksverksamhet som bedrivits under 2016 där valideringsstolpar har ersatt konduktörerna på Tvärbanan och Nockebybanan har, enligt Trafikförvaltningen, lett till fler betalande resenärer. Det är också huvudargumentet för att låta stolparna vara kvar och ersätta konduktörerna som betalningsalternativ. Ett annat är att Arbetsmiljöverket ställt krav på den utrustning som konduktörerna haft tidigare.

Seko menar att beräkningarna av intäkterna inte är rättvisande eftersom förhållandena under försöksperioden och jämförelseperioden inte varit likvärdiga.

-De har exempelvis haft fler kontroller under försöket och de perioder som jämförs är inte likvärdiga, säger Lina Yafi, ordförande för Sekos klubb på Tvärbanan.

Seko hävdar också att det går att ta fram utrustning som inte ger belastningsskador.

Helena Wallin pekar även på att lokalbanorna saknar spärrlinjer.

-Nu skapar trafikförvaltningen/SL det bästa fusksystemet i hela trafiken. För den som vill fuska blir det enkelt att bara kliva på tåget, säger hon.

Kostnaden för att införa stolpar på samtliga linjer beräknas bli 40 miljoner kronor. Försöket har kostat 19 miljoner. Avtalet med Arriva, som kör trafiken och som kommer att bestämma om konduktörernas framtid, ska också ses över.

Den rödgröna minoriteten i trafiknämnden är kritiska till att beslutsunderlaget skickades ut bara en vecka innan beslut.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”En fruktansvärd tragedi”

Den man som avled efter att ha blivit påkörd av ett tåg utanför Arboga arbetade inte på spåret, som tidigare uppgivits. I stället handlade det om kabelarbete en bit från järnvägen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Banarbetare omkom efter påkörning

En banarbetare i 50-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Mannen arbetade i spåret öster om Arboga då han blev påkörd av ett SJ-tåg. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Hot och våld
Robert uppmanar att anmäla alla hot

Robert uppmanar att anmäla alla hot

Tågvärden Robert Munkstierna ser en stor ökning av hotfulla situationer i sitt arbete de senaste åren, men det syns inte i statistiken. Han vet att många inte tycker att det lönar sig att rapportera incidenter, men vill uppmana alla kollegor att göra just det. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

”Vi jagar fläckar hela dagarna”

Aferdita Bajrami städar Världskulturmuseet i Göteborg. Hon stortrivs på jobbet. Läs mer

Lönebildning

Den process som styr hur lönerna bestäms.