Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Krönika

Stockholm säljs ut

Det offentliga rummet blir mer privat och kommersiellt, skriver Göran Rosenberg som ser Stockholm förvandlas till ett rätt fult rikemansreservat. Han vill istället se politiker som vågar ta strid mot giriga exploatörer, som Londons nya borgmästare lovat göra.

15 juni 2016 10:28

Mittemot centralstationen i Stockholm reser sig ett av de i mina ögon fulaste hus som byggts på senare tid, en sjösjukeframkallande kombination av tågstation, hotell och lyxbostäder.

Och då är konkurrensen vad gäller osköna byggprojekt i Stockholm numera hård eftersom staden gjort det till en affärsidé att låta kortsiktiga exploateringsintressen gå före långsiktiga planeringsintressen.

Högste budgivare på varje plätt exploaterbar central mark får bygga snart sagt vadsomhelst och hursomhelst.

Och råkar den mark exploatörerna traktar efter inte vara ledig så river man gärna något gammalt kulturminnesmärke, Tullhuset på Blasieholmen till exempel, eller naggar någon park i kanten, Kungsträdgården till exempel, eller låter befintliga hus bebyggas på höjden, ibland med små skyskrapor, som Trygg Hansa-huset på Kungsholmen till exempel, eller skrotar en av världens vackraste trafiklösningar för att frigöra mer mark för kommersiell exploatering, som Slussen.

Den som till äventyrs letar efter planer på utbyggnader av det som i högtidliga sammanhang kallas det offentliga rummet, parker och torg, får i Stockholm leta noga. Det offentliga rummet har i allt större utsträckning privatiserats och kommersialiserats, och vill man hitta nya fläckar av grönt så får man se till att ha tillträde till någon av de privata takträdgårdar som nu byggs, exempelvis på Sveavägen 44.

Ibland får jag höra att Stockholm måste bygga tätare och högre eftersom det råder brist på bostäder, men frågan är vilka som kommer att ha råd att bo i ett Stockholm där markexploatörerna i praktiken bestämmer vad som ska byggas och för vem.

I Stockholms fulaste nybygge, där det längst ner ska öppnas en ny pendeltågstation, Stockholm City, med tillhörande shoppinggalleria (vilket är vad som numera menas med offentligt rum), ska högst upp säljas nitton lägenheter där en etta kostar tolv miljoner kronor och en trea tjugofyra miljoner, vilket är statliga fastighetsbolaget Jernhusens bidrag till lösningen av bostadsbristen i Stockholm, vilket i sin tur visar att inte heller staten verkar ha några skrupler vad gäller att sätta kortsiktig exploatering före långsiktig planering.

I sista hand är det naturligtvis våra valda politiker som bär ansvaret för att Stockholm i rask takt är på väg att bli exploateringsstyrt rikemansreservat, precis som London, där normala inkomsttagare inte längre göre sig besvär.

Med den skillnaden att i London har den nyvalde borgmästaren, Zadiq Khan, sagt att han vill vända utvecklingen genom att ställa sociala krav på exploateringen av staden, exempelvis att femtio procent av alla nya bostäder ska vara ”genuint överkomliga”.

Han har också sagt att han är beredd att ta strid mot ”giriga exploatörer som vill ha maximum bang for their buck”.

När får vi höra en politiker i Stockholm säga något liknande?

Göran Rosenberg, journalist och författare
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

14 kommentarer

  1. Linda Åberg Luthman

    Det bästa jag läst på länge!
    Stockholm kommer bli en gated community för rikemännen till slut. Fattas bara murar och tullar.

    Demokratibegreppet BOSTAD ÅT ALLA har lämnat oss i sorg och saknad.
    Det fattas oss!

  2. KMT

    London hade blitzen, Vietnam hade Henry Kissinger och Stockholm hade Hjalmar Mehr. Hans ande svävar alltjämt över huvudstaden.

  3. Sissel Wibom

    Man kan också räkna in gångstråken i tunnelbanan som blir trångre och trängre pga affärslokaler ex Hornstull, T- centralen, Örstermalmstorg.

  4. Björn Pettersson

    ”Alltid händer något”, sa Hjalmar Mehr och satte spaden i Brunkebergsåsen; därmed jämnades Klarakvarteren med marken och nästan 20 meter till och han var ju politiker.

  5. Rose-Marie Hegedüs

    Avveckla idiotsystemet med BR!

  6. Thomas Wingstedt

    Ja, så länge vi har Mogert (med bl a en kommentar om Mark o Miljödomstolens avslag gällande ett hus på Värtavägen:”Dom ska fan inte lägga sig i….”) och del andra i stadshuset så lär vi få se en hel del förstörelse. PS.Heder åt Kungen och Drottning Silvia som gått emot Nobelmonstret och rivningen av Tullhuset.

  7. Carina

    Ja och på den lilla parken i Gubbängen ska det byggas två hus, studentbostäder varav det ena är ritat som ett ufo
    Förstör den gamla 40 -talsbebyggelsen
    Men lyssnar politikerna på de boende..? Nej
    Skandal!

  8. Åke

    Oj, är det SM i NIMBY-floskler? Den här texten är så full av trams att man inte vet hur man ska ens börja plocka isär den.

  9. Tomas Ossowicki

    Jag delar Göran Rosenbergs synpunkter! Det är betydelsefullt att den äldre, känsliga delen av staden på de centrala öarna och malmarna hanteras varsamt så att karaktären bevaras. På senare år har förstörelsen återupptagits och vi har tyvärr fått en ny Hjalmar Mehr – personifierad i stadsbyggnadsborgarrådet Roger Mogert (S). Att Mogert, Nobel Stiftelsen och arkitekten kan komma på tanken att bygga ett fyrkantigt jättehus i guld på Blasieholmen synes vara huvudlöst. Anmärkningsvärt är också uttalandet från Mogert att han ”känner sig hedrad av att Apple vill etablera sig i Stockholm” genom att bygga en telefon- och IT-hall i Kungsträdgården. Sanningen är att Apple har varit etablerat i Stockholm sedan mitten av 1980-talet, då inhandlade undertecknad Macintosch-datorer från Apple till det företag jag arbetade på. Sedan många år finns Apple representerade i åtskilliga butiker och utställningslokaler i Stockholms City med omnejd. Man undrar vad som pågår? Varför vill någon ha en elektronikbutik i Kungsträdgården?
    På något sätt måste vi medborgare få stopp på dessa våldtäkter på staden innan det är för sent, men hur? En ny ”Alm-strid”?

  10. Mårten

    Kungsträdgården naggades i kanten redan när staden upplät restaurangtomten till Handelskammaren.

    Visst är det tråkigt att intäktsmaximera. Oron för boendet är befogad, men kommentaren om Slussen är mest trams då skövlingen av platsen ägde rum redan på 30-talet, till förmån för en plats byggd primärt för bilar och med människorna nedtryckta i underjorden.

    Mårten

  11. Kalle Karlsson

    Man skulle ju kunna tro att det är vänstern som skulle stå på den lilla människans sida men som Ebba en gång sjöng, Staten och kapitalet sitter i samma båt och fan vet om inte sossarna är dom som spelar mest med kapitalet.

    Fö så har Rosenberg fel om Slussen. Det enda som är unikt med trafiklösningen är platsen, inga andra har väl byggt en sådan vid en stads gamla delar.

    Inte Mehr Mogert!

  12. britt-marie

    Håller helt med dig! Jag är kolonist i riksby koloniförening, ett 85-årigt koloniområde i Bromma där Stadsbyggnadskontoret på politikernas begäran lagt förslag att 4000 bostäder ska byggas på bekostnad av ett välskött område och över 200 kolonistugor. Vi kolonister har startat en webbsida”Låt kolonin leva” för att ge information och skapa motstånd för exploateringen av vårt område.

  13. Gunilla Runnquist

    Jag sörjer den gamla fina Slussen – Plan B var överlägsen ”Den nya Slussen” som Storbyggbolagen och andra ekonomiska intressen fick med sig politikerna i fullmäktige att besluta om – mot bättre vetande. Det är en veritabel skandal.

  14. Bo G Hall

    Och ändå nämner inte Rosenberg den mycket märkliga – och storartat fula -byggnad som inrymts mellan Centralstationen och Stadshuset och som närmast ser ut som en sönderblåst brädgård. Sedd från Riddarfjärden är den vedervärdig.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Huvudorganisationer

Arbetstagarsidans huvudorganisationer är Landsorganisationen, LO, Tjänstemännens centralorganisation, TCO och Sveriges akademikers centralorganisation, Saco. Seko är en del av LO.

Arbetsgivarsidans huvudorganisation är Svenskt Näringsliv.