Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Krönika

Stockholm säljs ut

Det offentliga rummet blir mer privat och kommersiellt, skriver Göran Rosenberg som ser Stockholm förvandlas till ett rätt fult rikemansreservat. Han vill istället se politiker som vågar ta strid mot giriga exploatörer, som Londons nya borgmästare lovat göra.

15 juni 2016 10:28

Mittemot centralstationen i Stockholm reser sig ett av de i mina ögon fulaste hus som byggts på senare tid, en sjösjukeframkallande kombination av tågstation, hotell och lyxbostäder.

Och då är konkurrensen vad gäller osköna byggprojekt i Stockholm numera hård eftersom staden gjort det till en affärsidé att låta kortsiktiga exploateringsintressen gå före långsiktiga planeringsintressen.

Högste budgivare på varje plätt exploaterbar central mark får bygga snart sagt vadsomhelst och hursomhelst.

Och råkar den mark exploatörerna traktar efter inte vara ledig så river man gärna något gammalt kulturminnesmärke, Tullhuset på Blasieholmen till exempel, eller naggar någon park i kanten, Kungsträdgården till exempel, eller låter befintliga hus bebyggas på höjden, ibland med små skyskrapor, som Trygg Hansa-huset på Kungsholmen till exempel, eller skrotar en av världens vackraste trafiklösningar för att frigöra mer mark för kommersiell exploatering, som Slussen.

Den som till äventyrs letar efter planer på utbyggnader av det som i högtidliga sammanhang kallas det offentliga rummet, parker och torg, får i Stockholm leta noga. Det offentliga rummet har i allt större utsträckning privatiserats och kommersialiserats, och vill man hitta nya fläckar av grönt så får man se till att ha tillträde till någon av de privata takträdgårdar som nu byggs, exempelvis på Sveavägen 44.

Ibland får jag höra att Stockholm måste bygga tätare och högre eftersom det råder brist på bostäder, men frågan är vilka som kommer att ha råd att bo i ett Stockholm där markexploatörerna i praktiken bestämmer vad som ska byggas och för vem.

I Stockholms fulaste nybygge, där det längst ner ska öppnas en ny pendeltågstation, Stockholm City, med tillhörande shoppinggalleria (vilket är vad som numera menas med offentligt rum), ska högst upp säljas nitton lägenheter där en etta kostar tolv miljoner kronor och en trea tjugofyra miljoner, vilket är statliga fastighetsbolaget Jernhusens bidrag till lösningen av bostadsbristen i Stockholm, vilket i sin tur visar att inte heller staten verkar ha några skrupler vad gäller att sätta kortsiktig exploatering före långsiktig planering.

I sista hand är det naturligtvis våra valda politiker som bär ansvaret för att Stockholm i rask takt är på väg att bli exploateringsstyrt rikemansreservat, precis som London, där normala inkomsttagare inte längre göre sig besvär.

Med den skillnaden att i London har den nyvalde borgmästaren, Zadiq Khan, sagt att han vill vända utvecklingen genom att ställa sociala krav på exploateringen av staden, exempelvis att femtio procent av alla nya bostäder ska vara ”genuint överkomliga”.

Han har också sagt att han är beredd att ta strid mot ”giriga exploatörer som vill ha maximum bang for their buck”.

När får vi höra en politiker i Stockholm säga något liknande?

Göran Rosenberg, journalist och författare
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

14 kommentarer

  1. Linda Åberg Luthman

    Det bästa jag läst på länge!
    Stockholm kommer bli en gated community för rikemännen till slut. Fattas bara murar och tullar.

    Demokratibegreppet BOSTAD ÅT ALLA har lämnat oss i sorg och saknad.
    Det fattas oss!

  2. KMT

    London hade blitzen, Vietnam hade Henry Kissinger och Stockholm hade Hjalmar Mehr. Hans ande svävar alltjämt över huvudstaden.

  3. Sissel Wibom

    Man kan också räkna in gångstråken i tunnelbanan som blir trångre och trängre pga affärslokaler ex Hornstull, T- centralen, Örstermalmstorg.

  4. Björn Pettersson

    ”Alltid händer något”, sa Hjalmar Mehr och satte spaden i Brunkebergsåsen; därmed jämnades Klarakvarteren med marken och nästan 20 meter till och han var ju politiker.

  5. Rose-Marie Hegedüs

    Avveckla idiotsystemet med BR!

  6. Thomas Wingstedt

    Ja, så länge vi har Mogert (med bl a en kommentar om Mark o Miljödomstolens avslag gällande ett hus på Värtavägen:”Dom ska fan inte lägga sig i….”) och del andra i stadshuset så lär vi få se en hel del förstörelse. PS.Heder åt Kungen och Drottning Silvia som gått emot Nobelmonstret och rivningen av Tullhuset.

  7. Carina

    Ja och på den lilla parken i Gubbängen ska det byggas två hus, studentbostäder varav det ena är ritat som ett ufo
    Förstör den gamla 40 -talsbebyggelsen
    Men lyssnar politikerna på de boende..? Nej
    Skandal!

  8. Åke

    Oj, är det SM i NIMBY-floskler? Den här texten är så full av trams att man inte vet hur man ska ens börja plocka isär den.

  9. Tomas Ossowicki

    Jag delar Göran Rosenbergs synpunkter! Det är betydelsefullt att den äldre, känsliga delen av staden på de centrala öarna och malmarna hanteras varsamt så att karaktären bevaras. På senare år har förstörelsen återupptagits och vi har tyvärr fått en ny Hjalmar Mehr – personifierad i stadsbyggnadsborgarrådet Roger Mogert (S). Att Mogert, Nobel Stiftelsen och arkitekten kan komma på tanken att bygga ett fyrkantigt jättehus i guld på Blasieholmen synes vara huvudlöst. Anmärkningsvärt är också uttalandet från Mogert att han ”känner sig hedrad av att Apple vill etablera sig i Stockholm” genom att bygga en telefon- och IT-hall i Kungsträdgården. Sanningen är att Apple har varit etablerat i Stockholm sedan mitten av 1980-talet, då inhandlade undertecknad Macintosch-datorer från Apple till det företag jag arbetade på. Sedan många år finns Apple representerade i åtskilliga butiker och utställningslokaler i Stockholms City med omnejd. Man undrar vad som pågår? Varför vill någon ha en elektronikbutik i Kungsträdgården?
    På något sätt måste vi medborgare få stopp på dessa våldtäkter på staden innan det är för sent, men hur? En ny ”Alm-strid”?

  10. Mårten

    Kungsträdgården naggades i kanten redan när staden upplät restaurangtomten till Handelskammaren.

    Visst är det tråkigt att intäktsmaximera. Oron för boendet är befogad, men kommentaren om Slussen är mest trams då skövlingen av platsen ägde rum redan på 30-talet, till förmån för en plats byggd primärt för bilar och med människorna nedtryckta i underjorden.

    Mårten

  11. Kalle Karlsson

    Man skulle ju kunna tro att det är vänstern som skulle stå på den lilla människans sida men som Ebba en gång sjöng, Staten och kapitalet sitter i samma båt och fan vet om inte sossarna är dom som spelar mest med kapitalet.

    Fö så har Rosenberg fel om Slussen. Det enda som är unikt med trafiklösningen är platsen, inga andra har väl byggt en sådan vid en stads gamla delar.

    Inte Mehr Mogert!

  12. britt-marie

    Håller helt med dig! Jag är kolonist i riksby koloniförening, ett 85-årigt koloniområde i Bromma där Stadsbyggnadskontoret på politikernas begäran lagt förslag att 4000 bostäder ska byggas på bekostnad av ett välskött område och över 200 kolonistugor. Vi kolonister har startat en webbsida”Låt kolonin leva” för att ge information och skapa motstånd för exploateringen av vårt område.

  13. Gunilla Runnquist

    Jag sörjer den gamla fina Slussen – Plan B var överlägsen ”Den nya Slussen” som Storbyggbolagen och andra ekonomiska intressen fick med sig politikerna i fullmäktige att besluta om – mot bättre vetande. Det är en veritabel skandal.

  14. Bo G Hall

    Och ändå nämner inte Rosenberg den mycket märkliga – och storartat fula -byggnad som inrymts mellan Centralstationen och Stadshuset och som närmast ser ut som en sönderblåst brädgård. Sedd från Riddarfjärden är den vedervärdig.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Lågavlönade för bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneth Häggman tycker att han hittat hem. Med havstomt, egen brygga och bastu, hund, katt och hästar är jobbet som kabelutsättare i och kring Örnsköldsvik pricken över i. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Avtal klart på staten

Ett nytt treårigt avtal är klart på staten. Seko är överens med Arbetsgivarverket om ett totalt utrymme på minst 6,5 procent. Seko har också fått gehör för en låglönesatsning. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

Generell löneökning

En löneökning som utgår till alla som omfattas av ett kollektivavtal