Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Krönika

Stockholm säljs ut

Det offentliga rummet blir mer privat och kommersiellt, skriver Göran Rosenberg som ser Stockholm förvandlas till ett rätt fult rikemansreservat. Han vill istället se politiker som vågar ta strid mot giriga exploatörer, som Londons nya borgmästare lovat göra.

15 juni 2016 10:28

Mittemot centralstationen i Stockholm reser sig ett av de i mina ögon fulaste hus som byggts på senare tid, en sjösjukeframkallande kombination av tågstation, hotell och lyxbostäder.

Och då är konkurrensen vad gäller osköna byggprojekt i Stockholm numera hård eftersom staden gjort det till en affärsidé att låta kortsiktiga exploateringsintressen gå före långsiktiga planeringsintressen.

Högste budgivare på varje plätt exploaterbar central mark får bygga snart sagt vadsomhelst och hursomhelst.

Och råkar den mark exploatörerna traktar efter inte vara ledig så river man gärna något gammalt kulturminnesmärke, Tullhuset på Blasieholmen till exempel, eller naggar någon park i kanten, Kungsträdgården till exempel, eller låter befintliga hus bebyggas på höjden, ibland med små skyskrapor, som Trygg Hansa-huset på Kungsholmen till exempel, eller skrotar en av världens vackraste trafiklösningar för att frigöra mer mark för kommersiell exploatering, som Slussen.

Den som till äventyrs letar efter planer på utbyggnader av det som i högtidliga sammanhang kallas det offentliga rummet, parker och torg, får i Stockholm leta noga. Det offentliga rummet har i allt större utsträckning privatiserats och kommersialiserats, och vill man hitta nya fläckar av grönt så får man se till att ha tillträde till någon av de privata takträdgårdar som nu byggs, exempelvis på Sveavägen 44.

Ibland får jag höra att Stockholm måste bygga tätare och högre eftersom det råder brist på bostäder, men frågan är vilka som kommer att ha råd att bo i ett Stockholm där markexploatörerna i praktiken bestämmer vad som ska byggas och för vem.

I Stockholms fulaste nybygge, där det längst ner ska öppnas en ny pendeltågstation, Stockholm City, med tillhörande shoppinggalleria (vilket är vad som numera menas med offentligt rum), ska högst upp säljas nitton lägenheter där en etta kostar tolv miljoner kronor och en trea tjugofyra miljoner, vilket är statliga fastighetsbolaget Jernhusens bidrag till lösningen av bostadsbristen i Stockholm, vilket i sin tur visar att inte heller staten verkar ha några skrupler vad gäller att sätta kortsiktig exploatering före långsiktig planering.

I sista hand är det naturligtvis våra valda politiker som bär ansvaret för att Stockholm i rask takt är på väg att bli exploateringsstyrt rikemansreservat, precis som London, där normala inkomsttagare inte längre göre sig besvär.

Med den skillnaden att i London har den nyvalde borgmästaren, Zadiq Khan, sagt att han vill vända utvecklingen genom att ställa sociala krav på exploateringen av staden, exempelvis att femtio procent av alla nya bostäder ska vara ”genuint överkomliga”.

Han har också sagt att han är beredd att ta strid mot ”giriga exploatörer som vill ha maximum bang for their buck”.

När får vi höra en politiker i Stockholm säga något liknande?

Göran Rosenberg, journalist och författare
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

14 kommentarer

  1. Linda Åberg Luthman

    Det bästa jag läst på länge!
    Stockholm kommer bli en gated community för rikemännen till slut. Fattas bara murar och tullar.

    Demokratibegreppet BOSTAD ÅT ALLA har lämnat oss i sorg och saknad.
    Det fattas oss!

  2. KMT

    London hade blitzen, Vietnam hade Henry Kissinger och Stockholm hade Hjalmar Mehr. Hans ande svävar alltjämt över huvudstaden.

  3. Sissel Wibom

    Man kan också räkna in gångstråken i tunnelbanan som blir trångre och trängre pga affärslokaler ex Hornstull, T- centralen, Örstermalmstorg.

  4. Björn Pettersson

    ”Alltid händer något”, sa Hjalmar Mehr och satte spaden i Brunkebergsåsen; därmed jämnades Klarakvarteren med marken och nästan 20 meter till och han var ju politiker.

  5. Rose-Marie Hegedüs

    Avveckla idiotsystemet med BR!

  6. Thomas Wingstedt

    Ja, så länge vi har Mogert (med bl a en kommentar om Mark o Miljödomstolens avslag gällande ett hus på Värtavägen:”Dom ska fan inte lägga sig i….”) och del andra i stadshuset så lär vi få se en hel del förstörelse. PS.Heder åt Kungen och Drottning Silvia som gått emot Nobelmonstret och rivningen av Tullhuset.

  7. Carina

    Ja och på den lilla parken i Gubbängen ska det byggas två hus, studentbostäder varav det ena är ritat som ett ufo
    Förstör den gamla 40 -talsbebyggelsen
    Men lyssnar politikerna på de boende..? Nej
    Skandal!

  8. Åke

    Oj, är det SM i NIMBY-floskler? Den här texten är så full av trams att man inte vet hur man ska ens börja plocka isär den.

  9. Tomas Ossowicki

    Jag delar Göran Rosenbergs synpunkter! Det är betydelsefullt att den äldre, känsliga delen av staden på de centrala öarna och malmarna hanteras varsamt så att karaktären bevaras. På senare år har förstörelsen återupptagits och vi har tyvärr fått en ny Hjalmar Mehr – personifierad i stadsbyggnadsborgarrådet Roger Mogert (S). Att Mogert, Nobel Stiftelsen och arkitekten kan komma på tanken att bygga ett fyrkantigt jättehus i guld på Blasieholmen synes vara huvudlöst. Anmärkningsvärt är också uttalandet från Mogert att han ”känner sig hedrad av att Apple vill etablera sig i Stockholm” genom att bygga en telefon- och IT-hall i Kungsträdgården. Sanningen är att Apple har varit etablerat i Stockholm sedan mitten av 1980-talet, då inhandlade undertecknad Macintosch-datorer från Apple till det företag jag arbetade på. Sedan många år finns Apple representerade i åtskilliga butiker och utställningslokaler i Stockholms City med omnejd. Man undrar vad som pågår? Varför vill någon ha en elektronikbutik i Kungsträdgården?
    På något sätt måste vi medborgare få stopp på dessa våldtäkter på staden innan det är för sent, men hur? En ny ”Alm-strid”?

  10. Mårten

    Kungsträdgården naggades i kanten redan när staden upplät restaurangtomten till Handelskammaren.

    Visst är det tråkigt att intäktsmaximera. Oron för boendet är befogad, men kommentaren om Slussen är mest trams då skövlingen av platsen ägde rum redan på 30-talet, till förmån för en plats byggd primärt för bilar och med människorna nedtryckta i underjorden.

    Mårten

  11. Kalle Karlsson

    Man skulle ju kunna tro att det är vänstern som skulle stå på den lilla människans sida men som Ebba en gång sjöng, Staten och kapitalet sitter i samma båt och fan vet om inte sossarna är dom som spelar mest med kapitalet.

    Fö så har Rosenberg fel om Slussen. Det enda som är unikt med trafiklösningen är platsen, inga andra har väl byggt en sådan vid en stads gamla delar.

    Inte Mehr Mogert!

  12. britt-marie

    Håller helt med dig! Jag är kolonist i riksby koloniförening, ett 85-årigt koloniområde i Bromma där Stadsbyggnadskontoret på politikernas begäran lagt förslag att 4000 bostäder ska byggas på bekostnad av ett välskött område och över 200 kolonistugor. Vi kolonister har startat en webbsida”Låt kolonin leva” för att ge information och skapa motstånd för exploateringen av vårt område.

  13. Gunilla Runnquist

    Jag sörjer den gamla fina Slussen – Plan B var överlägsen ”Den nya Slussen” som Storbyggbolagen och andra ekonomiska intressen fick med sig politikerna i fullmäktige att besluta om – mot bättre vetande. Det är en veritabel skandal.

  14. Bo G Hall

    Och ändå nämner inte Rosenberg den mycket märkliga – och storartat fula -byggnad som inrymts mellan Centralstationen och Stadshuset och som närmast ser ut som en sönderblåst brädgård. Sedd från Riddarfjärden är den vedervärdig.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lönespridning

Skillnader i lön mellan olika grupper som beror på olika faktorer som utbildning, yrke, bransch, ålder, kön och efterfrågan.