– Det är lite för snabba ryck, säger Jens Ole Hansen som är klubbordförande i Stena Line.
– De som jobbar på Stena Carisma är rederianställda och kommer att omplaceras. Men det handlar om ombordanställda som har jobbat nästan som iland och kunnat gå hem varje kväll. Det blir en stor omställning för många. I slutändan blir det ett beslut för den enskilde, om det går att jobba i en vanlig färja där man inte kan gå hem på kvällen.
På Stena Carisma finns närmare 60 anställda som arbetar i manskapsbefattning på Sekos avtalsområde. Övertaligheten tas från hela verksamheten.
– Det finns alldeles för många visstidsanställda i rederiet, så det blir många vikarier som inte kommer att få sina vikariat förlängda.
Särskilt förvånad över beslutet att ta den mycket bränsleslukande höghastighetsfärjan ur trafik är han dock inte.
– Med dagens bränslepriser går det inte ihop och det begriper vi. Många kommer att få problem med de ökande bunkerpriserna. Vi får se var det slutar, säger Jens Ole Hansen.