– Det nya fartyget, som är den enda tankbåten Stena har under svensk flagg, innebär ett 30-tal nya jobb på Sekos avtalsområde. Hälften svenskar och hälften TAP-anställda från Filippinerna. Innan året är slut kommer det en tanker till under svensk flagg, med lika mycket nya jobb till, säger Jens Ole Hansen som är klubbordförande på Stena.
I Sekos fackklubb på Stena är man glada över nytillskotten. Men konstaterar att rederiet haft lite svårigheter med rekryteringen.
– De har haft svårighet att få tag i sjöfolk som har de certifikat som behövs för att segla i stora tankfartyg. Det har gått för lång tid sen det fanns så stora tankfartyg under svensk flagg senast.
En av dem som har fått nytt jobb på Stena Arctica är motorman Anders Hansson, som seglat mindre tankfartyg i 15 år.
– Det är skoj att få vara med från början i ett nybyggt fartyg och skoj att få vara med om ett fartygsdop av den här storleken.
– Maskinrummet är betydligt större, det är gigantiskt, men rent tekniskt är jobbet detsamma. Största skillnaden är att det är mer folk ombord.
I dag jobbar totalt 22 personer ombord, varav sju man i maskin. Enda kvinnan ombord finns på däck som matros.
Trots att Stena Arctica inte var döpt tog hon en last på resan från varvet i Korea till hemmahamnen i Göteborg. Hon lastade gasolja i Indien som lossades i Turkiet och Spanien.
Nu går fartyget in på en 10-årig charter för att frakta råolja från ryska Primorsk, längst in i Finska Viken, till Brofjorden och hamnar i Rotterdamområdet.
Råoljetransporterna från Primorsk ökar stadigt. 2002 transporterades 12 miljoner ton, i år räknar man med att transportera 65 miljoner ton råolja.
Stena Arctica är med sina 117.100 dödviktston 250 meter lång och 44 meter bred. Inom kort levereras ett systerfartyg till samarbetspartnern Sovcomflot.