Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Staten har sagt upp trygghetsavtalet

Under hösten kan det bli tuffa förhandlingar inom det statliga området. Arbetsgivarverket har sagt upp trygghetsavtalet med ambitionen att få ett avtal som liknar övriga arbetsmarknadens omställningsavtal. Uppsägningstiden är ett år.

14 augusti 2013 11:16

Seko och övriga fackförbund på den statliga sidan ser dock trygghetsavtalet som oerhört viktigt att värna om. Så det kan bli en hård strid.  

I övrigt ligger kraven på staten i linje med LO-samordningen, minst 700 kronor eller 2,8 procent under ett år. Seko vill även ha tryggare anställningar. Avtalet löper ut den sista september och omfattar cirka 15 000 medlemmar.

I mitten och slutet av augusti återupptas förhandlingarna i branscherna järnvägsinfrastruktur och kommunikation. Redan före sommaren låg förhandlingarna på sparlåga, bland annat för att invänta Sekos varsel mot spårtrafiken och telekombranschen.

Avtalet på kommunikation, som bland annat omfattar Posten och Bring Citymail, löpte ut den sista maj. Järnvägsinfrastrukturavtalet gick ut sista mars.

Lönekraven på avtalsområdena är i linje med övriga arbetsmarknaden. Seko kräver löneökningar i krontal, minst 700 kronor eller 2,8 procent för ett år. Plus tillägg till föräldrapenningen.

Andra yrkanden på bransch kommunikation är regler som motverkar slentrianmässig användning av visstidsanställningar och stärker rätten till fast jobb. Seko vill dessutom ha ökad rätt till heltid.

Precis som för övriga Almegaområden måste kommunikation och infrastruktur hitta en lösning på den så kallade ITP-frågan. Seko kräver att medlemmarna ska omfattas av ITP-avtalet på samma sätt som inom spårtrafiken och telekomområdet.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Almega förlorade”

När krutröken lagt sig efter den laddade konflikten i skärgårdstrafiken kan Seko utropa sig till vinnare. Almega fick en ny mening inskriven i avtalet men tarifflönerna blir kvar. Läs mer

Parterna träffar medlarna

Just nu träffar parterna i skärgårdskonflikten medlarna. Enligt uppgift till Sekotidningen sker mötet på arbetsgivarnas initiativ. Läs mer

Moralisk fråga hur parterna ska agera vid konflikt

Vad parterna får göra vid en konflikt på arbetsmarknaden, som den på skärgårdsområdet just nu, är framför allt en moralisk fråga. Läs mer

”Knepig medling i skärgårdskonflikten”

Ingen av parterna i skärgårdskonflikten har tagit nya kontakter med medlarna och medlarna gör ingenting på eget initiativ. Läs mer

Strejk i skärgårdstrafiken

Strejken i skärgårdstrafiken är nu ett faktum. Klockan 12 gick sista Djurgårdsfärjan från Slussen. Och strejken kan bli utdragen då ingen är beredd att ge sig. Läs mer

Almega varslar om lockout i skärgårdstrafiken

Precis som för ett år sedan möter Almega Sekos strejkvarsel inom skärgårdstrafiken med en lockout på lediga dagar. Det vill säga den tid som de anställda är lediga blir de utan lön. Läs mer

Skärgårdstrafiken hotas av strejk

Seko varslar om strejk i skärgårdstrafiken. Detta för att få tillbaka arbetsgivarna till förhandlingsbordet. Om det inte lyckas bryter strejken ut den 4 november. Läs mer

Almega säger upp skärgårdsavtalet

Almega har sagt upp avtalet för de anställda i skärgårdstrafiken. Nu väntar Seko in arbetsgivarorganisationens nästa drag. Läs mer

Nytt avtal för statsanställda

Ett nytt avtal har i dag träffats på det statliga området mellan Seko och Arbetsgivarverket. Läs mer

Statligt avtal dröjer

I går löpte avtalet på statens område ut. Intensiva förhandlingar pågår om ett nytt avtal, men ännu går det inte att säga när en uppgörelse kan vara i hamn. Läs mer