Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

Städkaos på pendeln

Vinsten enbart på tunnelbanan blev 110 miljoner i fjol för MTR:s del. Samtidigt fattas pengar för att hålla pendeltågen hela och rena. Städarna och klottersanerarna på pendeln vill veta varför.

24 augusti 2017 11:10

Öppet brev till trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M):

Den 26 juni varslade Reneriet om att säga upp 90 av oss som arbetar med städning och klottersanering inom pendeltrafiken i Stockholm. Nu har man sagt upp 50 heltidstjänster av totalt ca 194. Det betyder en mer än 25 procentig minskning av personalen som har att sköta renhållningen av pendeltåg och stationer.

Och hur tänkte du här, är frågan vi ställer till Dig, Kristoffer Tamsons. Du som är ytterst ansvarig för pendeltågsverksamheten, dess drift och underhåll. En ”pendeltrafik i världsklass” är devisen hos MTR, som SL har gett ansvaret att sköta pendeln.

För vår del undrar vi om man vill uppnå världens skitigaste tåg och stationer redan denna höst? För när de av oss som blir arbetslösa har gjort sitt sista arbetspass kommer det att bli ordentligt smutsigt, var så säker på det!

Och vad ska Du som ansvarig politiker svara de resenärer och skattebetalare som klagar och undrar varför inte drygt 2 miljarder, som årligen betalas till MTR för driften av pendeln, inte räcker till för att hålla tågen och stationerna rena och snygga? 

Vad svarar Du de resenärer som reagerar på att de nya stationerna Odenplan och City efter bara en månad börjat gro igen av smuts och skräp som vi redan underbemannade städare inte hinner ta bort? Och detta innan uppsägningarna har verkställts!

Är Ditt svar att Du inget visste eller tänker du ta vårt öppna brev på allvar och undersöka varför bristen på städning snart hamnar på löpsedlarna och resultera i sjunkande Nöjd Kundindex, NKI.

Tro oss, vi har de flesta av oss arbetat på pendeln i uppemot 10 år och vi ser att allt nu faller samman inför våra ögon. Reneriet, vår arbetsgivare sedan den 10 december 2016 och underentreprenör till MTR, är i fritt fall och riskerar konkurs om inte ett under sker. Pengarna är slut och orsaken är ett kontrakt med MTR som bygger på fantasier och falska premisser. Som att man kan sköta städningen av pendeln med 30% mindre personal. Fakta är att Reneriet under dessa 8 månader har tvingats hämta in mängder av extrapersonal för att hålla näsan över vattenytan. Vi är således inte för många som städar på pendeln. Vi är för få och behöver bli fler för att kunna upprätthålla den kvalitet som SL har beställt! 

Att MTR har lurat Reneriet att teckna ett förlustavtal bryr vi oss å ena sidan inte om, om det enbart hade drabbat företagets aktieägare. Men nu är det vi anställda, resenärerna och städkvaliteten som drabbas! Vi blir arbetslösa på heltid eller deltid och detta enbart för att MTR ska kunna skicka mer pengar till ägarna i Kina.

Ja, vi läste i tidningen att vinsten enbart på tunnelbanan blev 110 miljoner i fjol för MTR:s del. Hur förklarar Du det när det samtidigt fattas pengar för att hålla pendeltågen hela och rena?

Argumentet att Reneriets ägare får stå sitt kast för att man tecknat ett uselt avtal med MTR kommer inte att räcka den dag företaget går i konkurs och all städverksamhet på pendeln upphör, liksom på tunnelbanan och överallt där man har anställda. (Totalt ca 900 i Sverige).

Det blir snarare Du och andra politiskt ansvariga som hamnar i skottgluggen för att Ni har varit blåögda och inte insett att någon har lurat också er. Eller i vart fall skattebetalarna och resenärerna som betalar för MTR:s ohämmade vinstbegär och smutsiga hantering.

Det väsentligaste är inte vad det står för företagsnamn på våra arbetskläder, förutsatt att vi har trygga anställningsvillkor och får de resurser vi behöver för att sköta vårt arbete. Men SL kommer inte undan ansvaret för vad man ställer till med när man öppnar upp för privatisering av kollektivtrafiken och tillåter entreprenörer att lägga ut delar av verksamheten på oseriösa underentreprenören. Att kollektivtrafik ska bedrivas i offentlig regi är vår grunduppfattning men i detta akuta läge är det i första hand Din rent ut sagt förbannade plikt att snarast vidta åtgärder för att förhindra en kaotisk situation som närmar sig med stora steg.

En mängd pendeltågsreparatörer har redan blivit uppsagda för att det saknas pengar i det av MTR delägda bolaget som lagar tågen. Nu är det vi städare som står på tur. Och som sagt: hur förklarar Du det när skattepengar regnar som manna från himlen och skickas till Kina? Ska vi se det som bidrag till en demokratisk utveckling i världens största diktatur eller som ren och skär omoral?

Den 29 augusti 16.00 kommer vi städare på Reneriet, i sällskap med kollegor från MTR och med stöd från SEKO, att stå utanför SL:s huvudkontor på Lindhagensgatan 100 i samband med att Trafiknämnden håller sitt möte.  Vi förväntar oss att Du och dina kollegor i nämnden tar er tid och kommer ut till oss som står där utanför och vill göra våra röster hörda.

 

Vi accepterar inga uppsägningar!

Vi tänker inte tiga om att städkaos väntar om inte SL och MTR tar sitt ansvar. 

Vi skickar detta öppna brev till media för att göra Stockholms invånare uppmärksamma på vad som är på väg att hända.

 

Med bästa hälsningar!

 

Städarna och klottersanerarna på Reneriet pendeln
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Fred Blomberg

    Det primära målet med bolagsverksamheten är att upprätthålla vinstnivån till varje pris. Genom uppköp av mindre företag och sammanslagningar räknar MRT med att inom en inte allt för avlägsen framtid ha manövretat ut andra aktörer och sedan uppstår en oligopolsitaution. En tyst överenskommelse med de övriga aktörerna och sedan kan vinsterna säkerställas utan att kartellbildning eller monopolmarknad juridiskt kan bevisas. Då hamnar vi där idag de svenska bankerna befinnner sig.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Prestationslön

Lön som är beroende av arbetsresultat, till exempel ackord.