Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

Städkaos på pendeln

Vinsten enbart på tunnelbanan blev 110 miljoner i fjol för MTR:s del. Samtidigt fattas pengar för att hålla pendeltågen hela och rena. Städarna och klottersanerarna på pendeln vill veta varför.

24 augusti 2017 11:10

Öppet brev till trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M):

Den 26 juni varslade Reneriet om att säga upp 90 av oss som arbetar med städning och klottersanering inom pendeltrafiken i Stockholm. Nu har man sagt upp 50 heltidstjänster av totalt ca 194. Det betyder en mer än 25 procentig minskning av personalen som har att sköta renhållningen av pendeltåg och stationer.

Och hur tänkte du här, är frågan vi ställer till Dig, Kristoffer Tamsons. Du som är ytterst ansvarig för pendeltågsverksamheten, dess drift och underhåll. En ”pendeltrafik i världsklass” är devisen hos MTR, som SL har gett ansvaret att sköta pendeln.

För vår del undrar vi om man vill uppnå världens skitigaste tåg och stationer redan denna höst? För när de av oss som blir arbetslösa har gjort sitt sista arbetspass kommer det att bli ordentligt smutsigt, var så säker på det!

Och vad ska Du som ansvarig politiker svara de resenärer och skattebetalare som klagar och undrar varför inte drygt 2 miljarder, som årligen betalas till MTR för driften av pendeln, inte räcker till för att hålla tågen och stationerna rena och snygga? 

Vad svarar Du de resenärer som reagerar på att de nya stationerna Odenplan och City efter bara en månad börjat gro igen av smuts och skräp som vi redan underbemannade städare inte hinner ta bort? Och detta innan uppsägningarna har verkställts!

Är Ditt svar att Du inget visste eller tänker du ta vårt öppna brev på allvar och undersöka varför bristen på städning snart hamnar på löpsedlarna och resultera i sjunkande Nöjd Kundindex, NKI.

Tro oss, vi har de flesta av oss arbetat på pendeln i uppemot 10 år och vi ser att allt nu faller samman inför våra ögon. Reneriet, vår arbetsgivare sedan den 10 december 2016 och underentreprenör till MTR, är i fritt fall och riskerar konkurs om inte ett under sker. Pengarna är slut och orsaken är ett kontrakt med MTR som bygger på fantasier och falska premisser. Som att man kan sköta städningen av pendeln med 30% mindre personal. Fakta är att Reneriet under dessa 8 månader har tvingats hämta in mängder av extrapersonal för att hålla näsan över vattenytan. Vi är således inte för många som städar på pendeln. Vi är för få och behöver bli fler för att kunna upprätthålla den kvalitet som SL har beställt! 

Att MTR har lurat Reneriet att teckna ett förlustavtal bryr vi oss å ena sidan inte om, om det enbart hade drabbat företagets aktieägare. Men nu är det vi anställda, resenärerna och städkvaliteten som drabbas! Vi blir arbetslösa på heltid eller deltid och detta enbart för att MTR ska kunna skicka mer pengar till ägarna i Kina.

Ja, vi läste i tidningen att vinsten enbart på tunnelbanan blev 110 miljoner i fjol för MTR:s del. Hur förklarar Du det när det samtidigt fattas pengar för att hålla pendeltågen hela och rena?

Argumentet att Reneriets ägare får stå sitt kast för att man tecknat ett uselt avtal med MTR kommer inte att räcka den dag företaget går i konkurs och all städverksamhet på pendeln upphör, liksom på tunnelbanan och överallt där man har anställda. (Totalt ca 900 i Sverige).

Det blir snarare Du och andra politiskt ansvariga som hamnar i skottgluggen för att Ni har varit blåögda och inte insett att någon har lurat också er. Eller i vart fall skattebetalarna och resenärerna som betalar för MTR:s ohämmade vinstbegär och smutsiga hantering.

Det väsentligaste är inte vad det står för företagsnamn på våra arbetskläder, förutsatt att vi har trygga anställningsvillkor och får de resurser vi behöver för att sköta vårt arbete. Men SL kommer inte undan ansvaret för vad man ställer till med när man öppnar upp för privatisering av kollektivtrafiken och tillåter entreprenörer att lägga ut delar av verksamheten på oseriösa underentreprenören. Att kollektivtrafik ska bedrivas i offentlig regi är vår grunduppfattning men i detta akuta läge är det i första hand Din rent ut sagt förbannade plikt att snarast vidta åtgärder för att förhindra en kaotisk situation som närmar sig med stora steg.

En mängd pendeltågsreparatörer har redan blivit uppsagda för att det saknas pengar i det av MTR delägda bolaget som lagar tågen. Nu är det vi städare som står på tur. Och som sagt: hur förklarar Du det när skattepengar regnar som manna från himlen och skickas till Kina? Ska vi se det som bidrag till en demokratisk utveckling i världens största diktatur eller som ren och skär omoral?

Den 29 augusti 16.00 kommer vi städare på Reneriet, i sällskap med kollegor från MTR och med stöd från SEKO, att stå utanför SL:s huvudkontor på Lindhagensgatan 100 i samband med att Trafiknämnden håller sitt möte.  Vi förväntar oss att Du och dina kollegor i nämnden tar er tid och kommer ut till oss som står där utanför och vill göra våra röster hörda.

 

Vi accepterar inga uppsägningar!

Vi tänker inte tiga om att städkaos väntar om inte SL och MTR tar sitt ansvar. 

Vi skickar detta öppna brev till media för att göra Stockholms invånare uppmärksamma på vad som är på väg att hända.

 

Med bästa hälsningar!

 

Städarna och klottersanerarna på Reneriet pendeln
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Fred Blomberg

    Det primära målet med bolagsverksamheten är att upprätthålla vinstnivån till varje pris. Genom uppköp av mindre företag och sammanslagningar räknar MRT med att inom en inte allt för avlägsen framtid ha manövretat ut andra aktörer och sedan uppstår en oligopolsitaution. En tyst överenskommelse med de övriga aktörerna och sedan kan vinsterna säkerställas utan att kartellbildning eller monopolmarknad juridiskt kan bevisas. Då hamnar vi där idag de svenska bankerna befinnner sig.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Branschavtal

Ett kollektivavtal som tecknats för en hel bransch. Inom Seko är spårtrafikavtalet ett branschavtal.