Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

Städkaos på pendeln

Vinsten enbart på tunnelbanan blev 110 miljoner i fjol för MTR:s del. Samtidigt fattas pengar för att hålla pendeltågen hela och rena. Städarna och klottersanerarna på pendeln vill veta varför.

24 augusti 2017 11:10

Öppet brev till trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M):

Den 26 juni varslade Reneriet om att säga upp 90 av oss som arbetar med städning och klottersanering inom pendeltrafiken i Stockholm. Nu har man sagt upp 50 heltidstjänster av totalt ca 194. Det betyder en mer än 25 procentig minskning av personalen som har att sköta renhållningen av pendeltåg och stationer.

Och hur tänkte du här, är frågan vi ställer till Dig, Kristoffer Tamsons. Du som är ytterst ansvarig för pendeltågsverksamheten, dess drift och underhåll. En ”pendeltrafik i världsklass” är devisen hos MTR, som SL har gett ansvaret att sköta pendeln.

För vår del undrar vi om man vill uppnå världens skitigaste tåg och stationer redan denna höst? För när de av oss som blir arbetslösa har gjort sitt sista arbetspass kommer det att bli ordentligt smutsigt, var så säker på det!

Och vad ska Du som ansvarig politiker svara de resenärer och skattebetalare som klagar och undrar varför inte drygt 2 miljarder, som årligen betalas till MTR för driften av pendeln, inte räcker till för att hålla tågen och stationerna rena och snygga? 

Vad svarar Du de resenärer som reagerar på att de nya stationerna Odenplan och City efter bara en månad börjat gro igen av smuts och skräp som vi redan underbemannade städare inte hinner ta bort? Och detta innan uppsägningarna har verkställts!

Är Ditt svar att Du inget visste eller tänker du ta vårt öppna brev på allvar och undersöka varför bristen på städning snart hamnar på löpsedlarna och resultera i sjunkande Nöjd Kundindex, NKI.

Tro oss, vi har de flesta av oss arbetat på pendeln i uppemot 10 år och vi ser att allt nu faller samman inför våra ögon. Reneriet, vår arbetsgivare sedan den 10 december 2016 och underentreprenör till MTR, är i fritt fall och riskerar konkurs om inte ett under sker. Pengarna är slut och orsaken är ett kontrakt med MTR som bygger på fantasier och falska premisser. Som att man kan sköta städningen av pendeln med 30% mindre personal. Fakta är att Reneriet under dessa 8 månader har tvingats hämta in mängder av extrapersonal för att hålla näsan över vattenytan. Vi är således inte för många som städar på pendeln. Vi är för få och behöver bli fler för att kunna upprätthålla den kvalitet som SL har beställt! 

Att MTR har lurat Reneriet att teckna ett förlustavtal bryr vi oss å ena sidan inte om, om det enbart hade drabbat företagets aktieägare. Men nu är det vi anställda, resenärerna och städkvaliteten som drabbas! Vi blir arbetslösa på heltid eller deltid och detta enbart för att MTR ska kunna skicka mer pengar till ägarna i Kina.

Ja, vi läste i tidningen att vinsten enbart på tunnelbanan blev 110 miljoner i fjol för MTR:s del. Hur förklarar Du det när det samtidigt fattas pengar för att hålla pendeltågen hela och rena?

Argumentet att Reneriets ägare får stå sitt kast för att man tecknat ett uselt avtal med MTR kommer inte att räcka den dag företaget går i konkurs och all städverksamhet på pendeln upphör, liksom på tunnelbanan och överallt där man har anställda. (Totalt ca 900 i Sverige).

Det blir snarare Du och andra politiskt ansvariga som hamnar i skottgluggen för att Ni har varit blåögda och inte insett att någon har lurat också er. Eller i vart fall skattebetalarna och resenärerna som betalar för MTR:s ohämmade vinstbegär och smutsiga hantering.

Det väsentligaste är inte vad det står för företagsnamn på våra arbetskläder, förutsatt att vi har trygga anställningsvillkor och får de resurser vi behöver för att sköta vårt arbete. Men SL kommer inte undan ansvaret för vad man ställer till med när man öppnar upp för privatisering av kollektivtrafiken och tillåter entreprenörer att lägga ut delar av verksamheten på oseriösa underentreprenören. Att kollektivtrafik ska bedrivas i offentlig regi är vår grunduppfattning men i detta akuta läge är det i första hand Din rent ut sagt förbannade plikt att snarast vidta åtgärder för att förhindra en kaotisk situation som närmar sig med stora steg.

En mängd pendeltågsreparatörer har redan blivit uppsagda för att det saknas pengar i det av MTR delägda bolaget som lagar tågen. Nu är det vi städare som står på tur. Och som sagt: hur förklarar Du det när skattepengar regnar som manna från himlen och skickas till Kina? Ska vi se det som bidrag till en demokratisk utveckling i världens största diktatur eller som ren och skär omoral?

Den 29 augusti 16.00 kommer vi städare på Reneriet, i sällskap med kollegor från MTR och med stöd från SEKO, att stå utanför SL:s huvudkontor på Lindhagensgatan 100 i samband med att Trafiknämnden håller sitt möte.  Vi förväntar oss att Du och dina kollegor i nämnden tar er tid och kommer ut till oss som står där utanför och vill göra våra röster hörda.

 

Vi accepterar inga uppsägningar!

Vi tänker inte tiga om att städkaos väntar om inte SL och MTR tar sitt ansvar. 

Vi skickar detta öppna brev till media för att göra Stockholms invånare uppmärksamma på vad som är på väg att hända.

 

Med bästa hälsningar!

 

Städarna och klottersanerarna på Reneriet pendeln
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Fred Blomberg

    Det primära målet med bolagsverksamheten är att upprätthålla vinstnivån till varje pris. Genom uppköp av mindre företag och sammanslagningar räknar MRT med att inom en inte allt för avlägsen framtid ha manövretat ut andra aktörer och sedan uppstår en oligopolsitaution. En tyst överenskommelse med de övriga aktörerna och sedan kan vinsterna säkerställas utan att kartellbildning eller monopolmarknad juridiskt kan bevisas. Då hamnar vi där idag de svenska bankerna befinnner sig.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneths uppdrag: hitta kabeln

Kenneth Häggman tycker att han hittat hem. Med havstomt, egen brygga och bastu, hund, katt och hästar är jobbet som kabelutsättare i och kring Örnsköldsvik pricken över i. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk anmäler stiftelse för dyra resor

Seko sjöfolk har anmält Stiftelsen Stockholms sjöfartshotell till länsstyrelsen. Omfattande resor för styrelsen bryter mot stadgarna, enligt anmälan. Men stiftelsens ordförande menar att resorna är viktiga för verksamhetens utveckling. Läs mer

Avtal klart på staten

Ett nytt treårigt avtal är klart på staten. Seko är överens med Arbetsgivarverket om ett totalt utrymme på minst 6,5 procent. Seko har också fått gehör för en låglönesatsning. Läs mer

Carina kan arbeta halvtid – uppmanas ta tjänstledigt

Carina kan arbeta halvtid – uppmanas ta tjänstledigt

Brevbäraren Carina Östermans axlar är utslitna och hon kan inte längre arbeta heltid med sina ordinarie arbetsuppgifter. Trots att hon klarat att arbeta halvtid under våren uppmanar Postnord henne att ta tjänstledigt för att söka nytt arbete. Läs mer

Varsel om konflikt på Samhall

LO-förbunden har lämnat ett varsel om konflikt på Samhall. Om parterna inte kommer överens före den 12 oktober kommer konfliktåtgärderna bryta ut. Oenighet kring låglönesatsningen ligger bakom. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Dispositiv

En lag eller lagparagraf som kan förhandlas bort för att ersättas med ett avtal mellan fack och arbetsgivare.