Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Fyra biljettkontrollanter har blivit avskedade från ISS. Nu tar Seko strid för att de ska få tillbaka jobbet.
Nyhet

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner.

9 april 2018 10:52

Seko har begärt central förhandling, som inleds i dag måndag. Enligt ombudsman Thomas Gorin Weijmer saknar avskeden saklig grund. ISS sköter biljettkontrollen på uppdrag från SL, som ansvarar för kollektivtrafiken i Stockholms län.

De fyra biljettkontrollanterna säger till Sekotidningen att avskeden kom som en chock, utan någon som helst förvarning.

-Det är en personlig katastrof för oss alla, vi mår dåligt och står plötsligt utan inkomst, säger en av männen.

Det var i början av mars som de blev de inkallade till arbetsledningen, en och en. På plats fick de skriva under ett papper på att de avskedats av personliga skäl.

Det dröjde upp till en vecka innan de fick veta vad de anklagades för.

En av dem säger:

-Jag fattade inte vad jag gjort för fel, tankarna snurrade runt i huvudet och jag kunde inte sova. Jag anklagade mig själv och letade förgäves i minnet. När jag sen fick veta vad de har för skäl kändes det som en förolämpning.

Samtliga avskedade medger att de blippat/validerat sina egna kort. Men säger att det är på arbetsledningens uppmaning:

-Vi har blippat våra egna kort i fem år, alla har gjort det, ibland för att aktivera utrustningen för att den krånglar. Andra gånger bland för att hålla den igång när vi är upptagna av resenärer eller annat.

En källa uppger att kontrollanterna fick lära sig det redan under utbildningen. Klubben har samlat in flera vittnesmål som säger samma sak.

-Om det är fel varför har de inte sagt det tidigare?, undrar hen.

En av de avskedade männen säger att det känns som om arbetsgivaren till varje pris ville bli av med honom, efter 20 års prickfri tjänst. Bara en vecka innan avskedet blev han anklagad för att ha gått för tidigt från jobbet, 40 minuter. Även den gången blev han inkallad till arbetsledningen. Han tog med sig sitt fackliga ombud.

-Först blev jag som förlamad, kunde inte tänka. Men efter att jag gått ut ur rummet kom jag på att deras uppgifter inte alls stämde. Det var arbetsgivaren som bett mig komma in tidigare och därmed sluta tidigare.

Det slutade med att arbetsledningen backade och fick be om ursäkt.

-Så en vecka senare kom de med nya anklagelser.

Kebba Trawally, ordförande för Seko på biljettkontrollen, bekräftar bilden av hur ISS biljettkontrollanter arbetat och uppmanats arbeta ända sedan starten för fem år sedan.

-Det råder ingen tvekan om att personalen uppmanats blippa sina egna kort, säger han. Vi har gjort det från början och om vi ska upphöra med det borde någon säga det.

Enligt Seko har ISS uppgett att de nu avskedade kontrollanterna har validerat/blippat sina egna kort upp till 96 gånger på sju veckor. Det ska ställas i relation till att en kontrollant en vanligt dag blippar mellan 300 och 350 kort.

Ombudsman Juwanro Haddad, som förhandlat lokalt för medlemmarna, säger att ISS medger att alla blippar sina egna kort, det visar en kontroll som företaget gjort några månader bakåt i tiden: ISS hävdar att de som avskedats sticker ut i antal.

-Att ISS känner till det visar att det är med arbetsgivarens goda minne som detta sker, säger han. Alltså finns ingen saklig grund för avsked. De ska ha sina jobb tillbaka.

Klubben har samlat in flera vittnesmål för att styrka de fyra biljettkontrollanternas berättelse. Och Seko pekar på att arbetsledningen tidigare instruerat personalen – här finns skriftlig dokumentation – att loggat in på exempelvis buss eller tåg, men utföra kontrollen någon annanstans, exempelvis vid utpasseringen vid stationer där det passerar många resenärer.

Syftet ska ha varit att kontrollera så många kort som möjligt och därmed leva upp till SL:s krav och på så sätt slippa betala viten. Detta arbetssätt tillämpades fram till årsskiftet 2017/2018, då ett nytt avtal började gälla med SL.

När Seko lyft fram detta har ISS svarat att enskilda anställda har ett ansvar att säga nej när de uppmanas fuska. Lättare sagt än gjort, menar facket.

-Personalen är rädd att råka ut för repressalier, säger Juwanro Haddad.

För några veckor sedan uppdagades att flera kvinnor på biljettkontrollen utsatts för sexuella trakasserier av sina arbetsledare. Seko och Almega har träffats flera gånger i centrala förhandlingar men parterna har ännu inte kommit till någon lösning. Sekos krav har varit att de utpekade arbetsledarna ska omplaceras.

Minst en av de som nu avskedats har skrivit en avvikelserapport om arbetsmiljön och det finns en misstanke om att det ligger bakom att hen avskedats.

-Jag och vi har bitit ihop i fem år, säger hen. Jag skrev till slut en avvikelserapport för att jag inte stod ut längre. Det fick räcka.

Enligt Seko har det inte gått att visa att det finns ett samband.

Sekotidningen har sökt ISS för en kommentar om beslutet att avskeda fyra biljettkontrollanter. ISS har valt att lämna en skriftlig kommentar per mejl:

-Om det förekommer händelser som leder till avsked så hanteras det enligt gällande regler, i dialog med vår kund, berörd person och dennes fackliga organisation. Vi ser inte, med respekt för dessa parter, att vi ska kommentera sådana händelser i pressen, säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson.

 

 

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Leif Holmgren

    Det företaget fortsätter skämma ut sig.
    Dom gör så med jämna mellanrum.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

AD avgör tågvärdars rätt till ob

AD avgör tågvärdars rätt till ob

Den 20 juni avgör Arbetsdomstolen om två tågvärdar på Öresundståg har rätt till ob-ersättning för så kallad uppehållstid, tid då tågvärden inte utför sina normala uppgifter, men har betald arbetstid. Seko stämde Transdev, som kör Öresundståg, till AD hösten 2016. Läs mer

Avskedade kontrollanter till AD

Avskedade kontrollanter till AD

Seko stämmer ISS i Arbetsdomstolen för avskedandet av biljettkontrollanter i Stockholm. De centrala förhandlingarna med Almega ledde inte till att biljettkontrollanterna fick tillbaka sina jobb. Läs mer

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Löneglidning

Löneökningar som ligger utöver de pengar man kommit överens om i de centrala kollektivavtalen. Förekommer ibland efter lokala löneförhandlingar och gäller för ett enskilt företag eller enskild arbetsplats.