Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Per Johansson Foto: Pernille Tofte
Reportage

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten.

5 april 2017 14:23

Det är nog rätt få Sekomedlemmar som har fått en egen sång. Per Johansson är en av dem. När arbetsdomstolen (AD) inledde sin förhandling om hans avsked en gråkall februaridag 2007, då satt Jan Hammarlund utanför entrén och sjöng om ”Arbetarhjälten i Tunnelbanan” i sällskap av några demonstranter.

Då hade det gått åtta år sedan SL, Storstockholms lokaltrafik, gav upp driften av tunnelbanan. Bolaget köps 1999 av franska CGEA AB, som därmed och utan upphandling blir tunnelbaneoperatör. CGEA blev sedermera Connex, som blev Veolia, som nu är Transdev.

När Per Johansson valdes till klubbordförande var Connex klubbens motpart, ett företag som enligt Johansson tog allt för lätt på säkerheten, både för de anställda och för resenärerna.

Här börjar resan som slutade med avsked för ordföranden i klubb 119. När vi nu träffas för att tala om vad som hände efteråt har det gått drygt tio år sedan vi sågs. Håret har en annan nyans men annars är han till synes samma person idag.

Jag frågar hur han egentligen upplevde hela situationen som kulminerade med avsked och närmast ett karaktärsmord i vissa massmedier, att vara han som hotade och kallade chefer för grisarslen, enligt Aftonbladet, vilket han enligt egen utsago aldrig gjort.

– Jag sov gott om nätterna, var inte påverkad.

– Hela vår klubb var duktig på löner, arbetstidsregler och på arbetsmiljö. Men vid varje förhandling började arbetsgivarna alltid med ett nej, de vågade aldrig köpa våra resonemang.

Per Johansson räknar upp alla de frågor som det blev strid om.

– Framrutorna som gick inåt, när de borde gått utåt på grund av skaderisken vid olyckor. Men nej, nej, sa Connex, ge dem inget. Vi tog upp partiklarna i tunnelbanan. Ingen fara, blev svaret. Men det är fortfarande problem.

Connex fick slutligen ett föreläggande för fönsterrutan med vite om en miljon kronor.

Per Johansson nämner fler frågor som klubben drev, dörrar vid perrongen, som nu är på gång. Bristen på AC i hytten, monitorer i taket som satt fel, tågen som började brinna, med mera.

– Vi hade bra idéer. De handlade ju inte om att plocka ner månen precis, men inget av det vi föreslog genomfördes.

Medan Per Johansson tyckte att han var en pragmatisk förhandlare som tog kampen, började Connex samla i ladorna inför det som skulle sluta med hans avsked.

På deras lista fanns bristande lojalitet med företaget, kränkningar av både chefer och arbetskamrater, och hot.

– Jag kämpade bara för säkerheten. Många av frågorna vi drev på Connex kom också upp när jag jobbade på pendeln, men där hade pendelklubben lättare att få gehör.

Under åren i början av 2000-talet var motsättningarna tydliga och hårda på tunnelbanan, med en kritiserad men stridbar arbetsgivare å ena sidan och ett minst lika stridbart fack å den andra.

Och det fanns de som kände olust inför situationen, både bland anställda och chefer, och som inte var överens med sina respektive företrädare och deras metoder.

När striden slutligen hamnade i AD kritiserades Connex för att de avskedat en förtroendevald, som ju ska ha starkare anställningsskydd.

Seko inledde en kampanj för yttrandefrihet på arbetsplatserna, som nog mer ska ses som ett stöd för principen än för Per Johansson.

Till och med dåvarande statsminister Göran Persson talade i riksdagen om behovet av meddelarfrihet för anställda i privata företag som finansieras med skatter.

– Det blev lite David mot Goliat, säger Per.

Till mångas förvåning vann Connex i AD, och Seko som drivit fallet stod där med rättegångskostnaderna.

– Det var lite overkligt på rättegången med alla lögner. Men jag hade inte några förväntningar från början. Det låg inte i mina händer. AD är inte en domstol för oss arbetare, och deras dom var inte något kvitto för mig, säger Per Johansson som tycker att hans företrädare skulle ha drivit chans sak hårdare och att fakta som talade för honom inte kom fram.

– Det var lite kluvet att sitta på andra sidan bordet, säger Per Johansson.

AD-domen bekräftade inte bara avskedet. Efterverkningarna hängde i under några år.

– 2006 började jag lokförarutbildning med löfte om jobb på Stockholmståg. De visste ju vem jag var, ändå skulle jag få börja direkt efter utbildningen.

– Men samtidigt som slutskrivningen rättades fick jag besked om att Stockholmståg tog tillbaka sitt löfte, med hänvisning till en ”samlad bedömning”. Det var SJ:s och SL:s ledningar som satte press på dem. Vi hade visserligen bara en muntlig överenskommelse, men jag hade ju inte sökt något annat jobb.

Trots Stockholmstågs ”samlade bedömning” kom Per att jobba åt dem under två år, som inhyrd lokförare anställd av Traindrivers, ett företag som hyr ut lokförare.

– Under fyra dagar körde jag Upptåget åt SJ. Men när de upptäckte vem som körde sa de stopp, de ville inte ha mig, uppenbarligen var jag svartlistad där.

2011 fick Traindrivers egen trafik och Per Johansson, den fackliga aktivisten, blev trafikchef, som också körde tåg när det behövdes.

 

För att göra en lång och ekonomiskt avancerad historia kort hamnade Per Johansson på Rush rail, där han kom att sitta i förhandlingar med Seko som motpart.

– Det var lite kluvet att sitta på andra sidan bordet. Men det kan ju bli en winwin-situation i förhandlingar. Alla ska bli glada! Det hade Connex insett om de inte bara sagt nej.

Men så gick Rush rail i konkurs, enligt Per Johansson till viss del beroende på en av ägarna, investmentbolaget Bure.

– De var småpojkar som lekte med andras pengar, de gamla löntagarfonderna.

– Det fanns en enorm entusiasm och folk trivdes på företaget. Men det är svårt att vara liten i den här branschen.

Nu har Per Johansson lönegaranti efter konkursen på Rush rail, sedan väntar en ny anställning på Traindrivers, som lokförare och HR, personalman. Men det kommer mer att handla om administration än att vara chef.

– Jag har inte tänkt på avskedet från Connex på många år. Jag fick det bättre till slut, ungefär samma jobb men med mer betalt.

 

(Sök ”Per Johansson” här på hemsidan för att läsa alla nyhetsartiklar om fallet.)

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Retroaktivitet

Ett kollektivavtal som träffas i efterhand där man kommer överens om att betala ut löneökningar tillbaka i tiden.