Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Per Johansson Foto: Pernille Tofte
Reportage

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten.

5 april 2017 14:23

Det är nog rätt få Sekomedlemmar som har fått en egen sång. Per Johansson är en av dem. När arbetsdomstolen (AD) inledde sin förhandling om hans avsked en gråkall februaridag 2007, då satt Jan Hammarlund utanför entrén och sjöng om ”Arbetarhjälten i Tunnelbanan” i sällskap av några demonstranter.

Då hade det gått åtta år sedan SL, Storstockholms lokaltrafik, gav upp driften av tunnelbanan. Bolaget köps 1999 av franska CGEA AB, som därmed och utan upphandling blir tunnelbaneoperatör. CGEA blev sedermera Connex, som blev Veolia, som nu är Transdev.

När Per Johansson valdes till klubbordförande var Connex klubbens motpart, ett företag som enligt Johansson tog allt för lätt på säkerheten, både för de anställda och för resenärerna.

Här börjar resan som slutade med avsked för ordföranden i klubb 119. När vi nu träffas för att tala om vad som hände efteråt har det gått drygt tio år sedan vi sågs. Håret har en annan nyans men annars är han till synes samma person idag.

Jag frågar hur han egentligen upplevde hela situationen som kulminerade med avsked och närmast ett karaktärsmord i vissa massmedier, att vara han som hotade och kallade chefer för grisarslen, enligt Aftonbladet, vilket han enligt egen utsago aldrig gjort.

– Jag sov gott om nätterna, var inte påverkad.

– Hela vår klubb var duktig på löner, arbetstidsregler och på arbetsmiljö. Men vid varje förhandling började arbetsgivarna alltid med ett nej, de vågade aldrig köpa våra resonemang.

Per Johansson räknar upp alla de frågor som det blev strid om.

– Framrutorna som gick inåt, när de borde gått utåt på grund av skaderisken vid olyckor. Men nej, nej, sa Connex, ge dem inget. Vi tog upp partiklarna i tunnelbanan. Ingen fara, blev svaret. Men det är fortfarande problem.

Connex fick slutligen ett föreläggande för fönsterrutan med vite om en miljon kronor.

Per Johansson nämner fler frågor som klubben drev, dörrar vid perrongen, som nu är på gång. Bristen på AC i hytten, monitorer i taket som satt fel, tågen som började brinna, med mera.

– Vi hade bra idéer. De handlade ju inte om att plocka ner månen precis, men inget av det vi föreslog genomfördes.

Medan Per Johansson tyckte att han var en pragmatisk förhandlare som tog kampen, började Connex samla i ladorna inför det som skulle sluta med hans avsked.

På deras lista fanns bristande lojalitet med företaget, kränkningar av både chefer och arbetskamrater, och hot.

– Jag kämpade bara för säkerheten. Många av frågorna vi drev på Connex kom också upp när jag jobbade på pendeln, men där hade pendelklubben lättare att få gehör.

Under åren i början av 2000-talet var motsättningarna tydliga och hårda på tunnelbanan, med en kritiserad men stridbar arbetsgivare å ena sidan och ett minst lika stridbart fack å den andra.

Och det fanns de som kände olust inför situationen, både bland anställda och chefer, och som inte var överens med sina respektive företrädare och deras metoder.

När striden slutligen hamnade i AD kritiserades Connex för att de avskedat en förtroendevald, som ju ska ha starkare anställningsskydd.

Seko inledde en kampanj för yttrandefrihet på arbetsplatserna, som nog mer ska ses som ett stöd för principen än för Per Johansson.

Till och med dåvarande statsminister Göran Persson talade i riksdagen om behovet av meddelarfrihet för anställda i privata företag som finansieras med skatter.

– Det blev lite David mot Goliat, säger Per.

Till mångas förvåning vann Connex i AD, och Seko som drivit fallet stod där med rättegångskostnaderna.

– Det var lite overkligt på rättegången med alla lögner. Men jag hade inte några förväntningar från början. Det låg inte i mina händer. AD är inte en domstol för oss arbetare, och deras dom var inte något kvitto för mig, säger Per Johansson som tycker att hans företrädare skulle ha drivit chans sak hårdare och att fakta som talade för honom inte kom fram.

– Det var lite kluvet att sitta på andra sidan bordet, säger Per Johansson.

AD-domen bekräftade inte bara avskedet. Efterverkningarna hängde i under några år.

– 2006 började jag lokförarutbildning med löfte om jobb på Stockholmståg. De visste ju vem jag var, ändå skulle jag få börja direkt efter utbildningen.

– Men samtidigt som slutskrivningen rättades fick jag besked om att Stockholmståg tog tillbaka sitt löfte, med hänvisning till en ”samlad bedömning”. Det var SJ:s och SL:s ledningar som satte press på dem. Vi hade visserligen bara en muntlig överenskommelse, men jag hade ju inte sökt något annat jobb.

Trots Stockholmstågs ”samlade bedömning” kom Per att jobba åt dem under två år, som inhyrd lokförare anställd av Traindrivers, ett företag som hyr ut lokförare.

– Under fyra dagar körde jag Upptåget åt SJ. Men när de upptäckte vem som körde sa de stopp, de ville inte ha mig, uppenbarligen var jag svartlistad där.

2011 fick Traindrivers egen trafik och Per Johansson, den fackliga aktivisten, blev trafikchef, som också körde tåg när det behövdes.

 

För att göra en lång och ekonomiskt avancerad historia kort hamnade Per Johansson på Rush rail, där han kom att sitta i förhandlingar med Seko som motpart.

– Det var lite kluvet att sitta på andra sidan bordet. Men det kan ju bli en winwin-situation i förhandlingar. Alla ska bli glada! Det hade Connex insett om de inte bara sagt nej.

Men så gick Rush rail i konkurs, enligt Per Johansson till viss del beroende på en av ägarna, investmentbolaget Bure.

– De var småpojkar som lekte med andras pengar, de gamla löntagarfonderna.

– Det fanns en enorm entusiasm och folk trivdes på företaget. Men det är svårt att vara liten i den här branschen.

Nu har Per Johansson lönegaranti efter konkursen på Rush rail, sedan väntar en ny anställning på Traindrivers, som lokförare och HR, personalman. Men det kommer mer att handla om administration än att vara chef.

– Jag har inte tänkt på avskedet från Connex på många år. Jag fick det bättre till slut, ungefär samma jobb men med mer betalt.

 

(Sök ”Per Johansson” här på hemsidan för att läsa alla nyhetsartiklar om fallet.)

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Förhandlingsdelegation

En grupp som utses av förbundsstyrelsen för att vara med under avtalsförhandlingarna.