Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Ledare

Spåren förskräcker

Färre anställda ska göra mer, helst mycket mer. Hur går det. Det finns ett antal frågor att besvara om järnvägsunderhållet.

14 februari 2014 10:34

Hotet mot järnvägen ligger inte i att vi får ett maktskifte och en ny järnvägspolitik efter höstens val. Där har regeringen fel. Det förhåller sig faktiskt tvärtom. Järnvägen, de anställda och kunderna skulle må bra av ett mer sammanhållet system med tydligare ansvar.

Plötsligt händer det. Tåg spårar ur i Stockholm och vi får en häftigt uppblossande debatt om järnvägsunderhåll. Det var nog på tiden, men möjligen lite trist att det måste hända i Stockholm för att liksom ha hänt på riktigt.

Nu är debatten igång och skulden ska fördelas. Frågan är hur. Att döma av reaktionerna från den moderata infrastrukturministern

Catharina Elmsäter-Svärd och Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm finns det ingen skuld att fördela. Enligt dem är nämligen det mesta bra.

Problemet, enligt Malm, är den ”förenklade” och ”fördummande” debatten. Den skrämmer honom. Enligt Elmsäter Svärd vore det största problemet en valseger för oppositionen, och med den en ny järnvägspolitik.

Till viss del har Gunnar Malm säkert rätt, debatten kan ibland vara förenklad och utgå från ren hörsägen. Men ändå finns problemen där, tydliga för alla som vill se. Hugg tag i valfri banarbetare och fråga!

Det är mycket prat om pengar, hur mycket som går ut på spåren av underhållspengarna, och hur mycket som försvinner i administration av verksamhet och av upphandling. Samtidigt som regeringen säger att det är mer pengar än någonsin, blir 700 banarbetare av med jobbet. (Inget ont om entreprenadföretagen, men de lär inte ha ökat sin produktivitet så till den milda grad.)

På Stora infradagen i slutet av januari frågade Sekos ordförande Janne Rudén hur det går ihop med uppsägningar å ena sidan och talet om mer pengar än någonsin å andra sidan. Svaret från närvarande allianspolitiker i trafikutskottet var mest harklingar och taffliga förklaringar.

I det här numret ser vi efter hur det ligger till med banunderhållet, och försöker spåra pengarna. Det är lättare sagt än gjort. Trafikverkets egna siffror går inte att genomskåda och de uppföljningar vi fått se är rätt tunna.

Det arbete som entreprenörerna gör måste följas upp bättre. Men regeringen måste kräva att Trafikverkets egen verksamhet bokförs på sådant sätt att även den går att följa upp.

De festa persontågen körs, än så länge, av SJ. Nu har SJ beslutat att man ska möta konkurrensen från nya tågoperatörer genom stora besparingar och genom att säga upp en stor del av de anställda som möter resenärerna.

Det är knappast någon risk att de nya tågbolagen bygger någon egen serviceorganisation på stationerna. Så där står vi då på perrongerna och väntar, vi pendlare och affärsresenärer tillsammans med godskunderna och undrar om det verkligen är som Catharina Elmsäter-Svärd säger, att en ny järnvägspolitik är det största problemet för oss?

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Löneform

I huvudsak finns det två löneformer: fast tidlön, oftast månadslön, och rörlig lön, som beror på prestation och resultat. Ackord är en typ av rörlig lön. Man kan också komma överens om en kombination av fast tidlön och rörlig lön, så kallad premielön.