Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Ledare

Spåren förskräcker

Färre anställda ska göra mer, helst mycket mer. Hur går det. Det finns ett antal frågor att besvara om järnvägsunderhållet.

14 februari 2014 10:34

Hotet mot järnvägen ligger inte i att vi får ett maktskifte och en ny järnvägspolitik efter höstens val. Där har regeringen fel. Det förhåller sig faktiskt tvärtom. Järnvägen, de anställda och kunderna skulle må bra av ett mer sammanhållet system med tydligare ansvar.

Plötsligt händer det. Tåg spårar ur i Stockholm och vi får en häftigt uppblossande debatt om järnvägsunderhåll. Det var nog på tiden, men möjligen lite trist att det måste hända i Stockholm för att liksom ha hänt på riktigt.

Nu är debatten igång och skulden ska fördelas. Frågan är hur. Att döma av reaktionerna från den moderata infrastrukturministern

Catharina Elmsäter-Svärd och Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm finns det ingen skuld att fördela. Enligt dem är nämligen det mesta bra.

Problemet, enligt Malm, är den ”förenklade” och ”fördummande” debatten. Den skrämmer honom. Enligt Elmsäter Svärd vore det största problemet en valseger för oppositionen, och med den en ny järnvägspolitik.

Till viss del har Gunnar Malm säkert rätt, debatten kan ibland vara förenklad och utgå från ren hörsägen. Men ändå finns problemen där, tydliga för alla som vill se. Hugg tag i valfri banarbetare och fråga!

Det är mycket prat om pengar, hur mycket som går ut på spåren av underhållspengarna, och hur mycket som försvinner i administration av verksamhet och av upphandling. Samtidigt som regeringen säger att det är mer pengar än någonsin, blir 700 banarbetare av med jobbet. (Inget ont om entreprenadföretagen, men de lär inte ha ökat sin produktivitet så till den milda grad.)

På Stora infradagen i slutet av januari frågade Sekos ordförande Janne Rudén hur det går ihop med uppsägningar å ena sidan och talet om mer pengar än någonsin å andra sidan. Svaret från närvarande allianspolitiker i trafikutskottet var mest harklingar och taffliga förklaringar.

I det här numret ser vi efter hur det ligger till med banunderhållet, och försöker spåra pengarna. Det är lättare sagt än gjort. Trafikverkets egna siffror går inte att genomskåda och de uppföljningar vi fått se är rätt tunna.

Det arbete som entreprenörerna gör måste följas upp bättre. Men regeringen måste kräva att Trafikverkets egen verksamhet bokförs på sådant sätt att även den går att följa upp.

De festa persontågen körs, än så länge, av SJ. Nu har SJ beslutat att man ska möta konkurrensen från nya tågoperatörer genom stora besparingar och genom att säga upp en stor del av de anställda som möter resenärerna.

Det är knappast någon risk att de nya tågbolagen bygger någon egen serviceorganisation på stationerna. Så där står vi då på perrongerna och väntar, vi pendlare och affärsresenärer tillsammans med godskunderna och undrar om det verkligen är som Catharina Elmsäter-Svärd säger, att en ny järnvägspolitik är det största problemet för oss?

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Lönediskriminering

Osakliga löneskillnader, som inte motiveras av skillnader i erfarenhet, ansvar, produktivitet med mera.