Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Ledare

Spåren förskräcker

Färre anställda ska göra mer, helst mycket mer. Hur går det. Det finns ett antal frågor att besvara om järnvägsunderhållet.

14 februari 2014 10:34

Hotet mot järnvägen ligger inte i att vi får ett maktskifte och en ny järnvägspolitik efter höstens val. Där har regeringen fel. Det förhåller sig faktiskt tvärtom. Järnvägen, de anställda och kunderna skulle må bra av ett mer sammanhållet system med tydligare ansvar.

Plötsligt händer det. Tåg spårar ur i Stockholm och vi får en häftigt uppblossande debatt om järnvägsunderhåll. Det var nog på tiden, men möjligen lite trist att det måste hända i Stockholm för att liksom ha hänt på riktigt.

Nu är debatten igång och skulden ska fördelas. Frågan är hur. Att döma av reaktionerna från den moderata infrastrukturministern

Catharina Elmsäter-Svärd och Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm finns det ingen skuld att fördela. Enligt dem är nämligen det mesta bra.

Problemet, enligt Malm, är den ”förenklade” och ”fördummande” debatten. Den skrämmer honom. Enligt Elmsäter Svärd vore det största problemet en valseger för oppositionen, och med den en ny järnvägspolitik.

Till viss del har Gunnar Malm säkert rätt, debatten kan ibland vara förenklad och utgå från ren hörsägen. Men ändå finns problemen där, tydliga för alla som vill se. Hugg tag i valfri banarbetare och fråga!

Det är mycket prat om pengar, hur mycket som går ut på spåren av underhållspengarna, och hur mycket som försvinner i administration av verksamhet och av upphandling. Samtidigt som regeringen säger att det är mer pengar än någonsin, blir 700 banarbetare av med jobbet. (Inget ont om entreprenadföretagen, men de lär inte ha ökat sin produktivitet så till den milda grad.)

På Stora infradagen i slutet av januari frågade Sekos ordförande Janne Rudén hur det går ihop med uppsägningar å ena sidan och talet om mer pengar än någonsin å andra sidan. Svaret från närvarande allianspolitiker i trafikutskottet var mest harklingar och taffliga förklaringar.

I det här numret ser vi efter hur det ligger till med banunderhållet, och försöker spåra pengarna. Det är lättare sagt än gjort. Trafikverkets egna siffror går inte att genomskåda och de uppföljningar vi fått se är rätt tunna.

Det arbete som entreprenörerna gör måste följas upp bättre. Men regeringen måste kräva att Trafikverkets egen verksamhet bokförs på sådant sätt att även den går att följa upp.

De festa persontågen körs, än så länge, av SJ. Nu har SJ beslutat att man ska möta konkurrensen från nya tågoperatörer genom stora besparingar och genom att säga upp en stor del av de anställda som möter resenärerna.

Det är knappast någon risk att de nya tågbolagen bygger någon egen serviceorganisation på stationerna. Så där står vi då på perrongerna och väntar, vi pendlare och affärsresenärer tillsammans med godskunderna och undrar om det verkligen är som Catharina Elmsäter-Svärd säger, att en ny järnvägspolitik är det största problemet för oss?

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Hängavtal

Ett kollektivavtal mellan en facklig organisation och en arbetsgivare som inte är medlem i en arbetsgivarorganisation. Avtalet ”hänger” på det kollektivavtal som träffats mellan det fackförbund och den arbetsgivarorganisation har avtalsrätten inom avtalsområdet.