Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Ledare

Spåren förskräcker

Färre anställda ska göra mer, helst mycket mer. Hur går det. Det finns ett antal frågor att besvara om järnvägsunderhållet.

14 februari 2014 10:34

Hotet mot järnvägen ligger inte i att vi får ett maktskifte och en ny järnvägspolitik efter höstens val. Där har regeringen fel. Det förhåller sig faktiskt tvärtom. Järnvägen, de anställda och kunderna skulle må bra av ett mer sammanhållet system med tydligare ansvar.

Plötsligt händer det. Tåg spårar ur i Stockholm och vi får en häftigt uppblossande debatt om järnvägsunderhåll. Det var nog på tiden, men möjligen lite trist att det måste hända i Stockholm för att liksom ha hänt på riktigt.

Nu är debatten igång och skulden ska fördelas. Frågan är hur. Att döma av reaktionerna från den moderata infrastrukturministern

Catharina Elmsäter-Svärd och Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm finns det ingen skuld att fördela. Enligt dem är nämligen det mesta bra.

Problemet, enligt Malm, är den ”förenklade” och ”fördummande” debatten. Den skrämmer honom. Enligt Elmsäter Svärd vore det största problemet en valseger för oppositionen, och med den en ny järnvägspolitik.

Till viss del har Gunnar Malm säkert rätt, debatten kan ibland vara förenklad och utgå från ren hörsägen. Men ändå finns problemen där, tydliga för alla som vill se. Hugg tag i valfri banarbetare och fråga!

Det är mycket prat om pengar, hur mycket som går ut på spåren av underhållspengarna, och hur mycket som försvinner i administration av verksamhet och av upphandling. Samtidigt som regeringen säger att det är mer pengar än någonsin, blir 700 banarbetare av med jobbet. (Inget ont om entreprenadföretagen, men de lär inte ha ökat sin produktivitet så till den milda grad.)

På Stora infradagen i slutet av januari frågade Sekos ordförande Janne Rudén hur det går ihop med uppsägningar å ena sidan och talet om mer pengar än någonsin å andra sidan. Svaret från närvarande allianspolitiker i trafikutskottet var mest harklingar och taffliga förklaringar.

I det här numret ser vi efter hur det ligger till med banunderhållet, och försöker spåra pengarna. Det är lättare sagt än gjort. Trafikverkets egna siffror går inte att genomskåda och de uppföljningar vi fått se är rätt tunna.

Det arbete som entreprenörerna gör måste följas upp bättre. Men regeringen måste kräva att Trafikverkets egen verksamhet bokförs på sådant sätt att även den går att följa upp.

De festa persontågen körs, än så länge, av SJ. Nu har SJ beslutat att man ska möta konkurrensen från nya tågoperatörer genom stora besparingar och genom att säga upp en stor del av de anställda som möter resenärerna.

Det är knappast någon risk att de nya tågbolagen bygger någon egen serviceorganisation på stationerna. Så där står vi då på perrongerna och väntar, vi pendlare och affärsresenärer tillsammans med godskunderna och undrar om det verkligen är som Catharina Elmsäter-Svärd säger, att en ny järnvägspolitik är det största problemet för oss?

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Danmark och Sverige har kommit överens om att ge det krisande Postnord ett tillskott på 2,2 miljarder svenska kronor. Den danska staten skjuter till 1,8 miljarder och Sverige står för resterande 400 miljoner. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höga halter av kvävedioxid i tunnelbanan

Det är tidvis höga halter av kvävedioxid och damm vid underhållsarbete i Stockholms tunnelbana. Det visar mätningar som Strukton Rail gjorde under våren 2017. Mätningarna skedde vid fyra olika arbetsmoment. Läs mer

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Lågavlönade får bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Lönebildning

Den process som styr hur lönerna bestäms.