Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Mika Franssila, Marta Aguirre, Christer Alnebratt, Kristoffer Johansson, Jonas Blomqvist och Roger Patriksson utgör interrimstyreslen i spårtrafikens branschorganisation. Louise Reichenberg ingår också men var inte med vid fototilfället.
Nyhet

Spårbranschen går samman

Om ett år ska den vara på plats, branschorganisationen för spårtrafik. Den ska stötta klubbarnas verksamhet och öka medlemmarnas inflytande inom Seko.

24 februari 2016 09:43

-Den största verksamheten sker på klubbnivå och så ska det fortsätta. Klubbarna kan behöva stöttning och det kan branschorganisationen ge, det är vår förhoppning. I grunden ska det bli bättre för medlemmarna, säger Kristoffer Johansson.

Han är fackligt förtroendevald på Stockholmståg och ingår i den interrimstyrelse som ska föreslå vilket uppdrag branschorganisationen ska ha.

Interrimstyrelsen hade sitt andra möte igår och målet är att dra igång verksamheten den 1 januari 2017.

Medlemmarnas bästa är målet. För att nå dit krävs dels att branschen samlar sig kring olika frågor, dels att spårtrafiken kan öka sitt inflytande inom Seko.

Det verkar styrelseledamöterna ense om.

-Vi har inte samma påtryckningsmöjligheter på Seko som andra branscher. De senaste åren har vi blivit svagare, säger Marta Aguirre, också hon från Stockholmståg och ledamot av Sekos förbundsstyrelse.

Hon tror att en förklaring till den svagare ställningen är att spårtrafiken ännu inte har någon branschorganisation.

-Inom Seko har vi flera olika sätt att organisera oss. Det finns regioner, nationella klubbar, förhandlingsorganisationer och branschorganisationer. Att det ska vara så har kongressen beslutat och då är det så vi måste jobba, säger hon.

Idag finns fyra branschorganisationer, energi, telekom, väg- och ban och sjöfolk. Spår blir den femte.

Enligt stadgarna ska en branschorganisation samordna studieverksamhet, förhandlings- och arbetsmiljöarbete, informera och bilda opinion.

Finns det någon risk att starka branscher drar isär Seko som förbund?

-Nej det tror jag inte, säger Marta Aguirre. Starkare branscher betyder inte att solidariteten inom förbundet försvinner.

Vad som blir viktigaste frågan för spårtrafikens branschorganisation är långt ifrån klart ännu.  Åsikterna går isär.

För några företag och klubbar är upphandlingsfrågor viktigast, för andra är arbetstiderna centrala. För ytterligare några är stärkta centrala avtal avgörande.

Roger Patriksson, ordförande för Seko på SJ Götalandståg lyfter fram behovet att arbeta långsiktigt med avtalskrav.

-Hittills har vi inte haft möjlighet att arbeta strategiskt med avtalen. Vi har samlats ett par dagar för att bli överens. Med en branschorganisation kan vi bli lika väl förberedda som arbetsgivarna. De arbetar strategiskt – i stort och smått, säger han.

Idag har Seko medlemmar på 90 olika trafikföretag. Hur många klubbar som berörs är oklart. De större företagen, SJ, Green Cargo och Euromaint har flera klubbar. Andra företag är mycket små, med ibland en eller två anställda.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Hängavtal

Ett kollektivavtal mellan en facklig organisation och en arbetsgivare som inte är medlem i en arbetsgivarorganisation. Avtalet ”hänger” på det kollektivavtal som träffats mellan det fackförbund och den arbetsgivarorganisation har avtalsrätten inom avtalsområdet.